۰
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۸

بانک‌های آمریکایی به صعود نفت بدبین شدند

بانک‌های آمریکایی گلدمن ساکس و مورگان استنلی با انتشار گزارش‌های جدیدی نسبت به روند صعودی اخیر قیمت‌های نفت ابراز بدبینی کردند.
بانک‌های آمریکایی گلدمن ساکس و مورگان استنلی با انتشار گزارش‌های جدیدی نسبت به روند صعودی اخیر قیمت‌های نفت ابراز بدبینی کردند.
به گزارش ایسنا، گلدمن ساکس با اشاره به ابهامی که پیرامون احیای تقاضا وجود دارد و بازگشت تولید نفت آمریکا و لیبی، اعلام کرد که روند صعودی نفت ممکن است به پایان رسیده باشد زیرا عوامل بنیادین بازار نفت دوباره منفی شده‌اند و قیمت نفت برنت در کوتاه مدت به ۳۵ دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد.
با وجود خوش‌بینی اخیر که به کاهش عرضه داوطلبانه توسط اوپک پلاس و تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در آمریکای شمالی و بهبود تدریجی تقاضا وجود دارد، گلدمن ساکس هشدار داد که چهار دلیل منطقی برای عقب‌نشینی قیمت‌های نفت در هفته‌های آینده وجود دارد.
گلدمن ساکس در اوایل ماه مه پیش‌بینی کرده بود که تقاضا به نفت ممکن است به حدی بهبود پیدا کند که تا پایان ماه مه از عرضه فراتر رود. اما اکنون این بانک وال استریت می‌گوید انتظارات برای بهبود تقاضا برای نفت فراتر از رشد بسیار تدریجی فعلی هستند و روند بهبود همچنان مبهم است. سه عامل دیگری که باعث توقف صعود قیمت نفت می‌شود، ازسرگیری تولید نفت شیل آمریکا و لیبی، کاهش رکورد خرید نفت توسط چین در پی افزایش قیمت‌ها و مازاد یک میلیارد بشکه‌ای ذخایر جهانی نفت هستند.
برخی از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در پی صعود قیمت‌های نفت در ماه مه، تولیدی را که متوقف کرده بودند، ازسرمی‌گیرند و از سوی دیگر لیبی تایید کرده که فعالیت میدان نفتی بزرگ الشراره را پس از شش ماه توقف فعالیت، راه‌اندازی می‌کند.
به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، با توجه به این که کاهش تولید اخیر اوپک کاملا در قیمت‌ها لحاظ شده است، پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها در هفته‌های آینده عقب‌نشینی کنند و پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت نفت برنت در کوتاه مدت ۳۵ دلار است، در حالی که قیمت فعلی نفت برنت بالای ۴۱ دلار است.
هشدار مورگان استنلی نسبت به رشد سریع و زودهنگام قیمت‌های نفت
بانک مورگان استنلی هم هشدار داد که قیمت‌های نفت بسیار سریع و خیلی زود افزایش پیدا کرده‌اند، زیرا بازار روی کاهش عرضه متمرکز است، در حالی که تقاضای جهانی برای نفت ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ برنگردد.
این بانک سرمایه‌گذاری در یادداشتی نوشت: اگرچه بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با کمبود عرضه روبرو می‌شود اما ذخایر نفت فراوانی در سطح بالای غیرمعمول وجود دارد که روند کاهش آنها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.
با وجود تلاش‌های مداوم برای کنترل عرضه توسط اوپک پلاس، مصرف جهانی نفت بعید است تا سال آینده به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد.
نگرانی دیگر نسبت به تصحیح قیمت نفت، شامل ازسرگیری تولید نفت شیل آمریکا و افزایش تولید این صنعت با توجه به رشد قیمت‌ها و همچنین رشد چشمگیر تولید نفت پس از آغاز تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس است.
یک پیش‌بینی متفاوت
بانک HSBC با توجه به پیش‌بینی کمبود عرضه در بازار نفت در ماه میلادی آینده، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را بالا برد.
بخش تحقیقات جهانی این بانک پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۳۴ دلار و نفت برنت به ۳۹ دلار می‌رسد، در حالی که پیش‌تر قیمت ۳۲.۸۰ دلار را برای شاخص نفت آمریکا و ۳۷ دلار را برای برنت پیش‌بینی کرده بود.
تحلیلگران بانک HSBC اظهار کردند که بازار نفت در ژوئن تقریبا متوازن شده و در ژوییه دچار کمبود عرضه می‌شود.
تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی هم جمعه گذشته پیش‌بینی کردند که بازار نفت از اوت به بعد حتی با وجود تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس، دچار کمبود عرضه می‌شود، با این حال این کمبود عرضه به معنای نارسایی در تامین نفت نخواهد بود، زیرا مخازن شناور و ذخایر خشکی هنوز کاهش پیدا نکرده‌اند.
بر اساس گزارش رویترز، بخش تحقیقات جهانی HSBC اعلام کرد تصور ما بر این است ابهامی که نسبت به روند بهبود تقاضا برای نفت وجود دارد، عامل تصمیم اخیر اوپک پلاس برای تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه است.
کد مطلب: 130821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *