۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۱
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از روند افزایش قیمت سکه بهار آزادی

سکه چگونه از ۴۲۰ تومان به ۹ میلیون تومان رسید؟

مروری بر سالهایی که سکه ارزان شد!
شوک گذشتن قیمت سکه بهار آزادی از مرز 8 میلیون تومان چندان پایدار نبود؛ چرا که روز سه شنبه قیمت سکه بهار آزادی از مرز 9 میلیون تومان هم گذشت تا رکورد بیسابقه ای در افزایش قیمت سکه بهار آزادی ثبت شود.
سکه چگونه از ۴۲۰ تومان به ۹ میلیون تومان رسید؟
شوک گذشتن قیمت سکه بهار آزادی از مرز 8 میلیون تومان چندان پایدار نبود؛ چرا که روز سه شنبه قیمت سکه بهار آزادی از مرز 9 میلیون تومان هم گذشت تا رکورد بیسابقه ای در افزایش قیمت سکه بهار آزادی ثبت شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، میانگین قیمت سکه بهار ازادی در سال گذشته 4.5 میلیون تومان بود اما امسال با رشد عجیبی مواجه شده است. رشد قیمت سکه در روزهای اخیر که روند پرشتاب تری به خود گرفته در شرایطی رخ داده که پارامترهای موثر در قیمت سکه (نرخ ارز و قیمت انس جهانی) نسبت به روزهای پیش تر از آن، کاهشی بودند!
مروری بر قیمت سکه بهار آزادی نشان می دهد که از سال 1357 که میانگین قیمت هر سکه 420 تومان بود، تاکنون قیمت سکه بیش از 21 برابر شده است. از نکات جالب، سه برابر شدن میانگین قیمت سکه در سال 1357 نسبت به سال 1357 است. پس از آن قیمت سکه روند رشد صعودی کمتری داشته اما در سال 1367 و با پایان جنگ هشت ساله، قیمت سکه نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت. 
در طول سالهای پس از جنگ تحمیلی، قیمت سکه در مقاطعی دچار رشد ناگهانی شد. از جمله در سال 1373 که دو برابر شد. در سالهای 1379 و 80 شاهد روند باثباتی در قیمت سکه بودیم که رشدی نداشت اما پس از آن قیمت سکه بهار آزادی به طور مداوم رشد کرد. رشد قیمت سکه در سالهای دولت دوم محمود احمدی نژاد روند پرشتابی به خود گرفت اما از سال 92 این روند رشد متوقف شد. 
جالب اینجاست که در سالهای 1393 و 94 در اوایل دولت حسن روحانی، میانگین قیمت سکه روند کاهشی پیدا کرد؛ اتفاقی که در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها یک بار در پایان جنگ و یک بار هم در نخستین سال دولت سید محمد خاتمی رخ داده بود. ضمن اینکه روند نزولی قیمت سکه در طول نزدیک به سه سال مداوم، در تمام این چهل سال بینظیر بود.
با این وجود، رشد قیمت سکه در سالهای دولت دوم حسن روحانی سرعت عجیبی گرفت و از میانگین 1 میلیون و 795 هزار تومان در سال 96، در ابتدای تابستان سال 99 به 8.5 میلیون تومان و ده روز پس از آغاز تابستان به 9 میلیون تومان رسیده است.
در رابطه با علت این موضوع محمد کشتی آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نوسانات و روند سیسنوسی قیمت‌ها همیشه حاکم بر بازار است، گفت: روز سه شنبه نسبت به روز قبل آن، قیمت انس جهانی پایین تر بود و ارز نیز در نوسان بود. این نوسانات سینوسی در ارز و قیمت طلای جهانی وجود دارد. این عوامل و نوسانات آن غیرقابل انکار و جزو لاینفک بازار شده‌اند. قیمت ارز بالا و پایین می‌رود و این نوسان بلافاصله بر روی قیمت سکه و طلا تاثیر می‌گذارد.
وی علت افزایش قیمت اخیر سکه را اینگونه تشریح کرد که افزایش قیمت روز سه شنبه تحت تاثیر اخبار بحث شورای امنیت در رابطه با مسائل ایران بود. با توجه به اینکه سه شنبه شب این موضوع مطرح شد و اتفاق خاصی پیش نیامد روند افزایشی دیروز (چهارشنبه) برعکس شده و نرخ ارز کاهش یافته است که به دنبال آن قیمت سکه و طلا نیز مجدد کاهشی شده‌اند.
کشتی آرای افزود: البته قیمت جهانی امروز افزایشی بوده است اما به دلیل کاهش قیمت ارز، به نسبت روز سه شنبه که قیمت سکه تا ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هم پیش رفت، قیمت سکه کاهش پیدا کرد و اکنون در محدوده هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار گرفته است که نسبت به آخربن معاملات روز سه شنبه تقریبا ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
 

کد مطلب: 132086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *