۰
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۲

افراط و تفریط درباره امدادرسانی حشدالشعبی

اقدام معقول الحشد الشعبی عراق اما با واکنش‌های مغرضانه و هدفمند از سوی رسانه بیگانه و البته برخی بی‌سلیقگی‌ها از سمت رسانه‌های داخلی مواجه شد که موجب ایجاد فضای افراط و تفریط در این باره شده و زمینه سو استفاده برخی را در عراق فراهم کرده است.
اقدام معقول الحشد الشعبی عراق اما با واکنش‌های مغرضانه و هدفمند از سوی رسانه بیگانه و البته برخی بی‌سلیقگی‌ها از سمت رسانه‌های داخلی مواجه شد که موجب ایجاد فضای افراط و تفریط در این باره شده و زمینه سو استفاده برخی را در عراق فراهم کرده است.
به گزارش ایسنا، با افزایش خسارات ناشی از سیل و گسترش دایره نفوذ آن به ویژه در جنوب غرب کشورمان بسیج مردمی عراق یا همان "الحشد الشعبی" یکی از طرف‌های خارجی بود که هم با راه‌اندازی کمپین‌های جمع آوری کمک‌های مردمی و هم با ارسال ماشین‌آلات راه‌سازی و خودروهای سنگین خود تلاش کرد که از یک سو به مردم سیل زده کشورمان کمک کند و از سوی دیگر تا آنجا که امکان دارد با هماهنگی با طرف ایرانی جریان ورود آب از سمت ایران به مناطق پایین دست که در آن سوی مرز قرار دارند را مدیریت کند.
این اقدام معقول الحشد الشعبی عراق اما با واکنش‌های مغرضانه و هدفمند از سوی رسانه بیگانه و البته برخی بی‌سلیقگی‌ها از سمت رسانه‌های داخلی مواجه شد که موجب ایجاد فضای افراط و تفریط در این باره شده و زمینه سو استفاده برخی را در عرق فراهم کرده است.
پیش از همه چیز باید گفت که کمک‌های الحشد الشعبی عراق به سیل زدگان کشورمان و نحوه تعامل این گروه با مقوله سیل در هر دو سوی مرز در سه محور بوده است:
اول: راه اندازی کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در مناطق مختلف عراق که توسط برخی گروه‌های حاضر در حشد الشعبی همچون النجباء انجام شد و توانست در حد توان کمک‌های مردمی را برای مردم سیل زده کشورمان جمع‌آوری و به دست هم‌وطنانمان در مناطق مختلف برساند و این مساله مورد تقدیر مقامات کشورمان از جمله سفیر ایران در عراق قرار گرفت.

کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگان کشورمان
دوم: اعزام نیروی انسانی و ادوات راه‌سازی به داخل کشورمان برای کمک به مهار سیلاب و امداد رسانی به مردم سیل زده کشورمان در ایجاد سیل‌بند و پاکسازی معابر و حتی خانه‌ها مردم از گل و لای.
سوم: ارسال ماشین‌آلات راه‌سازی و نیروی انسانی به داخل مرزهای ایران با هماهنگی مسئولان کشورمان برای مهار و مدیریت آب ورودی از ایران به داخل عراق تا در حد امکان از ایجاد خسارات در طرف عراقی مرز و غرق شدن تجهیزات نفتی عراق از جمله در بصره جلوگیری کند.

توییت سازمان الحشد الشعبی درباره ارسال تجهیزات مهندسی به ایران با هماهنگی دولت برای جلوگیری از ورود سیل به عراق
حال این کمک‌رسانی الحشد الشعبی عراق در جریان سیل اخیر که به نوعی خود را هم مدیون کمک‌های حیاتی ایران در زمان مقابله با داعش در سال‌های گذشته در کشورشان می‌دانند با واکنش‌های هدفمند رسانه‌های خارجی و برخی کانال‌های خبری مغرض قرار گرفته که در روزهای اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که به نوعی القا کنند که "نیروهای شبه‌نظامی خارجی" وارد ایران شده‌اند و با این کار امنیت مردم در این مناطق به خطر افتاده و یا توانایی داخلی در مدیریت سیل زیر سوال رفته است.
در نقطه مقابل هم برخی رسانه‌ای داخلی با بی‌سلیقگی تاکید دارند که الحشد الشعبی عراق با ارسال ماشین‌آلات راه‌سازی و ادوات سنگین به داخل ایران تنها برای مهار سیلاب و کمک به کشورمان وارد عمل شده که این امر زمینه برای فعالیت‌های رسانه‌ای مغرضانه در آن سوی مرز علیه الحشد الشعبی را هم فراهم می‌کند.
الحشد الشعبی عراق به عنوان بخشی از بدنه مردمی و نیز یک سازمان رسمی در عراق از آغاز سیل‌های ویرانگر در این کشور که همزمان با سیل در جنوب غربی کشورمان به راه افتاده، عملیات گسترده‌ای را برای مهار سیلاب و نجات مناطق مسکونی عراق و به ویژه میدان نفتی "مجنون" و تأسیسات موجود در آن به کار گرفته است که سخن گفتن از اینکه این سازمان ادوات راه‌سازی خود را به داخل ایران فرستاده در حالی که در عراق به چنین ماشین‌آلاتی نیاز مبرم وجود دارد، زمینه را بریا برخی شیطنت‌ها و اتهام‌زنی‌ها علیه این گروه مردمی فراهم می‌کند.

نظارت ابومهدی المهندس از رهبران الحشد الشعبی بر عملیات ایجاد سیل بند در اطراف تأسیسات نفتی مجنون در بصره
الحشد الشعبی یک نهاد مردمی در عراق است که همانند بسیاری دیگر از سازمان‌های ایجاد شده بر اساس معیارهای انسان دوستانه و نیز با توجه به احساس دَینی که در قبال کمک‌های کشورمان به عراق دارد، در سیل اخیر برای مهار تأثیرات مخرب سیل در کشورمان پا پیش گذاشته است اما نباید فراموش کرد که الحشد الشعبی یک سازمان عراقی و برخاسته از دل مردم عراق است و بسیار طبیعی است که آسایش مردم کشورش را مد نظر داشته باشد و در حد امکان به دنبال کاهش خسارات سیل در آن سوی مرزهای کشورمان با مدیریت آب‌های جاری شده به سمت عراق باشد و در این راستا برخی ادوات راه‌سازی خود را نیز با هماهنگی مقامات کشورمان وارد ایران کند.
 




     
کد مطلب: 105992
برچسب ها: حشدالشعبی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *