۰
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲

ورقه های سلول بنیادین برای درمان سوختگی

محققان نوعی پرینتر پوست قابل حمل ساخته اند که می تواند با چاپ ورقه هایی حاوی سلول های بنیادی سوختگی های عمیق را درمان کند
محققان نوعی پرینتر پوست قابل حمل ساخته اند که می تواند با چاپ ورقه هایی حاوی سلول های بنیادی سوختگی های عمیق را درمان کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه تورنتو طی ۱۰ سال تحقیق دستگاهی قابل حمل برای درمان سوختگی های شدید ساخته اند که پوست در آنها از بین رفته است.
 این دستگاه می تواند ورقه های بزرگی از جوهر زیستی را چاپ و فرایند درمان سوختگی را تسریع کند.
درهمین راستا محققان آخرین نسخه از این دستگاه را آزمایش کرده اند. آنها برای نخستین بار متوجه شدند این دستگاه می تواند فرایند احیای پوست سالم را در خوک ها سرعت بخشد.
درمان زخم های سوختی عمیق شامل برداشتن پوست سالم قسمتی از بدن و پیوند آن در بخش زخم است. اما در سوختگی های عمیق در نواحی وسیعی از بدن انسان، این روش کاربردهای محدودی دارد.
در همین راستا محققان در سال ۲۰۱۸ یک نمونه از دستگاهی قابل حمل را ابداع کردند. اکنون این دستگاه پس از ۱۰ بار تغییر طراحی شبیه ابزاری است که جراحان در اتاق عمل استفاده می کنند. محققان در آزمایش های پیشین نشان دادند این دستگاه می تواند در ۲ دقیقه یا کمتر یک زخم را با پوست تازه بپوشاند.
دستگاه مذکور ورقه هایی از مواد زیستی حاوی سلول های استروما مزانشیمی را پرینت می کند. سلول های استروما در حقیقت نوعی از سلول های بنیادی هستند که قابلیت تولید انواع مختلفی از سلول را دارند، اما در این تحقیق از آنها برای کمک به بازسازی و احیای پوست استفاده شده است.
اکنون با توجه به نتایج تحقیقات پیشین،  آزمایش های جدید روی پوست خوک انجام دادند تا سوختگی عمیق را درمان کنند. در این آزمایش  ورقه هایی از ماده زیستی به طور عمیق روی سوختگی پرینت شد تا داخلی ترین و خارجی ترین لایه های از بین رفته پوست را ترمیم کند. این ورقه ها به جمع شدن سلول های پوستی در محل زخم و ایجاد رگ های خونی تازه کمک کردند.
اکسل گونتر یکی از مولفان این پژوهش می گوید: ما قبلا نشان دادیم که می توان انبوهی از سلول ها را در زخم تجمیع کرد اما هنوز مشخص نبود که این فرایند به درمان سوختگی کمک می کند. اکنون ما تاثیر این فرایند در درمان سوختگی را نشان دادیم.
محققان سعی دارند این فناوری را ارتقا دهند تا از محدودیت های کاربردی آن کاسته شود. به اعتقاد آنان در ۵ سال آینده این پرینتر پوست به مرحله آزمایش بالینی می رسد.
 تحقیق مذکور درژورنال Biofabrication منتشر شده است.
کد مطلب: 123255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *