۰
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۶

عقب‌ماندگی کشور از اهداف سند هوافضا

رییس انجمن هوافضا با انتقاد از عقب ماندگی کشور از اهداف تعیین شده در سند توسعه هوافضا کشور گفت: این امر به دلیل در اولویت نبودن این حوزه است.
رییس انجمن هوافضا با انتقاد از عقب ماندگی کشور از اهداف تعیین شده در سند توسعه هوافضا کشور گفت: این امر به دلیل در اولویت نبودن این حوزه است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد همایون صدر امروز در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوافضای ایران که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به وضعیت توسعه فناوری‌های هوایی و فضایی در کشور، افزود: در حال حاضر شاهدیم که اعتبارات این حوزه به سازمانی اعطا، ماموریت‌ها به سازمان دیگری واگذار و اختیارات به سازمان دیگری داده می‌شود، در حالی که اگر این نهادها در کنار یکدیگر قرار گیرند، دستاوردهای بهتری به بار خواهد نشست.
وی ادامه داد: اگر امید داشته باشیم که تا سال ۱۴۰۴ جلسه شورای عالی فضایی برگزار شود و اهداف اجرایی سند هوافضای کشور پایش شود، متوجه می‌شویم که چه میزان از اهداف تعیین‌شده در این حوزه دور افتاده‌ایم.
صدر، این عقب ماندگی از اهداف را نه به خاطر تحریم‌ها و کمبود اعتبارات، بلکه به دلیل در اولویت نبودن این اهداف دانست.
دکتر منوچهر جهانگیریان، دبیر این کنفرانس نیز با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان برگزاری این کنفرانش از سوی دبیرخانه، تعداد ۳۰۰مقاله کامل دریافت شد، گفت: پس از انجام داوری از این تعداد ۱۴۵ مقاله برای ارائه شفاهی و ۹۷ مقاله برای ارائه پوستر انتخاب شد.
وی با اشاره به پذیرش ۱۴۵ مقاله از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش، خاطرنشان کرد: از بین مقالات ارسال شده، ۵۸ مقاله در حوزه ایرودینامیک، ۴۲ مقاله در حوزه پیشرانش، ۴۷ مقاله در حوزه دینامیک پرواز و کنترل، ۵۹ مقاله در حوزه سازه‌های هوا، ۲۸ مقاله در حوزه فناوری فضایی و ۸ مقاله در حوزه مدیریت هوافضا بوده است.
جهانگیریان با انتقاد نسبت به تعداد کم مقالات در زمینه مدیریت فناوری‌های فضایی، خاطر نشان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات ناگوار بودیم که دلیل آن عوامل سیستمی و علوم نرم بوده است و به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده است که در دانشگاه‌ها در کنار دروس فنی، دروس مدیریتی و سیستمی به‌ویژه برای دانشجویان هوافضا ارائه شود تا در آینده این افراد بتوانند با نگاه جامع‌تری در این حوزه فعال شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از حضور ۲۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه هوافضا در این کنفرانس خبر داد و یادآور شد: برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های فعال، سه میزگرد و ۲۰ کارگاه آموزشی از جمله برنامه‌های این کنفرانس است.
کد مطلب: 123206
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *