۰
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰

ایران در تولید آلومینیوم حائز اهمیت است

رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.
رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این آئین که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با قدردانی از همه متخصصان، مهندسین و کارگرانی که برای عمران و آبادانی ایران اسلامی می کوشند، گفت: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است که ما تولید آلومینیوم را صددرصد افزایش دادیم که ۷۲ درصد افزایش مربوط به همین واحد است که در واقع امروز فاز اول آن افتتاح شد.
مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در لامرد فارس، در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم، دارای تکنولوژی ساخت۴۳۰ کیلوآمپر- NEUI است.
این مجتمع دارای اسکله اختصاصی، تاسیسات تخلیه و بارگیری و انبار مواد اولیه بوده و با هدف توسعه صادرات، افزایش درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور به بهره برداری رسیده است.
رئیس جمهور از تداوم روند ساخت این مجتمع به رغم فشارهای ناشی از تحریمهای ضد ایرانی و همچنین اجرای آن طی دوره زمانی نسبتا کوتاه قدردانی کرد و اظهارداشت: این واحد صنعتی در یک زمان نسبتا کوتاهی به تولید رسیده و این سرمشق بسیار خوبی است و البته در این روند، تلاش بخش خصوصی، شرکت قدیر، ایمیدرو، تلاش بانک‌ها و کنسرسیوم بانک‌ها بسیار مهم بوده است.
روحانی گفت: در مجموع کار بزرگی در این مجتمع انجام گرفته است. در همین دولت در سال ۹۴ این پروژه کلنگ زنی شد و امروز بعد از ۴ سال افتتاح می شود. نکته بسیار مهمی شما گفتید که با تولید کامل این واحد که ان شاءالله امیدواریم تا پایان سال به تولید کامل برسد و همچنین تولید جاجرم، تولید آلومینیوم کشور به دو برابر افزایش یافته و این خیلی مهم است.
رئیس جمهور همچنین از برنامه ریزی مسوولان مربوطه برای تکمیل چرخه تولید در حوزه آلومینیوم و توجه به صنایع بالادستی و پایین دستی این صنعت، قدردانی کرد.
روحانی در توضیح وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش برجام در تحقق ساخت این مجتمع بزرگ تولیدی اظهارداشت: مردم ما همه آثار برجام را نمی دانند و خیلی مهم است که بدانند در نفت و گاز و صنایع معدنی و در دیگر صنایع، چه تحولاتی برجام از سال ۹۴ ایجاد کرد. یکی از آن موارد همین صنایع آلومینیوم جنوب است که توافق برجام باعث شد که در پایان ۹۴ این پروژه بتواند فعال شود .
رئیس جمهور گفت: مردم عزیز ما باید بدانند که این پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود پروژه یک میلیارد دلاری است یعنی یک میلیارد دلار در این پروژه هزینه شده و امروز فاز اول آن افتتاح می شود و امیدوارم به طور متناوب قدم های بعدی در این پروژه برداشته شود تا پایان سال ۹۹ بتوانیم ان شاءالله به تولید کامل برسیم.
کد مطلب: 127954
برچسب ها: آلومینیوم ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *