۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹

معرفی ملکه های گردشگری دنیا

تحقیقات جامع سازمان جهانی جهانگردی اثبات می‌کند: سیاست‌های گردشگری به طور فزاینده‌ای به برابری جنسیتی می‌پردازد و زنان در گردشگری بیشتر از سایر صنایع، کلیشه‌های جنسیتی را به چالش می‌کشند.
معرفی ملکه های گردشگری دنیا
تحقیقات جامع سازمان جهانی جهانگردی اثبات می‌کند: سیاست‌های گردشگری به طور فزاینده‌ای به برابری جنسیتی می‌پردازد و زنان در گردشگری بیشتر از سایر صنایع، کلیشه‌های جنسیتی را به چالش می‌کشند.
به گزارش ایسنا، سازمان جهانی جهانگردی در همکاری با شاخه زنان سازمان ملل، نتایج نخستین گزارش جامعی که در حوزه «زنان در گردشگری» تهیه شده است را در نمایشگاه تجارت جهانی برلین و به مناسبت روز زن منتشر کرد. این سازمان اعلام کرده جزئیات بیشتر این گزارش را که به جایگاه زنان در گردشگری پرداخته است، در پاییز آینده منتشر می‌کند.
نتایج اولیه این گزارش که توسط «حمیرا محب‌علی»، پژوهشگر و کارشناس ارشد گردشگری ترجمه شده است، نشان می‌دهد: در سراسر بخش‌های خصوصی و دولتی، زنان در گردشگری پتانسیلی برای استقلال مالی، به چالش کشیدن کلیشه‌ها و راه‌اندازی کسب و کار برای خود دارند و از همین رو بیشترین نیروی کار گردشگری در سراسر جهان را زنان تشکیل داده‌اند. در حقیقت صنعت گردشگری، فرصت‌های بیشتری را برای کارآفرینی زنان و دستیابی به اقتصادی وسیع‌تر فراهم می‌کند.
سیاست‌های گردشگری به طور فزاینده‌ای به برابری جنسیتی می‌پردازند. این تحقیقات همچنین نشان داده است که زنان در گردشگری بیشتر از سایر صنایع، کلیشه‌های جنسیتی را به چالش می‌کشند. در مراکش زنان برای نخستین بار مجوز سفر صادر کرده‌اند. هواپیمایی در بریتانیا تعداد خلبانان زن را دو برابر کرده‌است. اینها نمونه‌هایی هستند که در سراسر جهان دیده می‌شوند که با یک روندی رو به رشد در حال افزایش هستند. فناوری نیز عامل مهمی برای توانمندسازی، ارائه فرصت‌های آموزشی بیشتر و تشویق کارآفرینی از طریق دسترسی آسان به بازار گردشگری است.
در حوزه عمومی، سیاست‌گذاران با اهمیت برابری جنسیتی در گردشگری در حال بیدار شدن هستند تا اطمینان حاصل کنند که زنان به طور منصفانه منافع حاصل از گردشگری را به اشتراک می‌گذارند.
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در این گزارش اعلام کرد که گردشگری، مسؤول توانمندسازی زنان در سراسر جهان است. او اضافه کرده که «سازمان جهانی گردشگری متعهد به دستیابی به اهداف توسعه پایدار، توانمندسازی زنان و دختران و تضمین این امر است که گردشگری در خط مقدم تلاش‌های برابری جنسیتی قرار دارد.»
«زوراب پولولیکاشویلی» همچنین در حاشیه نمایشگاه تجارت جهانی برلین گفته است: «در بسیاری از کشورها، زنان بخش اعظم نیروی کار و کارآفرینان گردشگری را تشکیل می‌دهند. اگرچه آن‌ها به خاطر حقوق کمتر، آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.»
تحقیقات سازمان جهانی گردشگری در بخش اشتغال زنان نیز امیدوار کننده است و نشان می‌دهد: نقش‌های جنسیتی در بخش گردشگری در حال تغییر است، به طوری که زنان بسیاری در این بخش کار می‌کنند و به خاطر افزایش دسترسی به فناوری‌های دیجیتال و کاربردهای آن‌ها در گردشگری، روش‌های سنتی را کنار گذاشته و به صورتی مدرن وارد بازار کار گردشگری می‌شوند.
علاوه بر این، تعدادی از کشورها به توانمندسازی زنان در گردشگری از طریق استراتژی‌ها و سیاست‌های برابری جنسیتی، تعهداتی جدی دارند. این موضوع نقطه قوت مهمی برای پیشرفت در گردشگری و خاتمه به بحران آسیب‌پذیری زنان است.
سازمان جهانی جهانگردی با همین نگاه امسال به مناسبت روز جهانی زن برای چهارمین سال متوالی پنج زن شاخص گردشگری دنیا را معرفی کرد. به گفته دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، انتخاب این افراد بر اساس فعالیت‌های نوآورانه و استراتژیک آن‌ها در رسیدن به صلح جهانی و گردشگری پایدار بوده است.
اما این ۵ نفر که ۷ مارس جایزه جهانی گردشگری را در سال ۲۰۱۹ دریافت کردند، چه کسانی هستند؟
Rania al Mashat وزیر گردشگری مصر برای سیاست‌گذاری و رهبری هوشمندانه و نوآورانه در حوزه گردشگری برای رسیدن به صلح
Elena Kountoura وزیر گردشگری یونان برای استراتژی‌های هوشمندانه و خلاقانه گردشگری برای دستیابی به تعامل و صلح جهانی
Helen Marano رئیس و بنیانگذار مؤسسه «چشم‌اندازهای مارانو» برای دستیابی به اتحاد جهانی و استفاده از گردشگری به عنوان یک نیروی قوی برای رسیدن به صلح پایدار
Jane Madden در مقام رهبری و مدیریت مشارکتی برای پایداری و ارتقا مسوولیت‌های اجتماعی حوزه گردشگری
Mechtild Maurer در مقام رهبری و مدیریت برای ارتقا مسؤولیت اجتماعی در حوزه گردشگری
اما سازمان ملل متحد با انتخاب شعار «برابر فکر کنیم، هوشمندانه بسازیم و خلاقانه نوآوری کنیم» تصمیم دارد برای یک دهه روی موضوع توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی متمرکز شود.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به همین مناسبت به نقش کلیدی زنان در توانمندسازی جامعه پرداخته و گفته است: برای نخستین‌بار در گروه مدیریت ارشد سازمان ملل و در میان کسانی که تیم‌های مختلف این سازمان را رهبری می‌کنند به برابری جنسیتی دست یافتیم.
او با تاکید بر این‌که بدون مشارکت زنان نمی‌توان به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ دست یابیم، افزود: زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و باید تلاش کنیم از راه تکنولوژی، نوآوری و سیستم‌های دیجیتالی آن‌ها را وارد مشارکت در کارهای مرتبط با اجتماع کنیم.
گوترش همچنین گفته است: دنیا به رهبران زن احتیاج دارد و باید در تحصیل زنان و دختران به شکلی سرمایه‌گذاری کنیم تا آن‌ها به نوآوران جهانی تبدیل شوند، چرا که مشارکت زنان در امور اجتماعی میلیاردها دلار سرمایه برای دنیا به ارمغان خواهد آورد، برای همین از مردم دنیا می‌خواهیم همه تلاش خود را علیه تبعیض جنسیتی و خشونت علیه زنان به کار بگیرند. ما باید به دختران جوان فرصت دهیم رویاهای خود را درک کنند و در قدرت، رشد کنند.
کد مطلب: 104337
برچسب ها: گردشگری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *