۰
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۷

روحانی:با احتیاط کامل با کرونا زندگی کنید

رئیس جمهور با بیان این که مردم باید باور کنند که به زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم، گفت: بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.
روحانی:با احتیاط کامل با کرونا زندگی کنید
رئیس جمهور با بیان این که مردم باید باور کنند که به زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم، گفت: بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن  روحانی صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام راحل برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. برای  نجات کشور دفاع مقدس را به پیروزی رساند و با رای و نظر مردم همه نهادهای نظام را استقرار بخشید. امروز 31 سال از رحلت امام خمینی می‌گذرد و مردم با همان عشق به ایشان و پیروی از راهشان و همچنین پیروی از خلف صالح امام خمینی، همان پرچم را با همان صلابت بر دوش نگه داشته و در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کرده و به پیروزی رسیدند.
روحانی با بیان اینکه کرونا همچنان به عنوان مسئله اصلی و مهم در کشور ما ظهور و بروز دارد، خاطرنشان کرد: این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی شد. پیش از این مرزها کم رنگ شده بودند، اما کرونا موضوع مرزها را پر رنگ کرد. مهاجرت و سفر را تغییر داد و امروز ما با شرایط جدید مواجه‌ایم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این شرایط زندگی ما محدودتر شده و بخشی از آن مجازی شده است، تصریح کرد: مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.
روحانی اظهار کرد: مثل گذشته که می‌توانستیم جمع‌های 10 تا 20 نفره کنار هم داشته باشیم باید برای مدتی از آن صرف‌نظر کنیم و این رفتار را ترک کنیم، اجتماعات باید کوچک باشد و با فاصله اجتماعی همراه باشد. اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین داریم چون در آن ماه‌ها با کسانی رو به رو بودیم که علایم این بیماری را به وضوح داشتند و اصلا خودشان می‌دانستند که مبتلا شده‌اند اما الان شکل مساله عوض شده است و ممکن است علایم ظاهری کرونا را نداشته باشند از این رو باید حتما تست بگیریم و وقتی هم تست می‌گیریم افراد باورشان نمی‌شود که مبتلا هستند؛ بنابراین الان کار سخت‌تر شده است.
وی ضمن قدردانی از قهرمانان کادر درمانی اظهار کرد: هیچ وقت در جامعه نبوده که چند ماه دبستان، دبیرستان، دانشگاه‌ها تعطیل باشند و طبیعی است که خانواده‌ها نگران باشند، اما ناچاریم که بخشی از آموزش را به طور مجازی و بخشی را حضوری برگزار کنیم؛ چرا که شرایط کاملا متفاوت شده است.
رییس‌جمهور در عین حال تاکید کرد که القای ترس و اضطراب و عدم قطعیت نسبت به آینده مفید نیست و افزود: باید تصمیم را بر این بگیریم که با ویروس کرونا بناست ماه‌ها زندگی کنیم اما زندگی توام با احتیاط کامل. در حال حاضر واکسنی برای درمان این ویروس نیست و ویروس هم از این شهر به آن شهر در حال چرخش است.
روحانی گفت: سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم در این شرایط مهم است. در حال حاضر در بخش تولید دچار تفاوت فاحش در فعالیت بخش‌های مختلف نیستیم، اما در بخش خدمات نسبت به شرایط قبلی فاصله داریم. در طی مواجه با این ویروس شرایط عید نوروز، ماه رمضان و اکنون تابستان را داریم تجربه می‌کنیم که هر کدام شرایط خاص خود را داشته و دارند.
بر اساس این گزارش،‌ رئیس جمهور با بیان این که با شروع تابستان سفرها هم شروع شده و این شرایط را برای ما سخت می‌کند، اظهار کرد: من نمی‌خواهم بگویم سفر ممنوع شود بلکه باید با کرونا زندگی کرد، ولی با احتیاط کامل و مراقبت‌ها و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی.
روحانی خاطر نشان کرد: ما روزانه در حال پایش شرایط هستیم تعداد مبتلایان نباید برای مردم نگران کننده باشد؛ زیرا تعداد مبتلایان جدید بر مبنای تستی است که انجام می‌شود و ممکن است طرف هیچ علایمی نداشته باشد ولی برای این که دیگران را مبتلا نکند در قرنطینه خانگی قرار بگیرد؛ بنابراین مردم نگران نباشند. معیار دیگر ما R ZERO که مخصوص شدت اپیدمی است در این معیار اگر عدد بالای یک باشد جای نگرانی است که البته این عدد در کشور ما زیر یک است اما برخی استان‌ها بالای یک رفته بودند. اشغال تعداد تخت بیمارستان و درصد آنتی بادی جمعیت نیز از دیگر معیارهاست. اگر 40 درصد جمعیت دارای آنتی بادی باشند، کمی خیال ما راحت می‌شود اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.
رئیس جمهور با تشکر از تلاش‌های کادر درمانی کشور گفت: طبیعتا کادر درمانی باید تاکنون خسته شده باشند اما روحیه آنها بالا است و ما هم مشکلی از بابت خستگی کادر درمان و کمبود تجهیزات پزشکی نداریم؛ تقاضای ما از مردم مراقبت بیشتر و رعایت دستور العمل‌های پزشکی است.
رئیس جمهور همچنین گفت: در جلسه امروز تصمیم گرفتیم که مساجد در سراسر کشور برای نمازهای روزانه با رعایت دستور العمل‌های پزشکی باز شود. محدودیت فعالیت پاساژها که تا ساعت 6 بود برداشتیم البته این بازگشایی ها به این معنا نیست که خطرات کاهش یافته است بلکه به این معناست که باید با احتیاط کارهای روزمره انجام شود. در جلسه امروز همچنین مطرح شد که صحن‌های مطهر که صبح‌ها باز هستند، شب‌ها هم باز باشند که بنا شد بررسی ها انجام شود تا در جلسه بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود درباره سالن‌های اجتماعات باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم.
روحانی در پایان خطاب به مردم گفت: مردم اگر به سفر می‌روند دستورات پزشکی را رعایت کنند تا با موج جدیدی از بیماری مواجه نشده و مجبور نشویم مقررات سختی در برخی شهرها در نظر بگیریم.
کد مطلب: 130304
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *