۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۷

آیا مردم محروم تکاب به سهمشان از معادن بزرگ طلا می رسند؟

مردم تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی تلاش می کنند تا شهر محرومشان از درآمدهای معادن طلا سهمی داشته باشد
مردم تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی تلاش می کنند تا شهر محرومشان از درآمدهای معادن طلا سهمی داشته باشد

اخیرا اخباری در زمینه تخصیص بخشی از درآمد استحصال طلا از معدن طلای آقدره تکاب به این شهرستان به گوش رسیده که بارقه هایی از امید را در دل مردم تکاب روشن کرده است اما در پیدا وپنهان آمار و ارقام و مبالغ میلیاردی سهم این شهرستان همچنان در هاله ای از ابهام مانده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رییس اداره امورمالیاتی شهرستان تکاب در این زمینه با اشاره به تلاش کارشناسان این اداره برای محاسبه و وصول مالیات بر درآمد حاصل از استحصال طلا از معادن تکاب گفت: میزان مالیات بر ارزش افزوده درآمد طلای کارخانه فرآوری پویازرکان آقدره تکاب تنها از نیمه دوم سال ۱۳۸۷و تا پایان سال ۱۳۸۸ محاسبه و وصول شده است. حبیب الله مدنی بدون اشاره به میزان کل وصول درامدهای مالیاتی از شرکت فرآوری طلای پویازرکان آقدره تکاب افزود : از مجموع ۳ درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، در حال حاضر نیمی از آن از محل مالیات تخصیصی به همان شهر محل وصول به عنوان عوارض به شهرستان تکاب اختصاص یافته و به حساب نهادهای ذیربط واریز شده است. وی میزان مالیات وصول شده از کارخانه های تولید طلا را اعلام نکرد اما تصریح کرد: این مبلغ تنها قسط اول مالیات بر ارزش افزوده درآمد کارخانه طلای آقدره تکاب است و بقیه آن بصورت اقساطی تا اسفند ماه سال جاری وصول خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: بخشی از این میزان مالیات وصول شده به حساب شهرداری تکاب واریز شده و بخشی دیگر نیز در اختیار ۲۸ واحد دهیاری در مناطق روستایی تکاب قرار گرفته است. از طرفی، مدیرعامل کارخانه فرآوری واستحصال طلای آقدره تکاب ادعا می کند : کلیه مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده ناشی از در آمدهای این شرکت طی سال های ۱۳۸۳تا ۱۳۸۹ بطور کامل وقطعی محاسبه شده و مبالغ آن به حساب اداره امور مالیاتی شهرستان تکاب واریز شده است.
عباس احمدی نیری افزود: واریز مبلغ تمام مالیات های محاسبه شده این شرکت طی این سال ها رو به پایان بوده و مالیات درامدهای استحصال طلای مربوط به سال ۱۳۹۰ نیز محاسبه شده که پس از تقسیط به حساب اداره امور مالیاتی تکاب واریز خواهد شد. در حالیکه مسوولان از اعلام رقم قطعی و مدت سالهای محاسبه وصول مالیات بر درآمد استحصال طلا از معدن آقدره تکاب خودداری می کنند وهیچ آمار رسمی در این زمینه در دست نیست ، برخی منابع موثق در کارخانه استحصال طلای پویازرکان آقدره تکاب از واریز مبلغ۱۶۰ میلیارد ریال بعنوان مالیات های درآمد تولید طلا خبر می دهند و ادعا می کنند ۱۵ درصد از درآمدهای شرکت فرآوری طلای پویازرکان آقدره تکاب بعنوان مالیات محاسبه و بطور قطعی پرداخت شده است . مردم تکاب نیز همچنان منتظرند تا یکی از نهادهای ذیربط رقم قطعی مالیات بر درآمد تولید طلا از معادن این شهرستان را اعلام کنند امری که تاکنون به سرانجام نرسیده است.
آمارها نشان می دهد کارخانه استحصال وفرآوری طلای آقدره تکاب از ابتدای فعالیت خود تاکنون بیش از یک هزارو نود میلیارد ریال درآمد داشته است . کارخانه استحصال وفرآوری طلای آقدره تکاب به عنوان دومین کارخانه بزرگ تولید طلای کشور از سال

مردم شهرستان محروم و کم برخوردار تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی سالهاست در تلاشند تا بتوانند مسوولین امر را متقاعد کنند تا بخشی از درآمد استحصال طلا از دو معدن بزرگ این شهر را برای رفع محرومیت و توسعه این شهر اختصاص دهند
۱۳۸۳ در جوار معدن طلای آقدره در سی کیلومتری این شهرستان فعالیت نموده و سالانه بیش از دو تن طلا با عیار۲۴گرم در تن در این کارخانه تولید می شود . رییس اداره امور مالیاتی تکاب همچنین یادآورشد وصول این میزان مالیات حاصل پیگیری های مردم وماه ها تلاش و دقت و نظارت کارشناسان اداره امور مالیاتی شهرستان تکاب و حضور پیاپی نمایندگان اداره امور مالیاتی در کمسیون های حل اختلاف بوده است .
مدنی تاکید کرد:عده ای تلاش های اداره امور مالیاتی تکاب برای وصول مالیات بر ارزش افزوده درآمد معادن طلا که نیازمند کار کارشناسی و نظارت های قانونی است را نادیده گرفته ومانع از شفاف سازی فعالیت های انجام یافته و ارائه گزارش صحیح آن به مردم شوند. وی خاطر نشان ساخت : تلاش های این اداره و نیز اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی برای وصول مالیات بر ارزش افزوده از کارخانه های طلا ادامه داشته واخذ مالیات بر درآمد از کارخانه تولید طلا در معدن طلای زره شوران تکاب نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. معدن طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن طلای خاورمیانه بوده و دارای بیش از هفت میلیون تن کانسنگ طلا است.
شهردار تکاب نیز با تایید دریافت عوارض مالیاتی از درآمدهای مالیاتی فعالیت کارخانه طلای تکاب گفت: طی چند هفته گذشته مبلغ ۲میلیاردو ۷۸۰میلیون ریال از این مبلغ به حساب شهرداری تکاب واریز شده است. وی خاطرنشان ساخت:این عوارض دریافتی برای نصب و راه اندازی کارخانه آسفالت و نیز آسفالت خیابان ها و معابر عمومی تکاب هزینه خواهد شد.
هادی عباسیان گفت: این امر برای نخستین بار از زمان فعالیت کارخانه های تولید طلا در تکاب اتفاق افتاده است و قرار است همچنان ادامه داشته باشد. وی یادآور شد : طبق توافق های بعمل آمده در آینده نیز ماهانه مبلغی در حدود ۹۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال از محل درآمدهای مالیاتی از کارخانه طلای آقدره تکاب به شهرداری تکاب پرداخت خواهد شد. مردم شهرستان محروم و کم برخوردار تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی سالهاست در تلاشند تا بتوانند مسوولین امر را متقاعد کنند تا بخشی از درآمد استحصال طلا از دو معدن بزرگ این شهر را برای رفع محرومیت و توسعه این شهر اختصاص دهند تا حداقل در مقابل دهها عارضه مختلف ناشی از فعالیت کارخانه های استخراج و استحصال از جمله تخریب گسترده طبیعت ومنابع آب وخاک این شهرستان سهمی از درآمدهای میلیاردی این معادن برده و با رنگ زرد و درخشان طلا غبار محرومیت تاریخی را از این شهر محروم بزدایند اما آنچه که از معادن طلای تکاب تاکنون به خود دیده اند چیزی جز رنگ سیاه زباله های صنعتی وسدهای باطله و نشت موادآلاینده نبوده است .
تلاش مردم تکاب ونیز فعالان پیگیری مطالبات این شهرستان در قبال فعالیت کارخانه های طلا در چندسال اخیر افزایش یافته و اعتراض ها و نامه نگاری های متعدد مردم ودرخواست های مکرر آنها برای روشن نمودن سهم این شهر از در آمدهای استحصال طلا مسوولان را برآن داشته تا چاره ای بیاندیشند و در چرتکه حساب وکتاب خود جایی برای شهرستان تکاب باز کنند.
امیرخالق نژاد

کد مطلب: 12385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *