۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۰

گروه موسيقی مخالف پوتين محاكمه شدند

آواز خواندن شايد به خودي خود در بسياري از نقاط دنيا جرم به حساب نيايد، اما براي «نادزدا تولوكونيكوا»، «ماريا اليوخينا» و «يكاترينا سموتسويچ»‌ خواندن مي‌تواند تبديل به كابوسي هفت ساله پشت ميله‌هاي زندان شود.
تنها پنج ماه از اجراي موسيقي راك در محراب كليسا تا لبخند زدن به دوربين خبرنگاران از پشت ميله‌هاي زندان در روز دادگاه مي‌گذرد و اكنون‌ اعضاي گروه «دختركان شورشي»‌ به چهره‌هايي معروف در روسيه و چه بسا دنيا تبديل شده‌اند.


اين گروه «پانك- راكر» ‌از هفت عضو تشكيل شده و از سال ۲۰۱۱ تاكنون در مسكو بداهه‌نوازي‌هايي در مورد جايگاه زنان در روسيه بر پا كرده است اما آخرين اجراي آنها در اعتراض به انتخابات رياست‌جمهوري، واكنش تند دولت را بر انگيخت.


دادگاه اين سه عضو از ديروز آغاز شد. «تولوكونيكوا» ‌۲۲ساله، «اليوخينا» ۲۴ساله و «سموتسويچ» ‌۲۹ساله توسط پليس پيش از شروع دادگاه با دستبند به سالن اصلي دادگاه هدايت و سپس در سلولي با شيشه‌هاي ضدگلوله حبس شدند. آنها در حالي كه در كنار هم نشستند رو به دوربين خبرنگاراني كه آنها را دنبال مي‌كردند لبخند مي‌زدند.


به گزارش بي‌بي‌سي، در ماه فوريه سال‌جاري و در ادامه اعتراضات به رياست‌جمهوري پوتين، اين گروه ‌در محراب كليساي جامع «مسيح نجات دهنده»‌ وابسته به كليساي ارتدوكس روسيه، آهنگي راك با مضموني سياسي اجرا كردند. در اين موزيك خوانندگان از مريم مقدس‌ با نام «مادر مقدس، ‌باكره مقدس» ياد مي‌كنند و از او مي‌خواهند كه پوتين را بيرون بيندازد. اين آهنگ همچنين اعضاي كليساي ارتدوكس را به كفر متهم كرده است.


محتواي اين موزيك باعث خشم روحانيان كليساي ارتدوكس به‌خصوص «پتريارك كريل»‌، رهبر اين كليسا شد. او اعضاي اين گروه را به كفرگويي متهم كرده است.


هواداران اين گروه معتقدند كه اقدامات دولت نشانگر بالارفتن ناشكيبايي دولت در برابر مخالفان است.


در جريان انتخابات رياست‌جمهوري اخير روسيه، پوتين به تقلب در شمارش آرا متهم شد و بسياري از مردم، ‌از جمله حزب كمونيست فدراسيون روسيه، نتيجه اين انتخابات را قبول نكردند. در پي آن، در تاريخ ششم ماه مي، هزاران مخالف در مسكو تظاهرات كردند. اين تظاهرات يك روز بعد نيز، ‌يعني در تاريخ هفت مي ‌در حالي‌كه پوتين در كاخ كرملين به عنوان رييس‌جمهوري روسيه آغاز به كار مي‌كرد، ادامه يافت. ۸۰ نفر در جريان رويارويي با پليس زخمي شدند كه ۳۰ نفر از آنها از اعضاي پليس بودند و در حدود ۶۰۰ نفر بازداشت شدند.


چند روز بعد، يعني در تاريخ ۱۱ مي، بين ۱۵ تا ۲۰‌هزار نفر در منطقه «نوي آربات» گرد هم آمدند تا به تقلب در انتخابات و حكمراني پوتين اعتراض كنند. اقدام اعضاي گروه «دختركان شورشي» ‌نيز در راستاي همين اعتراضات بود. پيش از شروع دادگاه اين سه زن با دستبند به سالن اصلي دادگاه هدايت و سپس در سلولي با شيشه‌هاي ضد گلوله حبس شدند.


در جريان دادگاه «نادزدا تولوكونيكوا» ‌گفت كه آنها به اين مطلب كه گناهكار هستند اعتراض دارند اما اين مساله به اين معنا نيست كه آنها آماده عذرخواهي براي كاري كه انجام داده‌اند نباشند. آنها به نوبت در جايگاه ويژه قرار گرفتند و به پرسش‌هاي قاضي در مورد پيشينه خانوادگي و شهروندي و ميزان تحصيلاتشان پاسخ دادند.


جرم اين افراد به گفته دادگاه بر هم زدن نظم عمومي و توهين به مقدسات اعلام شده است و در صورت مجرم شناخته شدن هر كدام از آنها به هفت سال حبس محكوم خواهند شد. اين در حالي است كه «ديميتري مدودف»‌، ‌نخست‌وزير روسيه، در مصاحبه‌اي با روزنامه انگليسي «تايمز»‌ تلاش كرد مسووليت دولت در محاكمه اين افراد را انكار كند. او گفت كه محكوميت اين افراد بسته به نظر دادگاه است.


او افزود: «اين مورد بسيار مهم است چراكه در حقيقت راهي است براي اينكه ما حقوق و آزادي‌هاي فردي را بهتر بفهميم.


با اين وجود، هميشه اختلافي ميان آنچه اجازه داده شده است و آنچه مجوزي برايش نيست وجود دارد، به‌خصوص از منظر اخلاقي و اينكه كجاي راه يك بزه اخلاقي تبديل به يك جرم مي‌شود.»


وضعيت اين افراد چندگانگي در روسيه ايجاد كرده است. برخي از مردم معتقدند كه با آنها بيش از حد خشن رفتار شده است. با وجود آنكه دو نفر از آنها داراي فرزندان كوچك هستند درخواست اين سه زن براي آزادي با وثيقه بارها رد شده است. اجراي اين گروه در محراب كليسا سال گذشته نظر بسياري از مردم روسيه و همچنين دنيا را به خود جلب كرد.


بيش از صد نفر از بازيگران، ‌كارگردانان و موزيسين‌هاي معروف روسيه براي آزادي اين افراد به دولت فشار آورده‌اند. بسياري از موزيسين‌هاي غربي نيز مانند «استينگ»‌ و «رد هات چيلي پپرز»‌ به بازداشت اين سه نفر اعتراض كرده‌اند.


به گفته فعالان سياسي، بازداشت اين سه زن در واقع بي‌اعتنايي پوتين را به اينكه بايد در برابر مخالفان بردباري بيشتري داشته باشد نشان مي‌دهد.
کد مطلب: 1341
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *