۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱

جدیدترین قیمت دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار توانست موقعیت خود را در کانال ۹۶.۶ تثبیت کند.
شاخص دلار توانست موقعیت خود را در کانال ۹۶.۶ تثبیت کند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،   شاخص دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی با وجود تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن موفق شد نسبت به روز قبل خود در سطح بالاتری بسته شود.   فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است. به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند.
از سوی دیگر کره شمالی نیز اعلام کرده است که دیگر به محدودیت آزمایش موشک های بالستیک پایبند نخواهد بود و آمریکا را متهم به شکست مذاکرات صلح کرده است. روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.
کارل شاموتا، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "کمبریج گلوبال پیمنت" گفت: به طور خلاصه، در یک روز شاهد آن بودیم که سطح تنش ها خیلی بالاتر رفت. معامله گران دنبال یک دارایی امن برای پناه گرفتن هستند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۰۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد.
در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.
شاموتا افزود: نااطمینانی ایجاد شده ناشی از جنگ تجاری به بخش تولید آسیب زده و منجر به تضعیف رشد اقتصادی شده است و در ماه های پیش رو نیز صرف نظر از امضای فاز نخست توافق تجاری یا امضا نشدن آن، شاهد تداوم اثرپذیری شاخص های کلان از این جنگ خواهیم بود.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸۱ دلار مبادله شد. یورو نیز در دومین دور نزولی متوالی خود به ۱.۱۱۵۹ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۹۵ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۹۸ دلار سنگاپور مبادله شد. تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۸ درصد کاهش به ۱۰۸.۰۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۸۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۵۵ یوان چین اعلام شد.
کد مطلب: 121342
برچسب ها: دلار بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *