۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۹
چاوز؛

عضويت در مرکوسور سبب بهبود اقتصاد ونزوئلا مي شود

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا می گوید پیوستن به بازار اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور نه تنها سبب بهبود اوضاع اقتصادی این کشور خواهد شد بلکه سبب بهبود روابط تجاری بین کشورهای عضو می شود
عضويت در مرکوسور سبب بهبود اقتصاد ونزوئلا مي شود
چاوز قبل از عزیمت به برزیل برای شرکت در نشست سران مرکوسور در روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت :
« ونزوئلا نظام سیاسی قدرتمندی دارد که سبب ارتقا ارزش های دمکراتیک می شود... و تلاش برای رسیدن به حقوق بشر ، عدالت اجتماعی سبب تقویت مرکوسور می شود.»
او همچنین تأکید کرد مرکوسور برای ونزوئلا فرصت گسترش بازار داخلی و صنعت را فراهم خواهد آورد زیرا حذف موانع تجاری به نفع صاحبان صنعت در میان اعضای مرکوسور خواهد بود . او افزود این اقدام سبب ایجاد دویست و چهل هزار فرصت شغلی در ونزوئلا خواهد شد. چاوز گفت نشست سران بازار اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور در برازیلیا برای برنامه راهبردی ونزوئلا به منظور حفظ استقلال و تبدیل شدن به قدرتی بزرگتر در جهان بسیار مهم است.
رئیس جمهور ونزوئلا گفت دولت برای بهبود بیشتر اوضاع اقتصادی این کشور امسال پانصد میلیون دلار دیگر برای کمک به شرکت های خصوصی به منظور افزایش ظرفیت های تولیدی آنها اختصاص خواهد داد.
چاوز دیدگاه های کشورهایی را که با پیوستن ونزوئلا به مرکوسور مخالفت می کنند رد کرد. تاکنون درخواست ونزوئلا برای پیوستن به مرکوسور همواره از سوی قانونگذاران پاراگوئه ای رد می شد.
اما اخیرا عضویت پاراگوئه در مرکوسور در روز بیست و نهم ماه ژوئن به سبب استیضاح فرناندو لوگو رئیس جمهور سابق این کشور به حالت تعلیق درآمد. اکنون دیگر اعضای مرکوسور به ویژه برزیل، آرژانتین و اروگوئه این فرصت را دارند تا ونزوئلا را به عنوان عضو بپذیرند. هوگو چاوز این درباره نیز گفت پاراگوئه زمانی باید بار دیگر به عضویت مرکوسور درآید که دموکراسی در این کشور برقرار شود.
تعلیق عضویت پاراگوئه راه را برای عضویت ونزوئلا در مرکوسور هموارکرده است. ونزوئلا نخستین باردر سال دو هزار و شش برای عضویت در مرکوسور درخواست داده بود اما پاراگوئه با آن مخالفت می کرد. مرکوسور بزرگترین بلوک تجاری آمریکای جنوبی محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از کاراکاس، روز دوشنبه قانونگذارن ونزوئلایی اعلام کردند از پارلمان آمریکای لاتین موسوم به پارلاتینو نیز خواهند خواست عضویت پاراگوئه را به حالت تعلیق درآورد.
کد مطلب: 1329
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *