۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۸
عربستان در اوپک پلاس به صورت آمريکا سيلي زد

پاس گل ‌بن‌سلمان به پوتين

جنگ انرژي به موازات جنگ ميداني اوکراين به يک عامل تاثيرگذار در معادلات غرب و شرق تبديل شده‌است. روسيه مدت‌هاست که چشم‌انتظار نوامبر نشسته است تا لرز اروپايي‌ها را ببيند؛ آنها معتقدند که پدرانشان هميشه در زمستان به پيروزي رسيده‌اند. سوئدي‌ها،ناپلئون ، آدولف هيتلر و همه دشمنان روسيه در زمستان متحمل شکست شده‌اند. در ميان وضعيتي که تصوير شد ، عربستان به دل روسيه در بازار انرژي رفتار کرد تا پاس گل به کرملين داده باشد.
پاس گل ‌بن‌سلمان به پوتين
گروه بين‌الملل - علي ودايع: جنگ انرژي به موازات جنگ ميداني اوکراين به يک عامل تاثيرگذار در معادلات غرب و شرق تبديل شده‌است. روسيه مدت‌هاست که چشم‌انتظار نوامبر نشسته است تا لرز اروپايي‌ها را ببيند؛ آنها معتقدند که پدرانشان هميشه در زمستان به پيروزي رسيده‌اند. سوئدي‌ها،ناپلئون ، آدولف هيتلر و همه دشمنان روسيه در زمستان متحمل شکست شده‌اند.
در ميان وضعيتي که تصوير شد ، عربستان به دل روسيه در بازار انرژي رفتار کرد تا پاس گل به کرملين داده باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اوپک پلاس تصميم به کاهش توليد نفت (دو ميليون بشکه در روز ) گرفته‌است. اقدام اوپک پلاس، عرضه را در بازاري که هم اکنون نيز دچار محدوديت است، محدودتر کرده و احتمالا، قيمت بنزين و ديگر حامل‌ها سوختي را درست پيش از برگزاري انتخابات ميان دوره اي آمريکا در نوامبر بالاتر مي‌برد. دولت آمريکا هفته‌ها در اوپک پلاس لابي کرد. «آموس هوخشتاين» نماينده ارشد انرژي آمريکا، به همراه «برت مک گورک» مقام امنيت ملي و «تيم لندرکينگ» فرستاده ويژه دولت در امور يمن، ماه گذشته براي گفت وگو در مورد مسائل انرژي، از جمله تصميم اوپک پلاس، به عربستان سعودي سفر کردند. اما نتوانستند از کاهش توليد جلوگيري کنند؛ ماموريتي که رئيس‌جمهوري آمريکا هم در سفر تيرماه به عربستان سعودي نيز در انجام آن ناکام شد. نکته تحقيرآميز اينجاست که «عبدالعزيز بن سلمان» برادر ناتني وليعهد و وزير انرژي عربستان در اجلاس وين و در کنار «الکساندر نوواک» معاون نخست وزير روسيه که چند روز پيشتر در فهرست تحريم‌هاي آمريکا قرار گرفته بود،  توافق کاهش توليد را نهايي کردند. روزنامه فرانسوي لوفيگارو درباره اقدام بن‌سلمان تعبير «سيلي به صورت بايدن و مکرون» کرد.
خشم کنگره
رئيس‌جمهوري آمريکا از اقدام آمريکا ابراز نااميدي کرده است.شماري از اعضاي کنگره آمريکا خواستار کاهش فروش تسليحات و خارج کردن نيروها و تجهيزات ايالات متحده از عربستان و امارات شده‌اند. سناتور «کريس مورفي» رئيس کميته فرعي روابط خارجي خاورميانه سنا در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: «من فکر مي‌کنم زمان ارزيابي مجدد همه جانبه ائتلاف آمريکا با عربستان سعودي فرا رسيده است.» همزمان 3 نماينده حزب دموکرات در مجلس نمايندگان آمريکا در بيانيه مشترکي اعلام کردند: «عربستان سعودي و امارات از مدت‌ها قبل به حضور نظامي آمريکا در خليج (فارس) براي حفاظت از امنيت و ميادين نفتي خود متکي بوده‌اند و به دنبال حمايت آنها (رياض و ابوظبي) از تصميم اوپک پلاس، دليلي وجود ندارد که نيروها و پيمانکاران آمريکايي به ارائه اين خدمات به کشورهايي ادامه دهند که فعالانه عليه ما فعاليت مي‌کنند.»  در ادامه اين بيانيه آمده است: «اگر عربستان و امارات مي‌خواهند به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه کمک کنند، بايد از او توقع داشته باشند که از آنها دفاع کند و اين تصميم نقطه تحولي در روابط ما با شريکان حوزه خليج (فارس) است.» اين نمايندگان آمريکا در پايان تاکيد کردند: «اگر عربستان و امارات مي‌خواهند روابط خوبي با آمريکا داشته باشند که مدت‌ها براي آنها مفيد بوده است، بايد تمايل بيشتري براي همکاري با ما، نه عليه ما، براي پيشبرد آنچه که اکنون هدف امنيت ملي ما يعني شکست تجاوز روسيه به اوکراين است، نشان دهند.»
پشت پرده ماجرا
روابط بن‌سلمان با دموکرات‌ها اصلا خوب نيست ؛ او براي جمهوري‌خواهان پول خرج مي‌کند. چندهفته پس از پيروزي بايدن در انتخابات الکترال 2020 ، واشنگتن با انتشار گزارشي رسما وليعهد عربستان را مسئول قتل «جمال خاشقچي» روزنامه نگار منتقد در سال 2018 معرفي کرد. بن سلمان، دادن دستور قتل را رد کرد، اما اذعان کرد که اين قتل «تحت نظارت وي» انجام شده است. گفته مي‌شود که با نخست‌وزيري وليعهد عربستان ، او از تعقيب قضايي مصون خواهد ماند. سفر بايدن به جده در تيرماه با هدف شرکت در اجلاس سران خليج فارس با هدف اصلاح روابط تيره و تار عربستان و آمريکا بود. اما او همزمان انتقادات شديدي از بن سلمان به خاطر قتل خاشقجي ايراد کرد. بي‌اعتنايي آمريکا به درخواست‌هاي همسوي رياض و تل‌آويو عليه تلاش‌ها براي احياي برجام هم موضوعي است که باب ميل عربستان نبوده است. از طرف ديگر عقب نشيني از حمايت از عمليات نظامي تهاجمي ائتلاف به رهبري عربستان سعودي در يمن عملا رياض را در تنگنا قرار داده است.
در اين ميان ، عربستان که چندان از روابط خوب تهران با مسکو خشنود نيست اقدام به تعريف منافع مشترک با روسيه کرده‌است تا عملا ضمن ايجاد پارازيت ، براي واشنگتن هم پالس منفي ارسال کند. مي‌توان گفت که اقدام عربستان و امارات متحده‌عربي در پاس گل‌ به روسيه آن هم در آستانه فصل سرما تبعات کوتاه مدت و بلندمدت در روابط رياض با واشنگتن خواهد داشت. «آنتوني بلينکن» وزيرخارجه آمريکا که تبحر خاصي در طراحي انقلاب و مداخلات خارجي دارد قطعا از کنار بن‌سلمان بي‌تفاوت عبور نخواهد کرد.
کد مطلب: 176686
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *