۰
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۵

آلمان از لهستان درخواست بخشش کرد

رییس جمهور آلمان در مراسمی در شهر ویلون لهستان که نخستین بمب‌های جنگ جهانی دوم ۸۰ سال پیش بر آن فرود آمد، از این کشور درخواست بخشش کرد.
رییس جمهور آلمان در مراسمی در شهر ویلون لهستان که نخستین بمب‌های جنگ جهانی دوم ۸۰ سال پیش بر آن فرود آمد، از این کشور درخواست بخشش کرد.
به گزارش ایسنا، فرانک والتر اشتاینمایر، رییس جمهور آلمان در این مراسم به دو زبان لهستانی و آلمانی گفت: در برابر قربانیان این حمله علیه شهر ویلون سر فرو می‌آورم. در برابر قربانیان لهستانی ظلم آلمان سر فرو می‌آورم و تقاضای بخشش می‌کنم.
جنگ جهانی دوم با حمله آلمان نازی به لهستان در یکم سپتامبر ۱۹۳۹ و پس از حادثه گلایویتس آغاز شد. این عملیاتی در ۳۱ اوت ۱۹۳۹ با حمله تعدادی از نیروهای آلمانی ملبس به لباس نظامیان لهستانی به ایستگاه رادیویی گلایویتس در مرز میان آلمان و لهستان انجام شد. آلمان با انجام این عملیات فریبکارانه (عملیات پرچم دروغین) بهانه لازم را برای حمله به لهستان و شروع جنگ جهانی دوم فراهم کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این حمله فرانسه و انگلیس را وادار به اعلان جنگ با آلمان کرد اما آلمان توانست حدودا ظرف یک ماه لهستان را اشغال کند.
در روز ۱۷ سپتامبر ۱۹۳۹ پس از آنکه دولت لهستان کشور را ترک کرد، ارتش شوروی از مرزهای شرقی لهستان عبور کرد و وارد این کشور شد که در نهایت تقسیم لهستان به دو بخش را در پی داشت که یکی از آن‌ها تحت کنترل آلمان و دیگری تحت کنترل شوروی بود.
لهستان در سال ۱۹۴۵ توسط نیروهای شوروی از اشغال آلمان رها شد.
سال ۲۰۱۹ هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم است.
در ماه مارس، لهستان لایحه‌ای را به تصویب رساند که هرگونه اتهام علیه این کشور مبنی بر همدستی در جنایات جنگی را طی جنگ جهانی دوم مجرمانه قلمداد می‌کند. این مصوبه با هدف از بین بردن برخی سوء تفسیرهای عمومی درباره مسئولیت لهستانی‌ها در جنایات نازی‌ها تنظیم شده است. برخی کشورها اما با انتقاد از این قانون آن را تحریف‌کننده حقایق تاریخی دانسته‌اند.
کد مطلب: 113935
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *