۰
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵

ایران و روسیه در اولویت بازسازی سوریه

کاردار سوریه در ایران گفت: پییشنهاد صفر شدن تعرفه برای مبادلات کالایی میان ایران و سوریه در کمیسیون های اقتصادی مشترک دو کشور در حال بررسی است، درعین حال ایران و روسیه برای بازسازی سوریه در اولویت قرار دارند.
کاردار سوریه در ایران گفت: پییشنهاد صفر شدن تعرفه برای مبادلات کالایی میان ایران و سوریه در کمیسیون های اقتصادی مشترک دو کشور در حال بررسی است، درعین حال ایران و روسیه برای بازسازی سوریه در اولویت قرار دارند.
«علی سید احمد» امروز(دوشنبه) در حاشیه دیدار هیات تجاری سوریه با اعضای اتاق تعاون ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهارداشت: شایعه بازسازی سوریه با حضور کشورهایی که در جنگ علیه این کشور حضور داشتند، مانع از مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه شده است.
وی بازسازی این کشور را با حضور کشورهایی که علیه سوریه جنگیدند، به شدت تکذیب کرد.
این دیپلمات سوری افزود: تجربه جنگ تروریستی علیه سوریه که قدرتهای بزرگ در آن شریک بودند، موجب شد تا سوریه به لحاظ اقتصادی عقبگرد بزرگی داشته باشد.
کاردار سوریه در تهران با بیان اینکه همکاری های اقتصادی بین ایران و سوریه بسیار مهم است، اما در حد شایسته ای نیست، گفت: برای پایین بودن سطح مبادلات اقتصادی ایران یکسری دلایل منطقی و غیرمنطقی وجود دارد و تجربه شرایط جنگی در سوریه دلیلی منطقی برای پایین بودن سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و سوریه است.
وی خاطرنشان کرد: لازم است تا تلاش شود سطح روابط اقتصادی بین دو کشور به سطح روابط سیاسی برسد و اعزام هیاتهای تجاری و بازرگانی میان دو کشور از راهکارهای شناسایی و مقابله با دلایل غیرمنطقی توسعه نیافتن روابط اقتصادی میان ایران وسوریه محسوب می شود.
وی پیرامون صفر شدن تعرفه تجاری بین ایران و سوریه اظهارداشت:برای تحقق این هدف، مذاکرات مستمری در حال انجام است و در قالب کمیسیون های مشترک در دست بررسی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در سال 1389 حجم صادرات ایران به سوریه 516 میلیون دلار بود که به دلیل وقوع ناآرامی ها و درگیری ها در این کشور به دلیل فعالیت گروه تروریستی - تکفیری داعش، به تدریج از حجم آن کاسته شد به شکلی که سال 96 ارزش صادرات ایران به سوریه به 172 میلیون دلار تنزل پیدا کرد.
9 ماهه امسال نیز بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، کشورمان 63.9 میلیون دلار صادرات به سوریه داشت و از این کشور 3.1 میلیون دلار واردات داشت.
فعالان اقتصادی ایران و سوریه امیدوارند با توجه به پایان جنگ با داعش در این کشور و بازگشت آرامش، روابط تجاری 2 کشور به سطح مطلوبی برسد.
 
کد مطلب: 104425
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *