۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸

آمریکا ، روسیه را در فهرست کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی قرار داد

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان روسیه را همچنان در فهرست کشورهایی قرار داده که محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده و برخی گروه‌های مذهبی در آن با مشکلاتی مواجه هستند.

 به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «لنتا»، بر اساس گزارش مربوط به آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۱۱ که توسط وزارت امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه، ۳۰ ژوئن ( مرداد) منتشر شد، در روسیه همچنان محدودیت آزادی عقاید مذهبی در قبال گروه‌های مذهبی بسیاری حفظ شده است.

در این گزارش آمده است، در مجموع دولت روسیه آزادی مذهبی را تامین می‌کند، هرچند برخی گروه‌های مذهبی همچنان در فعالیت‌های خویش با مشکلاتی مواجه هستند.

تهیه کنندگان این گزارش معتقدند: هرچند در روسیه بطور رسمی مذهب دولتی وجود ندارد، ولی کلیسای ارتدوکس روسیه و برخی دیگر از موسسات مذهبی «مرسوم» در این کشور دارای برتری‌های خاصی از جانب دولت هستند.

در این گزارش از جمله بارزترین نقض‌های آزادی مذهبی به ثبت رسیده در روسیه در سال ۲۰۱۱، استفاده از قانون مربوط به مبارزه با تمایلات افراطی در قبال برخی اقلیت‌های مذهبی، خودداری از ثبت برخی موسسات مذهبی و خودداری از ارائه روادید به برخی رجال مذهبی سایر کشورها نام برده شده است.

علاوه بر این تهیه کنندگان این تحقیقات یادآور شده اند که دولت روسیه برای مدتی فعالیت ۱۹ سازمان اسلامی را به دلیل احتمال دست داشتن در اقدامات تروریستی در خاک فدراسیون روسیه را منع کردند. به عقیده آنها چنین اقداماتی باعث کشیده شدن پای برخی مسلمانان وابسته به این سازمان‌ها به مراجع قضایی بدون ارتکاب به هیچ جرمی می‌شود.

همچنین در روسیه روزنامه‌هایی با تمایلات ملی گرایانه تند همچنان انتشار می یابند که در آن مطالبی ضد ادیان الهی منتشر می‌شود. تهیه کنندگان این گزارش روسیه را در فهرست کشورهایی قرار داده‌اند که آزادی‌های مذهبی در آنها بطور نسبتا شدید نقض می‌شوند. در این فهرست علاوه بر روسیه، افغانستان، ایران، ویتنام، چین، کوبا، پاکستان، عربستان سعودی، کره شمالی، سوریه، ، ازبکستان و سودان جای دارند.

انتشار این گزارش بطور مرسوم از سوی وزارت امور خارجه روسیه مورد انتقاد شدید قرار گرفته و این ارزیابی از سوی مقامات مسکو «غیرواقعی، سهل انگارانه و با پیش داوری‌های مرسوم» نامیده شده است.

کد مطلب: 1339
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *