۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۶

بلاروس خواستار عذرخواهي سوئد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس گفت: این کشور اقدام سوئد مبنی بر رها کردن پیام‌های دموکراسی خواهانه بر فراز آسمان بلاروس با هواپیما را جرم می‌داند و منتظر عذرخواهی سوئد در این خصوص است.
آندری ساوینیخ در یک کنفرانس خبری گفت: با توجه به قوانین بین‌المللی این کار جرم است. ما یک درخواست محترمانه برای همکاری به مقامات سوئدی ارسال کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم.
وی تاکید کرد: بلاروس کاملا حق دارد که دستکم انتظار عذرخواهی مقامات سوئد را داشته باشد و ما منتظر پاسخ به درخواست خود هستیم که در چارچوب قوانین و روش‌های بین‌المللی است.
تنش دیپلماتیک سوئد و بلاروس پس از آن بوجود آمد که یک هواپیمای سبک سوئدی بر فراز آسمان مینسک(پایتخت بلاروس) ۸۷۹ خرس عروسکی حامل پیام‌های دموکراسی خواهانه رها کرد.
به گفته وزارت امور خارجه بلاروس این رخداد روابط لاروس را با سوئد و حتی با اتحادیه اروپا پیچیده کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه بلاروس افزود: وضعیت هواپیمای سوئدی کاملا روشن است. یک جرم اتفاق افتاده، اما دولتهای غربی سکوت کرده‌اند. به نظر می‌رسد دولت‌های غربی تحت پوشش شعارهایی که به لحاظ سیاسی درست هستند، اتباع خود را به ارتکاب جرم در قلمرو کشورهای دیگر تشویق می‌کنند.
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، مقامات نظامی این کشور را به خاطر اجازه دادن به این هواپیما برای ورود به حریم هوایی بلاروس و انجام اقدامات تحریک آمیز مورد انتقاد قرار داده و دو ژنرال بلاروسی را در این ارتباط برکنار کرده است.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، بلاروس همچنین دستور تعطیلی سفارت سوئد در مینسک را صادر کرده و کارکنان سفارت خود را از سوئد فراخوانده است.
کد مطلب: 11127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *