۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۰

وصله پینه‌ جوابگوی مشکلات اقتصادی نیست

علی لاریجانی که در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافته بود، با تشریح وضعیت امروز کشور گفت: ما طی سال‌های پس از انقلاب شاهد رفتارهای نابهنجار بین‌المللی علیه کشورمان بوده‌ایم، اما مقطعی که اکنون در آن قرار داریم از نظر رفتار ماجراجویانه غرب و آمریکا نسبت به ایران از مختصات خاصی برخوردار است.
وصله پینه‌ جوابگوی مشکلات اقتصادی نیست
به نقل از ایسنا، وی افزود: در دوران پس از انقلاب جنگ علیه ایران به ظاهر توسط صدام صورت گرفت اما اخبار حاکی از این بود که در پشت صحنه جنگ آمریکا قرار دارد. در آن زمان ما یک کد اطلاعاتی قوی نداشتیم تا اواسط جنگ و حالا که جنگ تمام شده، بسیاری از اطلاعات کشف شده؛ ‌از جمله یکی از شخصیت‌های معتبر که مسئول کل اطلاعات عراق بود به نام سرلشکر رفیق سامرایی، از نزدیکان صدام، در کتابی کل ماجرای جنگ را از قبل از وقوع تا پایان نوشته است. یکی از نکاتش این بود که قبل از جنگ آمریکا به صدام پیغام داده بود که به ایران حمله کن و ما به تو کمک کنیم، این کمک‌ها ابتدا کمک اطلاعاتی دقیق نقطه‌ای بود و نه مختصر و تاکتیکی و بعدها به جریان وسیع کمک‌های مختلفی تبدیل شد تا جایی که فرانسه هم به صدام هواپیما اجاره می‌داد. آن زمان شوروی سابق هم امکانات نظامی زیادی به عراق می‌داد ولی مبدع اصلی این کار آمریکا بود.

لاریجانی در ادامه به ماجراجویی‌های آمریکا در ایران از ابتدای انقلاب اشاره کرد و افزود: آمریکا در جریانات مختلف از جمله تجزیه‌طلب‌ها و برخی جریانات سیاسی مثل بنی‌صدر امتداد پیدا کردند و این اقدامات تا جایی ادامه یافت که در حد جنگ برای کشور ما مساله‌سازی شد، البته آنها بعد از جنگ روش دیگری دنبال کردند. به هر حال شرایط بین‌المللی عوض شده بود، شوروی سقوط کرده بود و آمریکا برای در دست گرفتن مدیریت جهانی باد به غبغب انداخته بود. در همان زمان ۶۰ دانشمند آمریکایی بیانیه دادند که ما فرهنگ برتر هستیم و بقیه باید از ما تبعیت کنند. آنها می‌خواستند به نوعی توجیه رفتاری داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از حمله به عراق و افغانستان، با استراتژی دقیق جمهوری اسلامی در منطقه مواجه شدند که رفتارشان را تغییر داد، البته آنها دشمنی خود را دارند اما در لاک دیگری رفته‌اند که یکی از این ظواهر مساله هسته‌یی است.

وی مخالفت آمریکا با دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از موضوع هسته‌یی کشورمان یک دهه می‌گذرد. از اصل اینکه رهبران جمهوری اسلامی ایران موضوع هسته‌یی را به عنوان یک فناوری پیشرفته پیگیری کردند یک تصمیم داهیانه بود البته دولت‌ها فراز و نشیب داشتند و گاهی همراهی می‌کردند و گاهی نه، اما رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند، گرچه چالش‌هایی پیش آمد، وعده و وعیدهایی داده شد و درست به آن عمل نشد.

این عضو شورای عالی امنیت ملی، تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان در گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: آنها به ما گفته بودند اگر چند هفته فعالیت‌های هسته‌یی را تعلیق کنید بعد از آن می‌توانید فناوری هسته‌یی داشته باشید، این سه هفته به چندین ماه تبدیل شد اما آنها تحت هیچ شرایطی حاضر نبودند به تعهدشان عمل کنند. مسئولین ایرانی هم فکر می‌کردند آنها به تعهدشان عمل می‌کنند اما این اتفاق نیفتاد تا جایی که بعد از مذاکرات پاریس گفتند که باید تضمین عینی به وجود بیاورید که ایران به سمت سلاح نرود. مسئولین وقت پرونده پیشنهاد خود را دادند که با نظاماتی در مساله هسته‌یی ایران نظارت شود اما آنها نپذیرفتند و گفتند که راهی جز تعطیلی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مساله‌سازی غرب برای کشورمان به مساله هسته‌یی مربوط نمی‌شود، تصریح کرد:‌ بعد از اینکه غربی‌ها موضوع تعطیلی تاسیسات هسته‌یی ایران را مطرح کردند معلوم شد که خدعه‌ای در کار است و آنها از اول نظرشان بر تعطیلی بوده و به دنبال محروم‌سازی ملت ایران بودند نه حل مساله، در واقع مساله آنها بحث هسته‌یی نیست. زمانی طرف مقابل ما می‌گفت که مساله اصلی این است که ایران توازن منطقه‌ای را بر هم زده است.

لاریجانی در ادامه به گزارش اخیر احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش بخشی در مورد مجلس آمده که چرا قانون مجازات اسلامی تعیین شده است طبیعی است که در یک کشور اسلامی با مختصات خاص خود قانون تنظیم می‌شود. همچنین در این گزارش راجع به هم‌جنس بازی که در فرهنگ ما نیست و ما حال‌مان از آن به هم می‌خورد موضوعی مطرح شده، چرا ما باید از آنها تبعیت کنیم؟‌ آیا در عربستان سعودی و کشورهای دیگر که با آنها همکاری می‌کنند مشکل حقوق بشر وجود ندارد، آنها که اجازه نمی‌دهند زن‌هایشان رانندگی کنند اما وقتی نظامی، دیکتاتوری را از بین برده و دموکراسی به وجود آورده هر روز مساله ایجاد می‌کنند و می‌خواهند به زور چیزی را به ملت‌ها تحمیل کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شرایط فعلی اقتضا می‌کند که ما متناسب با این حوادث استراتژی روشنی داشته باشیم. باید واقع‌نگر باشیم و ببینیم چه مقتضیاتی می‌تواند ما را از شرایط فعلی بیرون بیاورد این تلقی اشتباهی است که اگر کسی حرف نرمی بزند شرایط عوض می‌شود. برای ما رامنی با اوباما فرقی ندارد.

لاریجانی در ادامه شرط موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات بین‌المللی را، تقویت اقتصاد درونی کشور دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی در این شرایط عنوان دقیقی است که ما باید معنای آن را دقیق‌تر بفهمیم. ما باید سازوکاری در اقتصاد داشته باشیم که قدرت مانور ما را از نظر بین‌المللی قوی‌تر کند. در کشور ما ظرفیت‌های خوبی اعم از نیروی انسانی و موقعیت استراتژیک کشور و وجود منافع غنی نفت و گاز وجود دارد که این استعدادها باید بالفعل شود. ما نیروی جوان تحصیل‌کرده‌ای داریم که مهم، فعلیت این استعدادهاست اما متاسفانه اکنون این وضعیت را نداریم.

وی با اشاره به دغدغه دانشجویان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی برای یافتن شغل خاطرنشان کرد: ما باید سازوکار رونق‌بخشی به تولید داخل را فراهم کنیم. متاسفانه ما در بخش صنعت دچار رکود هستیم، کارخانه داریم، ‌سرمایه‌گذاری آب، برق و گاز داریم و تجهیزات خریده‌ایم اما این کارخانه‌ها یا تعطیل شده‌اند و یا زیر پنجاه درصد کار می‌کنند که اتلاف منابع است. برای بخش‌های کشاورزی و دامی هم باید سازوکار دقیقی وجود داشته باشد که ظرفیت‌ها بالفعل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خطرنشان کرد: برای ما مهم رونق‌بخشی به تولید داخل است که می‌تواند کشور را قوی کند تا در مذاکرات دست پیش را داشته باشیم. قطعا اگر شرایط اقتصادی ما مردمی نباشد و امکان حضور همه مردم وجود نداشته باشد پرش‌های لازم هم انجام نمی‌شود، چنانچه در دفاع مقدس تا بسیج وارد نشد نتوانستیم گام‌های استواری برداریم. در زمان بنی‌صدر، عملیات‌های موفقی انجام نشد اما وقتی فرماندهی کل قوا به امام(ره) سپرده شد سرنوشت جنگ عوض شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد، دولتی باشد موجب بهره‌وری نخواهد شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل ۴۴ را تدوین کردند. در شرایط فعلی تولید ما در بخش کشاورزی و دامداری بیش از ۹۵ درصد دست مردم است اما در صنعت اینگونه نیست و اجرای اصل ۴۴ به درستی انجام نشده است این در حالی است که ما باید حضور مردم را در اقتصاد تقویت کنیم و سطح بهره‌وری کشور را بالا ببریم.

وی خودکفایی در محصولات استراتژیک را از دیگر مختصات تحول اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اگر ما در محصولات استراتژیک خودکفا شویم در مواجهات بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داریم. نمی‌توان گندم و گوشت وارد کرد اما فکر کنیم در صحنه مذاکرات کاری به پیش می‌رود. ما زمانی در زمینه گندم به خودکفایی رسیدیم اما برای رسیدن به خودکفایی در تولید برنج هم نزدیک هستیم. اگر بتوانیم زمینه‌های کار را فراهم کنیم این استعداد وجود دارد که دیگر محصولات مورد نیاز کشور هم در داخل تامین شود.

لاریجانی تقویت کارآفرینی را از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: ما در کشوری هستیم که نیروی انسانی خلاق دانشگاهی داریم و این آورده خوبی است. ما هفتصد، هشتصد هزار نفر پشت کنکوری و فوق‌لیسانس داریم اما مهم فراهم کردن زمینه کارآفرینی برای این افراد است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس، لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: گاهی دفتر همکاری با دانشگاه در صنعت یا دفتر همکاری با صنعت در دانشگاه‌ها وجود داشته که خیلی موفق نبوده است. در برخی شرکت‌ها و کارخانجات هم موسسات آرندی را به راه انداختند که می‌تواند با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط خوبی برقرار کند و نیازمندی ما را به خارج کم کند در واقع کارآفرینی باید به صورت روش‌مند صورت گیرد و به شکل دستوری انجام نخواهد شد. در مجلس هم بحث‌هایی با اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد برای اینکه این ارتباط وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم ثبات در اقتصاد یادآور شد: حرکت اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد و این قابل پیش‌بینی بودن به قانون و برنامه مربوط است. تصمیمات لحظه‌ای و تغییرات به سرمایه لطمه می‌زند و باعث عدم اطمینان سرمایه‌گذار می‌شود. رهبری نیز ثبات در تصمیم‌گیری را در صحبت‌های خود مورد توجه قرار دادند که کلید کار است. اگر سرمایه‌گذار بتواند وضعیت را پیش‌بینی کند سرمایه‌گذاری خواهد کرد در غیر این صورت سرمایه‌دار به سمت دلالی پیش خواهد رفت.

لاریجانی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برای تحقق اقتصاد مقاومتی یادآور شد:‌در مجلس هشتم قانونی برای اصلاح الگوی مصرف تصویب شد که باید اجرایی شود. در کشور ما میزان مصرف انرژی بسیار زیاد و غیرمتعارف است. این در حالی است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید توجه تامی به مصرف داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی به نفت اظهار کرد: تا وقتی اتکا در بودجه جاری به نفت باشد مشکلات ما هم پابرجا خواهد بود. بودجه سال ۹۱، ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان، ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و ۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است. بودجه جاری اکثرا مربوط به حقوق و مزایاست و بودجه عمرانی، موتور حرکت و تولید کشور است. تا زمانی که اتکا به نفت وجود داشته باشد هر چه می‌فروشیم خرج بودجه جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته جهش‌هایی در صادرات غیرنفتی وجود داشته، تصریح کرد: اگر صادرات غیرنفتی تحرک بیشتری داشته باشد با وجود بازارهای آسیای میانه و عراق، می‌توانیم بودجه جاری را بدون نفت سر پا نگه داریم که البته این نیازمند مجاهدت است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تسهیل فضای کسب و کار و هدایت نقدینگی به سوی تولید را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سرمایه در دنیا شناور است و اگر سرمایه‌گذاری سخت باشد نقدینگی به سمت سرمایه نخواهد رفت بلکه به سمت دلالی می‌رود. یک کار مهم این است که بسترهای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، بخش‌های اقتصادی و نخبگان دانشگاهی باید روی این مسائل تمرکز کنند تا اقتصاد قابل مانوری را در کشور فراهم کنیم، برخی نابسامانی‌ها مرتفع شود،‌ فضا برای کسب و کار فراهم شود و رویکرد اقتصاد متکی به خود شود تا گفت‌وگوهای بین‌المللی تسهیل شود.

لاریجانی در ابتدای سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از افزایش رتبه علمی دانشگاه علم و صنعت در سال‌های اخیر و حرکت تکاملی این دانشگاه ابراز خشنودی کرد.

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی منتفی شد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی طبق توافق امضاکنندگان استیضاح منتفی شده است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه حاضر شد، با اشاره به جلسه امروز با استیضاح‌کنندگان وزیر جهاد کشاورزی به همراه خلیلیان گفت: امروز با حضور نمایندگان استیضاح‌کننده نشستی برگزار شد که از نمایندگان درخواست کردم که مشکلات خود را برای استیضاح مطرح کنند.

وی افزود: تاکید نمایندگان بر این بود که وزارت جهاد کشاورزی باید بر روی تولید محصولات اساسی کار کند که به باور آنها چنین اهتمامی در وزارت جهاد کشاوری دیده نمی‌شود، آنها نگران آینده کشور و شیوه مدیریت در این وزارتخانه هستند.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: بعد از شنیدن این اظهارات دیدم که دلسوزی نمایندگان از باب یک موضوع ملی و آینده کشور است، از این رو به وزیر گفتم که چون خود چنین موضوعی را قبول دارد حداقل به سمت یک سند برای تولید محصولا ت برود و حتی اگر مشکل بودجه‌ای داشت از مجلس بخواهد آن را تامین نماید چون این یک خواسته ملی است.

لاریجانی ادامه داد که بر این اساس امضاکنندگان استیضاح توافق کردند که استیضاح منتفی شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مواردی همچون استیضاح به روش معقول حل شود اما باز هم در دست ما نیست که دستور بدهیم وزارتخانه‌ای کار نکند، تشخیص با خود نمایندگان است.

بخشی از گرانی‌ مربوط به تحریم‌هاست/وصله پینه‌ جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نیست
علی لاریجانی با بیان اینکه نباید اختلاف قوا به رسانه‌ها کشیده شود، گفت: زمانی که برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ایشان پاسخ ندادم که این موضوع نیز تنها به خاطر شرایط کشور بود. 

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دانشگاه علم و صنعت ایران، در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل نمایندگان برای استیضاح وزرا و یا سوال از رییس‌جمهور در شرایطی فعلی اقتصادی به جای پیدا کردن راه‌حلی برای رفع مشکلات، گفت: تاکنون مجلس نهم وزیری را استیضاح نکرده است، البته استیضاح شروع شد ولی به اتمام رسید.

لاریجانی ادامه داد: حق قانونی مجلس این است که در صورت دیدن مشکلاتی ابتدا تذکر داده و بعد از آن سوال و یا استیضاح کند که این یک اختیار مجلس است، شما باید به این نکته توجه کنید که همه قوا می‌توانند در چارچوب قانون اساسی کار کنند موضوعی که مقام معظم رهبری نیز بر آن صحه گذاشتند.

وی در عین حال گفت: البته گاهی برخی مصلحت‌اندیشی‌ها در مجلس باعث می‌شود که نمایندگان از طرح استیضاح خود منصرف شوند اتفاقی که در مورد استیضاح ورزیر ورزش و جوانان رخ داد. ما نمی‌توانستیم به لحاظ قانونی و آیین‌نامه‌ای جلوی نمایندگان را بگیریم که از استیضاح خود صرف نظر کنند. برخی تصور می‌کنند که رییس و هیات رییسه مجلس می‌تواند جلوی سوال‌کنندگان و یا استیضاح‌کنندگان را بگیرد و آنها را برای پس گرفتن تقاضایشان قانع نماید.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه هیات رییسه طبق آیین‌نامه موظف به اعلام وصول استیضاح در همان روز و یا جلسه بعد است، گفت: رییس مجلس نمی‌تواند جلوی تقاضای اسیتضاح‌کنندگان را بگیرد. اتفاقی که در مورد استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان افتاد این بود که در روز استیضاح، نمایندگان به استیضاح‌کنندگان تاکید کردند که شرایط اقتصادی طوری نیست که استیضاح انجام شود.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد که دولت باید از نظرات دلسوزانه نمایندگان استفاده کند.

در ادامه یکی از دانشجویان سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به وجود شورای حل اختلاف آیا بهتر نیست که شما به جای صرف وقت برای مصاحبه علیه رییس‌جمهور به مشکلات مردم بپردازید البته از شما می‌خواهم که به من اینگونه پاسخ ندهید که رییس‌جمهور علیه من حرف می‌زند و من می‌توانم علیه او حرف بزنم، هر کسی تکلیف خود را دارد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه بنده نیز به این موضوع که نباید اختلاف قوا به رسانه‌ها کشیده شود معتقدم، گفت: زمانی که برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ایشان پاسخ ندادم که این موضوع نیز تنها به خاطر شرایط کشور بود اما اختلافات ما شخصی نیست، ممکن است همین الان من صحبتی کنم اما رسانه‌ها طوری از آن تیتر بزنند که موضوع به شکل دیگری منعکس شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در همین شرایط باز هم می‌گویم که شرایط اقتصاد کشور طوری است که رشد بیشتر نقدینگی به کشور لطمه وارد می‌کند، ممکن است این نظر من را عده‌ای به نام اختلاف بین قوا تعبیر کنند اما موضوع بر سر این است که این اختلاف نظرها نباید به سایش تبدیل شود ان‌شاءالله دولت نیز به این موضوع توجه داشته باشد.

وی در عین حال تاکید کرد که وجود اختلاف نظرها در کشور ما به عنوان کشوری دموکراتیک امری مثبت به شمار می آید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن تشریح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه مجمع تشیخص مصلحت نظام، حل مواردی اختلافی آن هم از باب مصوبات قانونی بین مجلس و شورای نگهبان است.

وی افزود: وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصحلت نظام وظیفه مشورتی مقام معظم رهبری تا سیاست‌های کلی را تدوین نماید.

لاریجانی همچنین به تشریح وظایف حل اختلاف بین قوا پرداخت و گفت: این هیات در مواردی که دولت، قانونی را به درستی اجرا نمی‌کند و مجلس به آن انتقاد دارد، وارد می‌شود. به طور مثال در مورد موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، ‌نظر مجلس بر آن بود که باید ادغام وزارتخانه‌ها با مصوبه مجلس باشد و وزیر نیز رای اعتماد بگیرد اما دولت نظری خلاف این موضوع داشت سرانجام این اختلاف نظر به مقام معظم رهبری ارجاع داده شد و موضوع اینگونه حل شد که ادغام وزارتخانه‌ها به تصویب مجلس برسد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید هیات حل اختلاف کار بیشتری انجام بدهد، گفت: اگر موارد تخلف قانونی به روز مورد بررسی قرار گیرد، کشمکش ایجاد نمی‌شود. اعتقاد ما بر این است که نباید در کشور کار خلاف قانون انجام گیرد.

یکی دیگر از سوالات دانشجویان در انتقاد به دو دو کردن نمایندگان به نشانه اعتراض به صحبت‌های رییس‌جمهور بود که منتج به تذکر مقام معظم رهبری شد، لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: بنده نیز به دو دو کردن ایراد دارم البته این موضوع بعد از توصیه خیرخواهانه مقام معظم رهبری دیگر انجام نمی‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس باید با متانت حرف‌ها را گوش دهد، ممکن است که حرفی مورد قبول نمایندگان نباشد ولی باز هم باید به حرف‌ها گوش داد.

سوال دیگر یکی از دانشجویان در مورد راهکار مجلس برای مقابله با گرانی‌ها بود و اینکه چرا به جای مقابله با گرانی‌ها، موضوعاتی همچون سوال از رییس‌جمهور، اصلاح قانون انتخابات و یا استیضاح وزرا در دستور است؟

ریس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: به نظر ما مقداری از مشکل گرانی‌ها به دلیل مشکل و فشار بیرونی و تحریم‌هاست و مقداری دیگر، از باب مشکلات مدیریت داخلی رخ داده است. ممکن است این حرف بنده باز هم به یک اختلاف تعبیر شود اما ما معتقدیم که فضای کسب و کار داخلی و نقدینگی باید کنترل شود و فکری به این حال این موارد شود. این موضوعات بدون تحلیل درست از شرایط حل شدنی نیست.

وی افزود: مجلس همچون دستگاه اجرایی نیست که ریس مجلس دستور دهد و بقیه از آن تبعیت کنند. نظر بنده آن است که حل مشکل اقتصادی کنونی، در گروی کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید و در نهایت تسهیل کردن شرایط تولید است. ممکن است برخی با این نظر من مخالف باشند اما اعتقاد بنده بر این است که باید مباحث علمی برای حل مشکلات اقتصادی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ممکن است مجلس حتی با لایحه دولت نیز مخالف باشد، گفت: به طور مثال در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعتقاد اکثریت مجلس بر آن بود که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در شرایط فعلی ممکن نیست چون دیگر کشور کشش گران شدن بنزین، نفت و گاز را در مقطع کنونی ندارد. البته دولت نیز همین نظر را داشت اما چون ما قانون را مصوب کرده بودیم باید برای لغو آن نیز مصوبه‌ای ارائه می‌شد.

به گفته وی، راه‌های وصله پینه‌ جزئی جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نیست.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راهکارهای مجلس برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: مجلس در این رابطه با تشکیل کمیسیون خاص و برگزاری جلسات مستمر و تسهیل فضای کسب و کار، به کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید و استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی تاکید کرد که مطمئنا این طرح ظرف دو هفته آینده برای تصویب به صحن علنی ارائه خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمتر از تصویب قانون، وجود اراده و همفکری بین مسئولان اجرایی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است، به ارائه مثالی در زمان ریاستش در رادیو و تلویزیون پرداخت و گفت:‌ در آن زمان بنده تلاش‌های بسیاری کردم تا فرستنده‌های رادیویی در داخل ساخته شود که حتی در این راه مجبور شدم چندین نفر را به انحای مختلف در کار جابجا کنم.

وی با بیان اینکه تمامی اراده‌ها در کشور باید معطوف به محقق شدن اقتصاد مقاومتی باشد،‌گفت:‌همین موضوع در مورد تولیدات محصولات کشاورزی همچون خودکفا شدن گندم صدق می‌کند. در جلسه غیرعلنی که اخیرا داشتیم وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت که سیزده میلیون تن گندم تولید می‌شود که برای خودکفا شدن احتیاج به تولید چهارده میلیون تن گندم داریم. حال اینکه چرا همه این مقدار گندم به سیلوها نرفته است یک مشکلات مدیریتی است.

لاریجانی افزود: از سوی دیگر برای خودکفا شدن در برنج، احتیاج به تولید سه میلیون تن برنج داریم که اکنون تنها ۲.۵ میلیون تن تولید می‌شود. می‌توان از روش‌هایی همچون دو بار کشت به این مهم نیز دست یافت. مهم، داشتن اراده در این راه است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راهکارهای افزایش همدلی بین مسئولان و منتقل نشدن اختلافات به مردم، گفت: مطمئنا در شرایط فعلی همدلی بین مسئولان و کاهش مسائل حاشیه‌ای می‌تواند به کشور کمک کند. بداخلاقی و تندمزاج بودن هیچ کمکی نمی‌کند و باید همه گذشت داشته باشیم.

لاریجانی افزود: گاهی به مجلس ایراد می‌گیرند که چرا در مواجهه با برخی امور هیج اقدامی انجام نمی‌شود. در مجلس، نمایندگان شرایط را سبک و سنگین می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند. مثلا در مورد استیضاح ممکن است انتقاداتی به یک وزیر داشته باشند اما باز هم بر اساس شرایط اقتصادی تصمیم نهایی را می‌گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر با سایش‌های سیاسی تفاوت دارد گفت:‌ در مجلس نظرات متنوع سیاسی و اقتصادی وجود دارد، اختلاف‌نظرهایی که بین دو قوای مقننه و قضاییه در موضوعی همچون قانون مجازات اسلامی نیز دیده می‌شود. تاکید بر این است که نباید این اختلاف‌نظرها به یک سایش سیاسی تبدیل شود.

وی افزود: در موضوعی همچون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مجلس با دولت اختلاف نظر داشت. در این رابطه که دولت معتقد بود باید هدفمندی در دو گام اجرا شود و مجلس با گام‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که باید ظرف پنج سال هدفمندی اجرا شود، همچنین از محل گران شدن حامل‌های انرژی، ۳۰ درصد به بخش تولید اختصاص یابد چون به نظر ما تولید با افزایش قیمت حامل‌ها شکنندگی پیدا می‌کند. ما معتقدیم که باید زیر بغل صنعت را گرفت. موضوعی که در مورد کشاورزی نیز صدق می‌کند.

لاریجانی افزود: با وجودی که مجلس تاکید داشت باید ۳۰ درصد از محل افزایش قیمت‌ها به بخش تولید داده شود اما دولت این کار را انجام نداد. به اعتقاد ما، این اختلاف نظرها نباید به کشمکش‌های حیدری نعمتی تبدیل شود. باید بین اختلاف نظر و تبدیل شدن آن به سایش‌های سیاسی تفاوت گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با تحریم‌ها با توجه به چشم‌انداز بین‌المللی گفت: طبق آشنایی که بنده با سازمان‌های بین‌المللی و این موجودات در صحنه بین‌المللی دارم می‌دانم که برنامه‌های آنها برای ما یک برنامه میان‌مدت است.

وی افزود: در همین رابطه یک خبرگزاری از بنده سوالی پرسید که راه‌حلم برای مشکلات اقتصادی کنونی چیست که گفتم نباید انتظار راه‌حل رابین‌هودی داشت یعنی نمی‌توان فوری مشکلات را حل کرد که برخی طور دیگر تعبیر کردند. باید آنالیز درستی از شرایط داشت و سازوکارهایی برای آن تعیین کرد.

لاریجانی گفت: برای کاهش تورم و حل اشتغال باید زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و در این راه مشوق‌هایی نیز برای بخش تولید در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم در شرایط رکود اقتصادی همچون گذشته برنامه‌ها را پیش ببریم،‌ باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داده و شرایط کار جوانان را فراهم کنیم چرا که در این شرایط موقعیت چانه‌زنی فراهم می‌شود نه شرایط کنونی.

گردن‌کشی مقابل رهبری،عزت نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا تا به حال شده کسی از مسئولین جلوی رهبری بایستد که گفت گردن‌کشی مقابل رهبری و ایستادن جلوی ایشان، عزت نیست، اگرچه کسانی این کار را کرده‌اند اما کار غلطی بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در پاسخ به اظهارات انتقادی یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در خصوص مقایسه اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوری اسلامی گفت: پایه سوال ایشان مقایسه نتایج اسلام صدر اسلام و اسلام جمهوری اسلامی است و برداشت ایشان این بود که این فاصله زیاد است.

وی افزود: نباید اسلام صدر اسلام را به سادگی با اسلام جمهوری اسلامی مقایسه کرد، در آنجا پیامبر عظیم‌الشان محمد مصطفی(ص) حضور داشتند و یاور ایشان امام علی (ع) و مالک‌اشتر بودند و بسیاری از صحابه از نزدیک با معصومین ارتباط داشتند، چه کسی ادعا می‌کند که ما آن شرایط را داریم، خیلی از اشکالات وجود دارد و توان ما آنقدر نیست، این نباید ذهن‌تان را آزار دهد آن یک جایگاه و حکومت متعالی بوده است، مسئولین جمهوری اسلامی هم ادعا نکرده و نمی‌توانند ادعا کنند که ما مثل آن زمان هستیم، حتی رهبری نظام هم این ادعا را ندارند، آنها ولایت مطلقه داشتند و معصوم بودند.

لاریجانی اضافه کرد: البته مقایسه برخی نکات در صدر اسلام و دوران کنونی اشکالی ندارد، در صدر اسلام فکر مجاهدت اسلامی یک رکن بود و درون تفکر اسلامی عنصر مجاهدت وجود دارد که اگر از آن گرفته شود ناقص است، ما معتقدیم اگر کسی با همه هستی مجاهدت کرد خدا دریچه‌های مجاهدت را به رویش باز می‌کند اتفاقا در جمهوری اسلامی عنصر جهاد به صورت کانونی مورد توجه قرار گرفته و امروز اگر ما به بسیج احترام می‌گذاریم به خاطر این است که لباس مجاهدت به تن دارد.

وی در پاسخ به بخش دیگری از سوال این دانشجو مبنی بر جایگاه بین‌المللی کشورمان در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: مگر ملت ایران امروز در صحنه بین‌المللی سرافراز نیستند؟

تعدادی از دانشجویان حاضر در پاسخ به این سوال پاسخ دادند: نه!

لاریجانی ادامه داد: اشتباه نکنید، اطلاعات من نسبت به صحنه بین‌المللی کم نیست، ما همچنین ارتباطات زیادی با شخصیت‌های منطقه داریم، مثلا شما از حسن هیکل از شخصیت‌های برجسته مصر سوال کنید و ببینید راجع به جمهوری اسلامی چه می‌گوید او خواهد گفت که جمهوری اسلامی پشتیبان آزادی‌خواهان و کشورهایی است که می‌خواهند دموکراسی ایجاد کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مگر در جنگ ۳۳ روزه عزتی نبوده که به وجود آمده است.

این بخش از صحبت‌های لاریجانی با استقبال تعدادی از دانشجویان حاضر مواجه شد.

رییس مجلس همچنین در ادامه سخنان خود حزب‌الله را مرید امام و رهبری ایران و اهل مجاهدت توصیف کرد و گفت: شهید رضوان از شهدای حزب‌الله تربیت شده مکتب امام بوده است، امام (ره) صحنه را عوض کرد و عنصر مجاهدت را وارد سبک زندگی انسان‌ها کرد؛ غربی‌ها این عنصر را جدا کردند و برخی عرب‌های مرتجع هم عنصر جهاد را از خود جدا کردند، البته آنها گاز، نفت و ثروت خوبی دارند ولی نوکر آمریکا هستند و با یک تشر عقب می‌نشینند.

لاریجانی با اشاره به وابستگی کشورهای منطقه به آمریکا گفت: زمانی بر سر مساله هسته‌یی ایران اختلاف بالا گرفت و می‌گفتند ایران را می‌زنیم، استنباط ما این بود که این یک عملیات روانی است، من در آن زمان مسئول دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم، یکی از مسئولین کشورهای عربی که کشور معتبر و پولداری است تماسی با ما گرفت و با حالت دلالی از ما خواست تا راهکار آمریکا را بپذیریم، قطعا ما معتقدیم که این عزت نیست.

وی یادآور شد: البته که عزت جمهوری اسلامی مربوط به ملت ایران است اما هزینه‌هایی هم دادند و به خاطر آن علیه کشورمان ماجراجویی می‌کنند، من این را نمی‌گویم که بگوییم مشکلات درونی نداریم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که باید آن را اصلاح کنیم. جمهوری اسلامی به خاطر اینکه عنصر جهاد را پذیرفته باعث سرافرازی ملت شده اگرچه مشکلاتی هست که باید رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: من معتقدم از زمانی که شهید مطهری کتاب مساله حجاب را نوشت این قدر خوب به این مساله توجه نشده است، جوان‌های ما فطرت پاکی دارند و کسی نمی‌خواهد خلاف کند، ما باید سبک و سنگین کنیم و شرایط را به سمت تربیت صحیح پیش ببریم.

لاریجانی همچنین درباره وجود چهره‌های علمی و فرهنگی در جامعه گفت: اینطور نیست که در جمهوری اسلامی رویشی وجود نداشته باشد، شهید مطهری یک فرد استثنایی بود و شهادت ایشان برای ما ضایعه‌ای بود که منافقین آن را به وجود آوردند، امروز هم منافقین توسط آمریکا پرورش داده می‌شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افراد زیادی هستند که هم در دانشگاه و هم در حوزه پرورش یافته‌اند، مثلا شهید شهریاری عنصر پاک‌باخته، متدین و صاحب فضلی بود که در تکنولوژی اتمی کار مهمی کرد، البته با گرفتن این شخصیت ضربه‌ای به ما زدند اما موافق نیستم که رویشی نداشته‌ایم، من با دانشگاه و حوزه مرتبط هستم و می‌دانم جوانان حوزه انصافا با فضل هستند و ما در گذشته کمتر اینگونه جوانانی داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: مثلا برخی آقایان در تفسیر قرآن با جدیت کار می‌کنند و مسلط هستند، اینها سرمایه‌های ملی کشورند، آیت‌الله جوادی آملی شخصیت بزرگی است، یا آیت‌الله حسن‌زاده آملی شخصیت و عارف بزرگی هستند، همچنین در سنین پایین‌تر در رشته‌های مختلف افراد صاحب بافضلی داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ در دانشگاه هم چهره‌های زیادی هستند که جزو رویش‌ها به حساب می‌آیند، رییس دانشگاه شما گفت که در دانشگاه علم و صنعت ماهواره‌ای برای پرتاب به فضا ساخته‌اید این کار مهمی است چه آن را دست کم می‌گیرید، این رویش‌هایی است که در نظام جمهوری اسلامی رشد کرده است.

در فتنه ۸۸ به غلط به آیت الله جوادی آملی تندی‌هایی شد

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجویی که درباره تقابل مسئولین با مقام معظم رهبری پرسید اظهار کرد: از ما می‌پرسند یک بار هم نشده مسئولی جلوی رهبری بایستد، چرا ما چنین کسانی داشتیم و مقابل ایشان ایستادند اما کار غلطی انجام دادند.

وی اضافه کرد: شاید سن شما اقتضا نکند اما من به شما راست می‌گویم، چیزی به من اضافه نمی‌شود که شما از این حرف‌ها خوشتان بیاید یا نه، اما من وظیفه دارم سهم خود را بگویم، آشنایی من با سیستم رهبری از زمان امام زیاد بود و با بزرگان دینی و مراجع تقلید هم رابطه نزدیکی داشته و دارم. اینها سرمایه‌های ملی و دینی ما هستند، گاهی برخی به بزرگان تندی می‌کردند از جمله در فتنه ۸۸ به آیت‌الله جوادی آملی تندی‌هایی شد که من می‌گویم غلط است و احترام این افراد باید حفظ شود.

لاریجانی بنی‌صدر را از جمله افرادی دانست که جلوی امام (ره) ایستاده بود و گفت: جمهوری اسلامی فراز و فرودهای مختلفی داشته است، منافقین و بنی‌صدر از کسانی بودند که جلوی امام ایستادند اما آیا درست فکر کرده بودند؟ امام واقعا همه امکانات را در اختیار بنی‌صدر قرار داد و از وی در زمان ریاست‌جمهوری حمایت کرد، امام همچنین فرماندهی کل قوا را به بنی‌صدر داد اما او در اوج دوران جنگ در روزنامه انقلاب اسلامی سرمقاله می‌نوشت و هر روزدر کشور دعوا به راه می‌انداخت، او به بچه‌های سپاه در خرمشهر که در حال سقوط بود سلاح نمی‌داند و مسخره می‌کرد، معتقد بود که به شیوه اشکانیان عقب‌نشینی می‌کنیم و دشمن را محاصره می‌کنیم اما در آن زمان قسمتی از اراضی ما را گرفتند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام (ره) به دنبال این بودند که مردم در کشور با عزت زندگی کنند، رهبری هم در سخت‌ترین شرایط کشور را عبور داد، یکی از این مسائل، مساله هسته‌یی بود، شرایطی بود که در جلسات القاء می‌کردند شرایط سختی است و باید رها کنیم، ایشان مخالف بود و نظرش را می‌گفت اما به نظر جمع هم احترام می‌گذاشت، ما بعد از مدتی فهمیدیم که آن روش درست نبوده است، چرا فکر می‌کنید ایشان می‌خواهد نظرش را اعمال کند؟

لاریجانی با بیان اینکه در دوران مجالس هشتم و نهم، رهبری هیچ دستوری به مجلس ندادند، تاکید کرد: ممکن است ایشان نظرش را به من گفته باشد و من چون معتقدم ایشان فرد خبیری است نظر ایشان را در نظر گرفته باشم اما ایشان هیچ وقت نگفتند وظیفه‌تان را انجام ندهید بلکه معتقدند مجلس باید کار خود را انجام دهد، در استیضاح هم همین‌طور، ممکن است نظر ایشان را پرسیده باشند و ایشان گفته باشد مخالفم، یا نظری ندارم.

وی تصریح کرد: این عزت نیست که کسی گردن‌کشی کند و مقابل رهبری بایستد، مگر ایشان چه می‌خواهد؟ ایشان می‌خواهد مردم سرافراز زندگی کنند، ممکن است در جایی هم اشتباهی صورت گرفته باشد، ایشان تذکر می‌دهند و معتقدند تا جایی که صدمه به مسیر انقلاب نخورد دخالت نمی‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه ولایت فقیه با مختصات قانونی آن را عامل استواری و پایداری ملی برای کشور توصیف کرد و گفت: مثلا عراق که رهبری ندارد ببینید که چقدر مشکلات داخلی در آن وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به واکنش‌های دانشجویان به سوالات انتقادی یکی از دانشجویان، گفت: خوشحالم که ایشان با صراحت حرفشان را زد، خرده نگیرید و بگذارید حرف‌شان را بزنند، ما هم مثل این برادر بودیم و باید راجع به مسائل سوال کرد، حتی باید زمینه‌ای فراهم شود که اگر در مورد خداشناسی هم اشکال دارد سوالش را مطرح کند، اجازه دهید فضای گفت‌وگو وجود داشته باشد.

رییس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اینکه با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت بین اصولگرایان مجلس اختلاف ایجاد شده، گفت:‌ همیشه بین خود اصولگرایان اختلاف نظر بوده، حتی در مجلس هشتم که یک فراکسیون اصولگرا وجود داشت عده‌ای فراکسیون دیگری در دل فراکسیون اصولگرایان ایجاد کردند.

وی افزود: چه اشکالی دارد افرادی که با همفکرترند با یکدیگر کار کنند، اختلاف نظر داشتن عیبی ندارد، افراد می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند اما مبارزه نکنند، ممکن است افراد متفاوت باشند اما نباید همدیگر را دشمن بدانند.

درسفرمصر به دنبال ارث پدرم نرفته‌ بودم/در سفرهای خارجی فقط با نمازشب‌خوان‌ها ملاقات نمی‌کنیم
بخش آخر صحبت‌های لاریجانی در دانشگاه علم و صنعت ایران مربوط به پرسش‌های دانشجویان در خصوص فتنه ۸۸، اتفاقات کوی دانشگاه،‌ کوی سبحان، کهریزک و دیدار با حسنی مبارک بود که رییس مجلس به صورت مبسوط به آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از دانشجویان علم و صنعت در ادامه پرسش و پاسخ به رییس مجلس از او پرسید که به نظر ما دو برادر که در راس حقوق و قانون کشور هستند، قانون را در حد اعلایی می‌دانند، سوالم این است که کدام از چهار گزینه‌ای که مطرح می‌کنم به نظر شما به عنوان یک عمل رییس قوه قانون‌گذاری درست است، ۱- اعلام پیروزی انتخابات قبل از ساعت ۲۱ روز انتخابات و درخواست اعتراض مردم در صورت بیرون نیامدن نام نامزد مورد نظر از صندوق، ۲- ادعای پیروزی قطعی از جانب نامزدها پس از گذشت یک ساعت از رای‌گیری ۳- تبریک گفتن یکی از شخصیت‌های وزین آشنا به قانون انتخابات به مدعی گزینه دو قبل از اعلام نتیجه قطعی، ۴ - هیچ کدام از موارد فوق به انضمام اعتراف به اشتباهات فاحش در محضر خدا و ملت نسبت به آنچه خواص مرتکب شدند، جهت الگو شدن برای جوانان که به هنگام اشتباه جرات بازگشت داشته باشد.

این دانشجو از لاریجانی خواست که نظرش را در مورد فتنه ۸۸ نیز بیان کند؟

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: یکسری سوالات در جامعه به وجود آمده که فکر می‌کنم بسیاری از آنها را پاسخ دادم باز هم اشکالی نمی‌دانم که جواب مجدد بدهم ولی معتقدم که باز هم وقت افراد گرفته می‌شود.

وی افزود: در مورد نکاتی که این دانشجو گفت به انضمام سوالات دیگر، معتقدم که برخی پمپاژهایی در جامعه انجام می‌دهند نمی‌دانم که آنها چه نفعی از چنین کارهایی می‌برند، البته پاسخ شما به سوالات چهارگزینه‌ای معلوم بود، مشخص بود که منظورتان از گزینه تبریک گفتن به شخصیت‌های وزین و افرادی که کاندیدا بودند، من بودم.

لاریجانی تاکید کرد: بنده چند بار گفتم که این حرف‌ها دروغ است، چنین خبری نبوده است ولی نمی‌دانم که چرا عده‌ای اصرار دارند که این حرفها را تکرار کنند و چه فایده‌ای از این موضوع می‌برند. بنده در همان زمان به یکی از آقایان گفتم که این حرفها دروغ است، چون بعد از این همه کارهای سیاسی که در کشور کردم مختصر عقلی دارم که چنین وعده‌هایی را ندهم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای در فتنه ۸۸ قصد شعله‌ور کردن آتش را داشتند گفت: در همان موقع برخی می‌گفتند که لاریجانی صحبت‌های که در شبکه دو مطرح کرد حق را تنها به یک عده خاص داد. صحبت‌های آن روز در تلویزیون موجود است و می‌توانید آن را بشنوید.

لاریجانی افزود: بنده زمانی با شبکه دو صحبت کردم که عصر تا شب آن روز در میدان انقلاب برخوردهای شدیدی صورت گرفته بود. به عنوان وظیفه شرعی و ملی‌ام احساس کردم که باید فضا را آرام کنم. دنبال تجارت نبودم و می‌خواستم با روشنگری فضا را آرام کنم همان‌طور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه همان دوران نیز ضمن احترام به کاندیداها و بیان سوابق‌شان، راه درست را به این افراد نشان دادند.

وی اضافه کرد: عده‌ای به این صحبت‌های رهبری گوش ندادند که باید نسبت به آن اتفاقات به مرور موضع‌گیری می‌شد. در همان دوران آقای کروبی بحث زندان‌ها و تجاوز را مطرح کردند که بنده اعلام کردم چنین چیزی درست نیست و به خودشان هم گفتم که اشتباه کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حوادث کهریزک در دوران مجلس هشتم گفت: در کهریزک اشتباهاتی رخ داد که گزارش آن را به مقام معظم رهبری دادم. اصلاحاتی انجام شد که اکنون این پرونده همچنان در حال رسیدگی است. اتفاقی که در مورد کوی دانشگاه نیز رخ داد و کمیته‌ای در مجلس به بررسی و رسیدگی به این اتفاقات مامور شد.

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات یک نعمت برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حرف ما این است که هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند باید به قانون احترام بگذارد. اعتراضات باید از مجاری قانونی پیگیری شود و اینکه شورای نگهبان و یا هیات‌های نظارت را زیر سوال ببریم کار درستی نیست.

رییس قوه مقننه با اشاره به وقایع کوی سبحان، گفت: در همان دوران در کوی سبحان مردم را کتک زدند و ساختمان‌ها و ماشین‌ها را تخریب کردند که این نیز کار نادرستی بود. نباید برای کار نادرست، کار نادرست دیگری را انجام داد. باید به دنبال اعتدال و حفظ حقوق همه بود. الان نیز نظرم هم همین است و آن را پنهان نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای در همان دوران با صدور بیانیه بنزین روی فتنه می‌ریختند که بنده بارها گفتم که این بیانیه‌ها برای جمهوری اسلامی مساله درست می‌کند، از طرف دیگر عده‌ا‌ی دیگر هیزم روی داستان فتنه می‌ریختند که در آن شرایط اعتقاد من بود که باید فتنه را حل کرد، نه اینکه آتش را برافروخت.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند که با سخنرانی، حرف زدن و دادن و فریاد کرد می‌توان مساله و مشکل را حل کرد اما به اعتقاد من به عنوان یک مقام مسئول در قوه مقننه آن بود که احساس می‌کردم که باید فضا را آرام و اشکالات را رفع کرد نه اینکه این آتش را شعله‌ورتر کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ بنده چند بار این موضوعات را تکذیب کردم و می‌دانم شما دانشجویی که این سوال را مطرح کردید از روی صداقت صحبت نمودید.

لاریجانی با اشاره به ابهامات و سوالاتی که نسبت به او در مورد دیدار با حسن مبارک مطرح می‌شود،‌ گفت: از من سوال می‌شود که چرا با حسنی مبارک ملاقات کردم، بنده چند بار توضیح دادم و این بار برای شما نیز همان توضیحات را تکرار می‌کنم.

وی توضیح داد: بنده از همان زمان داشتن مسئولیت در رادیو و تلویزیون برای سفر به خارج از کشور از مقام معظم رهبری کسب نظر می‌کردم، چون اعتقادم بر این است که ایشان ممکن است نظر و یا پیغامی داشته باشند. البته گاهی سوالات از مقام معظم رهبری در قالب جلسات حضوری و یا از طریق دفتر مقالات ایشان انجام می‌شود.

لاریجانی افزود: در مورد سفر به مصر برای شرکت در کنفرانس بین‌المجالس و ملاقات با حسنی مبارک درخواست کردم که از مقام معظم رهبری در مورد این موضوع کسب نظر شود ولی چون هیچ جوابی به من داده نشد این ملاقات را انجام دادم.

لاریجانی خطاب به دانشجویان گفت: اینکه از من در مورد چنین موضوعاتی سوال می‌شود مشکلی نیست، اما خواهش می‌کنم از وزیر خارجه یا رییس‌جمهور در مورد محتویات یا ملاقات‌یشان سوال نکنید چون بعضا مصلحت نیست که چیزی را به صورت علنی بگویند اما وقتی شما اصرار می‌کنید مجبورند که یک پاسخی به شما بدهند.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح جزئیات و محتویات گفتگو با حسنی مبارک گفت: قبل از سفر به مصر، سفری به سوریه داشتم و در آنجا جلسه‌ دو ساعته به سیدحسن نصرالله داشتم. در آن جلسه در مورد سفرم به مصر مطالبی مطرح شد و سیدحسن نصرالله از من درخواست کرد تا ملاقاتی با حسنی مبارک برای پیگیری موضوعی داشته باشم.

وی افزود: بعد از حوادث غزه و موضع انقلابی که سیدحسن نصرالله گرفت، با بامبولی از سوی حسنی مبارک مواجه شد و در همان دوران چند نفر از حزب‌الله را دستگیر کردند و حتی بحث اعدام آنها مطرح بود. سیدحسن نصرالله از من درخواست کرد تا در دیدار با حسنی مبارک این موضوع را مطرح کنم و بخواهم که این افراد را آزاد نمایند.

لاریجانی ادامه داد: در همان دوران گذرگاه رفح از سوی حسنی مبارک بسته شده بود و تلاش بسیاری می‌شد تا حداقل مواد دارویی و خوراکی به مردم غزه فرستاده شود از همان رو از من خواسته شد که این موضوع را با حسنی مبارک در میان بگذارم. بنده نیز با حسنی مبارک ملاقات کردم و چنین موضوعاتی را با او مطرح نمودم. در این ملاقات تاکید کردم که اگر نیروهای حزب‌الله اعدام کنند برایش بی‌هزینه نیست و تنها باعث بروز اختلافات می‌شود و صحبت‌هایم منجر به تجدیدنظر در اعدام این نیروهای حزب‌الله شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته حسنی مبارک قبول نکرد که گذرگاه رفح را باز کند حتی به او گفتم که حاضرم خود به غزه بروم که او گفت اگر بروی آنجا را بمباران می‌کنند و شهید می‌شوی، البته حسنی مبارک شوخی می‌کرد.

وی افزود:‌ در همان سفر نیز حسن هیکل از روزنامه‌نگاران برجسته مصری نیز از من خواست که به مصر سفر کنم و گفت‌وگوهایی با حسنی مبارک داشته باشم چون نظرات ما در او اثر می‌گذارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما در آنجا دنبال ارث پدرمان نرفته بودیم، اینکه مدام فشار می‌آورید که در آن جلسه چه چیزهایی گفته شده درست نیست. الان هم که این مطالب را گفتم چون حسنی مبارک پی کارش رفته است.

وی تاکید کرد که باید هر مسئولی در سطوح بالا برای سفر به کشورهای خارجی از مقام معظم رهبری کسب نظر کند.

لاریجانی در ادامه گفت: اینکه گفته می‌شود چرا با حسنی مبارک که آدم بدی است ملاقات کردم نیز تنها چنین پاسخی دارد که در صحنه بین‌الملل ما با نمازشب‌خوان‌ها ملاقات نمی‌کنیم، با آنها که ملاقات می‌کنیم الزاما افراد خوبی نیستند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال کار خود هستیم و باید حرف‌هایمان را بزنیم، مثلا فرض کنید که آقای احمدی‌نژاد با نخست‌وزیر ترکیه ملاقات کرده است، درست است که ما با ترکیه در مورد موضوع سوریه اختلاف نظر اساسی داریم اما باز هم این موضوع بدان معنا نیست که نباید ملاقات و یا مذاکره کرد. باید تلاش شود که تنها حرف‌های خود را در چنین مذاکراتی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: در مورد ملاقات با مسئولان کشورهای اروپایی چنین موضوعی صدق می‌کند،‌ بنده قرار بود با یکی از وزرای خارجه اروپایی که هم‌جنس‌باز هم بود ملاقات کنم، شما بگویید که باید چکار می‌کردم، آیا نباید ملاقات می‌کردم؟ حرف من آن است که باید در صحنه بین‌المللی دنبال منافع خود برویم و وظایف خود را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: البته من همواره برای انجام سفرهای خارجی از رهبری کسب نظر می‌کنم و به این رویکرد خود نیز افتخار می‌نمایم.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد دلیل بی‌نظمی در جلسات علنی مجلس و تذکرات متعدد او به نمایندگان برای شرکت در رای‌گیری،‌ گفت: حضور نمایندگان در مجلس نهم نسبت به دوره گذشته بسیار بهتر است و معمولا جلسات ما با بیش از ۲۳۰ نماینده آغاز می‌شود.

وی افزود: البته گاهی به دلیل حضور مسئولی در مجلس، نمایندگان دور او جمع می‌شوند تا سوالات و مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند که من در چنین مواردی است که مدام از نمایندگان درخواست می‌کنم که بر روی صندلی‌های خود نشسته و در رای‌گیری شرکت کنند. گاهی نیز برای رای‌گیری در صندلی‌های خود نمی‌نشینند که معتقدم صحن علنی جای چنین کارهایی نیست، اشکالات وجود دارد که باید آن را رفع کرد.

پرسش دیگر دانشجویان از لاریجانی در مورد کم بودن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نهم بود که رییس قوه مقننه در پاسخ گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس از افراد برجسته‌ای تشکیل شده است که آقای آقاتهرانی ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد. اکنون نیز چندین کار مهم در دست دارند که حتی آقای آقاتهرانی به من گفتند که از مشغله کاری‌شان کم کرده تا به این امور بپردازند.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع فرهنگ از امور زیربنایی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، گفت: صحبت از فرهنگ در تمامی ابعاد می‌گنجد، به طور مثال در مورد محیط زیست و خراب نکردن آن باید یک فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد چرا که به باور ما، فرهنگ در توسعه کشور از لحاظ اقتصادی یک امور زیربنایی است.

علی لاریجانی بعد از حضور و سخنرانی دو ساعته خود در دانشگاه علم و صنعت از دانشجویان درخواست کرد که به دلیل داشتن جلسه‌ای دیگر با اتمام این جلسه موافقت کنند و گفت که مقید است سر وقت در جلسه حضور پیدا کند.
کد مطلب: 11549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *