۰
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۲
محمد معتمدی:

موسیقی از جنس باد هواست

محمد معتمدی با بیان اینکه جنس موسیقی از جنس باد هواست درباره این اظهارنظرش توضیح می دهد: سال هاست که تمرکز صنعت موسیقی بر برگزاری کنسرت هاست. در نتیجه با شیوع بیماری کرونا، ضربه بزرگی به موسیقی ایران و جهان وارد شد.
موسیقی از جنس باد هواست
محمد معتمدی با بیان اینکه جنس موسیقی از جنس باد هواست درباره این اظهارنظرش توضیح می دهد: سال هاست که تمرکز صنعت موسیقی بر برگزاری کنسرت هاست. در نتیجه با شیوع بیماری کرونا، ضربه بزرگی به موسیقی ایران و جهان وارد شد.
به گزارش ایسنا، محمد معتمدی ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ با آرزوی روزهای خوش و به دور از بیماری برای مردم ایران اظهار کرد: امیدوارم به یُمن مبارکی این اعیاد و روزها حال و احوال همه مردم ایران خوب باشد و بیماری کرونا و شرایطی که ایجاد کرده از جامعه ایران رخت بربندد.
خواننده قطعه «حالا که می روی» با بیان اینکه «جنس موسیقی از جنس باد هواست»، درباره تاثیر کرونا بر موسیقی ایران نظر داد: سال هاست که تمرکز صنعت موسیقی از حوزه انتشار و نشر قطعه و سی دی به سمت برگزاری کنسرت ها گرایش پیدا کرده است. در نتیجه با شیوع بیماری کرونا، ضربه بزرگی به موسیقی ایران و جهان وارد شد و هنوز هم بعد از چندین ماه کنسرت ها تعطیل است. با توجه به گسترش فضای مجازی موسیقی دیگر امنیت ندارد و وقتی یک قطعه ای در فضای مجازی منتشر شود دیگر رفته است.
معتمدی با بیان اینکه در این شرایط برگزاری کنسرت ها، جذابیت و حال و هوای دلپذیری ندارد، افزود: برگزاری کنسرت های موسیقی با شرایط سختگیرانه و سالن های تقریبا خالی، برای برگزارکنندگان صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که دستمزد خوانندگان و نوازندگان تنها یک بخش از ماجراست و اجاره سالن، تبلیغات و ... هزینه های سنگین و زیادی را بر دوش تهیه کنندگان می گذارد.
خواننده آلبوم «سرمست» در ادامه با اشاره به نقش خواننده ها در شرایط سخت امروز یادآور شد: الان بهترین زمان برای تولید محتوا قطعات جدید و برنامه ریزی برای آینده توسط خوانندگان کشورمان است. خواننده ها می توانند در این شرایط با تزریق امید به جامعه از طریق نشر و تولید آثار موسیقایی، حال و هوای جامعه را تغییر دهند.
وی درباره تلفیق موسیقی پاپ با موسیقی سنتی و جذب نسل جدید به موسیقی اصیل ایرانی گفت: در اوایل دهه شصت به دلیل فضای ملتهبی که در جامعه وجود داشت نوعی از موسیقی سنتی ایرانی به جامعه ارائه شد که موسیقی ردیف دستگاهی بود. هرچند که این نوع موسیقی توسط بهترین اساتید و هنرمندان موسیقی اجرا شد اما نوعی از موسیقی کلاسیک سنتی ایران بود متشکل از همه اجزای آن از پیش درآمد، تک نوازی بدون کلام تا تحریز و آواز خواننده بود.
این خواننده با حضور در برنامه «عید همدلی» با نام بردن از فعالیت برخی از استادان مشهور موسیقی در این دهه تصریح کرد: اتفاقی که افتاد این بود که مخاطبان عام نتوانستد با این نوع موسیقی جدی، ارتباط کاملی برقرار کنند و درنتیجه به قول معروف حوصله شان سر رفت. در یک برهه ای نیز با ورود موسیقی پاپ به ایران و جذابیت و زرق و برق آن بسیاری از مخاطبان موسیقی سنتی را به سمت خود کشاند.
معتمدی با بیان اینکه این وضعیت ادامه داشت تا زمانی که نیازی در جامعه احساس شد، ادامه داد: اگر فرهنگ و موسیقی سنتی در جامعه کم رنگ شوند، باور و اعتقادات مردم هم کم می شود؛ چرا که همه آن چیزی که به عنوان فرهنگ مان می شناسیم سوار بر اسب موسیقی به ما رسیده است.
وی در پایان گفت: اذان، مناجات ها، اشعار شاعران جزیی از این فرهنگ هستند و ما نباید بگذاریم که این نغمه ها فراموش شوند. تنها باید رنگ و نمای جدیدی از این نغمه ها، دستگاه ها و گوشه های ایرانی به مخاطب ارائه دهیم و اصل موسیقی ایرانی را حفظ کنیم.
کد مطلب: 134316
برچسب ها: موسیقی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *