۱
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۲
بررسی رای اعتماد و برنامه های وزرای پیشنهادی

عیارسنجی مجلس دهم!

سه‌شنبه هفته جاری، روزی مهم برای مجلس دهم خواهد بود. دقیقا در همین روز است که تمام شعارهای مجلسیان دهم به بوته آزمایش گذاشته می‌شود.
عیارسنجی مجلس دهم!
سه‌شنبه هفته جاری، روزی مهم برای مجلس دهم خواهد بود. دقیقا در همین روز است که تمام شعارهای مجلسیان دهم به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، همان شعاری که می‌گوید «قرار نیست اتفاقات مجلس نهم در مجلس دهم تکرار شود». آنها روزی را پیش رو دارند که باید به وزرای پیشنهادی دولت برای تصاحب صندلی سه وزارتخانه، رای اعتماد دهند. افرادی که در مجلس نهم رای اعتماد نیاوردند دوباره در روز سه شنبه، در همان جایگاه قبلی قرار می‌گیرند و تنها رای اعتماد نمایندگان حائل بین آنها و صندلی وزارتخانه است. مسعود سلطانی فر، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و صالحی امیری تا حد زیادی برنامه‌هایشان را معرفی کرده اند و دیگر مشخص است هرکدام چه در چنته دارند. شطرنج سیاست حالا منتظر حرکت نمایندگان مجلس است. رضا جلالی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری و فاطمه راکعی نماینده ادواری مجلس و فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری» این مهم را بررسی کرده‌اند.
اعتماد مجلس دهم به عدم اعتمادی‌های
مجلس نهم؟
هر سه وزیر پیشنهادی، کسانی هستند که در مجلس نهم نیز وزرای معرفی شده دولت بودند. اما هیچکدام نتوانستند رای اعتماد بگیرد. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی نیز برای وزارت علوم و تحقیقات معرفی شد و رأی اعتماد نیاورد. رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی‌فر دو گزینه وزارت ورزش و جوانان بودند که مجلس نهم به آنها رأی اعتماد نداد. محمدعلی نجفی گزینه قبلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش هم با یک رأی نتوانست به همین منصب برسد. حالا باید دید مجلس دهم به آنها رای اعتماد می‌دهد یا نه. مجلسی که به گفته اکثریتش، در تعامل با دولت هستند و قرار است سنگ در مقابل پای دولت نیاندازند. اما از طرفی وزرای پیشنهادی، برنامه‌های خود را هم معرفی کرده‌اند.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در همایش همدلی شورای هماهنگی تشکل‌ها با بیان اینکه مهمترین دغدغه‌ام این است که جایگاه آموزش و پرورش را برای مردم و نهادهای مختلف جا بیندازیم اظهار کرد: «به شدت مخالفم که التماس کنم و پول بگیرم، اگرچه مجبورم و اینکار را خواهم کرد ولی دنبال اینم که التماس کنند تا به آموزش و پرورش بودجه بدهند.» برنامه‌های او به صورت خلاصه اینهاهستند: «توسعه آموزش و پرورش در دل توسعه ملی، پایدار و همه جانبه اتفاق می‌افتد، نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه‌ای باشد، باید یک تقسیم کار ملی برای پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش صورت پذیرد، هیأت مدیره جدید صندوق را شفاف‌سازی کند.»
برنامه‌های صالحی امیری برای وزارت ارشاد نیز به نقل از روابط عمومی‌فراس بنا بر تجربه سه سال گذشته و با توجه به برنامه‌های فرهنگی اعلام شده در دولت یازدهم در نظر گرفته شده است. در بخش نخست که به صیانت از فرهنگ دینی و ملی اشاره شده مواردی همچون: اعتلای معرفت و توسعه فرهنگ قرآنی و دینی و اهل بیت (ع)، مقابله با قشری‌گری، فرقه‌گرایی و انحرافات دینی، اثربخشی تبلیغات و فعالیت‌های دینی و فرهنگ ملی و ارتقای هویت، ارزش‌ها و اخلاق دینی به عنوان برنامه‌های اصلی در این مبحث ذکر شده است. برنامه‌های اعلام شده در بخش‌های مختلفی شامل صیانت از فرهنگ دینی و ملی، اصلاح ساختار نظام مدیریت فرهنگی، تامین امنیت فرهنگی، توسعه زیرساخت‌های بخش فرهنگ، ایفای نقش فعال در اقتصاد مقاومتی، توسعه فناوری‌های نوین فرهنگی، رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ، گسترش نهادهای غیر دولتی در بخش فرهنگ، احیای فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی‌و تعامل فرهنگی با جهان می‌شود. از طرفی مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، چند روز پیش میان نمایندگان حاضر شد و برنامه پیشنهادی خود را در دو قسمت راهبردهای بخش ورزش و راهبردهای بخش جوانان به مجلس شورای اسلامی ‌تقدیم کرد.
‌‌احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس پیش‌بینی کرد که سید رضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر با رأی بالا وارد کابینه دولت یازدهم شوند. مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نیز گفته: «نگاه فراکسیون به وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش مثبت است اما در مورد آقای دانش آشتیانی نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.» حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری عضو فراکسیون امید نیز گفته: «به دنبال این هستیم که انشاءالله وزرا بتوانند رأی اعتماد را با توجه به صلاحیتی که دارند از مجلس بگیرند.»
برنامه‌ها فرمالیته است!
رضا جلالی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری» درباره رای‌آوری وزرای پیشنهادی می‌گوید: «مجلس نهم تمام‌عیار اصولگرا بودند، که همین اتفاق باعث عدم رای آوری هر سه وزیر شد. یعنی همین وزرایی که معرفی شده‌اند از مجلس گذشته رای اعتماد نیاوردند.» او معتقد است با وجود افرادی که به فراکسیون امید پشت کردند، چندان نمی‌توان به رای اعتماد امیدوار بود: «آن 158 نفری که از طریق لیست امید وارد مجلس شدند، قواعد را رعایت نکردند و به فراکسیون امید در مجلس پشت کردند. الان کمتر از 50 نفر در مجلس حضور دارند که قابل اعتماد هستند. باقی بازی دوگانه ای راه انداخته‌اند و در زمانی که به نفعشان باشد در تیم لاریجانی حاضر می‌شوند و براساس تصمیمات آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. آنها احتمالا کسانی هستند که از نظرات لاریجانی تمکین می‌کنند.» این فعال اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: «کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد به راه خودشان رفتند، قابل اعتماد نیستند. ضمن اینکه بیشتر از یک سوم مجلس محافظه کارانی هستند که هنوز تریبون خود را مشخص نکرده‌اند. برهمین اساس برای ما سخت است که بتوانیم پیش بینی کنیم وزاری پیشنهادی رای اعتماد می‌آورند یا نه. نگاه بعضی نماینده‌های مجلس بیشتر نگاه تاجرانه است تا مسئولانه.» جلالی معتقد است وزرای پیشنهادی احتمالا رای‌آوری شان روی مرز خواهد بود: «در کل استنباط من این است که نمایندگان مجلس دهم چندان قابل اعتماد نیستند و افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده اند نباید چندان امیدوار باشند که رای اعتماد بیاورند. اگر هم بیاورند احتمالا روی مرز خواهند بود. مجلس دهم هم تقریبا مثل مجلس نهم است و مزیت چندانی نسبت به مجلس نهم ندارد.» این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «جو مجلس نهم بیشتر التهابی است و افراد منتظر پالس هستند تا رای بدهند. ای کاش رای‌ها برنامه محور بود.» جلالی معتقد است برنامه‌هایی که از طریق وزرای پیشنهادی ارائه شده اند، فرمالیته هستند! او در این باره می‌گوید: «برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه کرده‌اند، برنامه‌های خوبی است. البته دولت با این وزرا بیشتر از 9 ماه نمی‌تواند برنامه ریزی کند. چون تا 6 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است. ضمن اینکه در این 9 ماه هم نمی‌شود چندان کاری انجام داد. برای همین به نظر من این برنامه‌ها بیشتر فرمالیته هستند تا برنامه‌های واقعی.»
این مجلس با مجلس نهم فرق دارد
فاطمه راکعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، برخلاف جلالی معتقد است رای اعتماد وزرای پیشنهادی، حتمی‌است. او در این باره به «مردم‌سالاری» می‌گوید: «همانطور که دولت تدبیر و امید براساس مصالح کشور با ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و حتی بعضی اصولگرایان معتدل شکل گرفت، مجلس دهم هم به همین منوال بود برای همین فکر می‌کنم برای اینکه کمکی به دولت شود، هر سه وزیر رای اعتماد خواهند آورد.» نماینده ادواری مجلس ادامه می‌دهد: «به نظر من افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند گرچه بعضی بزنگاه‌ها، سوگیری مخالفی داشتند اما در این موقعیت حتما به نفع دولت کار می‌کنند و هم گام با فراکسیون امید برخورد می‌کنند چون کسانی در کشور هستند که در جهت تضعیف دولت فعالیت می‌کنند. الان با دوره قبل که همین افراد رای اعتماد نیاوردند، فرق می‌کند.» راکعی درباره برنامه وزرای پیشنهادی نیز می‌گوید: «گرچه تا پایان دولت یازدهم چندان راهی نمانده اما امیدواریم این برنامه‌ها شروعی باشد برای بهبود وضعیت وزارتخانه‌های مربوطه در دولت و دولت آینده. این کار را باید با مدیریت صحیح و قوی آغاز کرد تا به ادامه‌اش امیدوار بود.»
کد مطلب: 62632
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *