۰
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶

نگران کلر آب نباشید

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب گفت: آب شرب توزیعی در کشور هیچ مشکلی ندارد و کلری که در آب برای مقابله با کرونا اضافه شده خطری برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند.
نگران کلر آب نباشید
مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب گفت: آب شرب توزیعی در کشور هیچ مشکلی ندارد و کلری که در آب برای مقابله با کرونا اضافه شده خطری برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند.
کوشیار اعظم واقفی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص افزایش میزان کلر آب برای مقابله با کرونا و تاثیرات آن بر سیستم بدن انسان، اظهار کرد: میزان کلر آب در حجم بالا افزایش نیافته؛ در واقع میزان کنترل بر کلر باقی مانده افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه در برخی نقاط ممکن بود میزان کلر باقی مانده به زیر نیم میلی گرم در لیتر برسد که در این مناطق میزان کلر کنترل و سعی شد میزان کلر در حد استاندارد باقی بماند، تصریح کرد: نسبت به گذشته میزان کلر مصرفی افزایش یافته اما چندان زیاد نبوده است.
مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب با بیان اینکه محدوده کلر باید بین ۰.۲ میلی گرم در لیتر و ۰.۸ میلی گرم در لیتر باشد، گفت: میزان کلری که می بایست در شرایط بحرانی با نظارت وزارت بهداشت افزایش دهیم یک میلی گرم در لیتر است و بیش از این میزان در هیچ کجای کشور افزایش نیافته است.
اعظم واقفی در پاسخ به این سوال که افزایش کلر در آب مشکلی برای سیستم بدن انسان ایجاد می کند؟ توضیح داد: بر اساس استاندارهای ملی و بین المللی اگر میزان کلر باقیمانده در آب از ۵ میلی گرم در لیتر بیشتر شود می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیاندازد ولی همانگونه که گفته شد حداکثر این میزان در شبکه های آب یک میلیگرم در لیتر است و هرگز مقدار آن به ۵ میلی گرم در لیتر نمی رسد.
وی با تاکید بر اینکه آن میزان از کلر که برای سلامتی مضر نیست، طبق استاندارد جهانی پنج میلی گرم در لیتر تعیین شده است، تصریح کرد: هیچ گاه ملزم به استفاده از این میزان کلر نخواهیم بود و وزارت بهداشت نیز بر میزان کلر باقیمانده در شبکه های توزیع آب نظارت کامل دارد.
علت کدر بودن آب چیست؟
وی در خصوص منازلی که در استان های مختلف هنگام باز کردن شیر آب و ریختن در ظرف شاهد رنگ کدر هستند، گفت: اگر علت این مساله کلر باشد مشترک بوی بسیار شدیدی را استشمام خواهد کرد، بنابراین خیال مشترکان از این بابت راحت باشد، چراکه رنگ کدر آب به علب وجود حباب های هوا در آب است.
مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب ادامه داد: برخی اوقات به دلیل شرایط هیدرولیکی شبکه مقداری هوا با آب مخلوط و موجب کدر شدن رنگ آب می شود. تفاوت حباب هوا با کدورت آب نیز به راحتی قابل تشخیص است.
اعظم واقفی با بیان اینکه اگر لیوان آب در همان لحظه از پایین شروع به شفاف شدن کند یعنی تغییر رنگ آب به دلیل حباب هوا است اما اگر آب واقعا کدورت داشته باشد از بالا به پایین شروع به شفاف شدن می کند که این نشان می دهد موادی در آب وجود دارد که با گذر زمان ته نشین می شود.
وی با بیان اینکه اگر کدورت در آب وجود داشته باشد باید توسط شرکت آبفا برطرف شود اما نگرانی برای وجود حباب هوا در آب وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع نیز هیچ ارتباطی با میزان کلر موجود در آب ندارد و نیازی نیست که مشترکان از آب های بسته بندی استفاده کنند.
انتهای پیام
کد مطلب: 134334
برچسب ها: کلر آب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *