۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۴

آمریکا پیش‌نویس تازه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را ارائه کرد

آمریکا روز سه شنبه ۲۱ مرداد قطعنامه پیشنهادی اصلاح شده خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و از اعضای این شورا خواسته است تا بامداد چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس اعلام کنند.
آمریکا پیش‌نویس تازه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را ارائه کرد
آمریکا روز سه شنبه ۲۱ مرداد قطعنامه پیشنهادی اصلاح شده خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و از اعضای این شورا خواسته است تا بامداد چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس اعلام کنند.
به گزارش فارس، اواخر شب گذشته، خبرگزاری رویترز از اقدام واشنگتن در اصلاح قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به امید ترغیب اعضای شورای امنیت به تمدید تحریم‌های ایران خبر داد.
خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) در گزارشی در خصوص قطعنامه جدید ضدایرانی واشنگتن نوشت، علی‌رغم آنکه این قطعنامه ممکن است حمایت تعداد بیشتری از اعضای شورای امنیت از این قطعنامه را جلب کند اما بعید است که بتواند بر مخالفت روسیه و چین غلبه کند.
این خبرگزاری انگلیسی که گفته، متن پیش‌نویس‌ قطعنامه جدید آمریکا را مشاهده کرده‌ است، می‌گوید که متن جدید تنها حاوی چهار پاراگراف بوده و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمان تصمیم‌گیری نهایی شورای امنیت تمدید می‌کند و در آن با ربط دادن تحریم‌های ایران به صلح و ثبات جهانی ذکر شده است که «حفظ صلح و امنیت جهانی امری ضروری است».
با این حال، دیپلمات‌های غربی در خصوص پیش‌نویس جدید قطعنامه آمریکا علیه ایران تأکید کرده‌اند که این پیش‌نویس جدید ساده علی‌رغم آنکه ممکن است حمایت‌ بیشتری را در شورای امنیت جلب کند اما بعید است که بتواند روسیه و چین را متقاعد کند که رأی ممتنع دهند.
«ریچارد گاون» مدیر «گروه بحران بین‌المللی» در سازمان ملل با اشاره به قطعنامه جدید آمریکا در صفحه تویتیر خود نوشت: «اجازه ندهید که مختصر بودن پیش‌نویس جدید آمریکا شما را گول بزند. نکته کلیدی این است که این (پیش‌نویس) مجوز تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را می‌دهد و ... چین و روسیه چنین چیزی را دوست *ندارند*. بنابراین به احتمال خیلی زیاد، پس این پیش‌نویس آمریکا تا روز جمعه شکست خواهد خورد».
دیپلمات‌های غربی و تحلیلگران پیش‌نویس قطعنامه پیشین آمریکا علیه ایران را بعنوان یک پیش‌نویس «ماکسیمالیستی» توصیف کرده بودند که شامل تعداد زیادی صفحات بود و کشورها را ملزم می‌کرد که محموله‌هایی که به یا از ایران می‌آیند را مورد بازرسی قرار دهند و شامل پیوستی از افراد و نهادهایی می‌شد که آمریکا در صدد قرار دادن آنها در لیست تحریم‌های هدفمند است.
پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله سازمان ملل علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود و در ماههای اخیر مقام‌های آمریکایی به شدت به تکاپو افتاده‌اند که مجدداً به صورت نامحدود، این تحریم‌های ضدایرانی را در شورای امنیت تمدید کنند.
با اینحال، پس از تحلیل‌های مختلف و تأکید دیپلمات‌های غربی بر عدم احتمال رأی‌ آوردن قطعنامه پیشین آمریکا علیه ایران، واشنگتن روز گذشته، اصلاحاتی را به امید ترغیب اعضای شورای امنیت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به وجود آورد.
طبق گزارش رویترز، ایالات متحده از اعضای شورای امنیت درخواست کرده است که تا چهارشنبه صبح (به وقت آمریکا) نظرات خود را درباره قطعنامه جدید این کشور اعلام کنند.
عملکرد شورای امنیت در حال حاضر به صورت مجازی است و در صورتیکه قرار به رأی‌گیری باشد، اعضا ۲۴ ساعت برای ارائه پاسخ خود زمان دارند و نتیجه این رأی‌گیری در یک نشست عمومی اعلام خواهد شد.
کد مطلب: 134457
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *