۰
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۱

لغو آیین «چهل منبری» در لرستان

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس و ضرورت جلوگیری از تجمعات، آیین چهل منبری امسال برگزار نمی‌شود.
لغو آیین «چهل منبری» در لرستان
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس و ضرورت جلوگیری از تجمعات، آیین چهل منبری امسال برگزار نمی‌شود.
حجت‌الاسلام مهدی قدرتی از لغو آیین «چهل منبری» که در تاسوعای ماه محرم هر سال به یاد حضرت زینب‌(س) در لرستان برگزار می‌شد خبر داد و اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس و ضرورت جلوگیری از تجمعات، آیین چهل منبری را امسال نخواهیم داشت.
وی با بیان این‌که هیئت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی متشکل از تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و علوم پزشکی تشکیل شده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجوز هیئت لغو می‌شود، افزود: در بحث نذورات توصیه ما این است که به‌صورت خام انجام ‌گیرد و اگر کسی نذر واجب دارد با نظارت بهداشت محل، نذر خود را ادا کند.
قدرتی با تأکید بر لزوم برگزاری مراسم خانگی در فضای بیرون از منزل و این که انتظار ما از جامعه مبلغین این است که روضه‌های محله‌ای را ترویج دهند، ادامه داد: در حال حاضر سه هزار هیئت ثبت‌شده در استان لرستان داریم که در دو بخش سینه‌زنی و زنجیرزنی فعالیت دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان همچنین از لغو دسته‌روی هیئت‌ها طی محرم امسال در استان خبرداد و اضافه کرد: مراسم‌های محرم امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود و برای جلوگیری از تجمعات، در نظر است جایگاه ولایت در شهر خرم‌آباد هر شب در اختیار یک هیئت قرار بگیرد و در راستای تامین ماسک برای هیئت‌ها نیز با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت رایزنی‌هایی داشته‌ایم.
چهل منبری که میراث برجای مانده از بروجردی‌هاست در خرم‌آباد در محله‌ای قدیمی به نام باغ دختران(که قبلاً محله بروجردی‌ها بوده است) برگزار می‌شود و طی آن زنان ابتدا با حضور در حرم امامزاده زیدبن علی(ع) سطح شهر خرم‌آباد نقاب بسته و چهره خود را می‌پوشانند و با پای برهنه مهر سکوت بر لب می بندند و برای شرکت در این آیین به سمت محل برگزاری این آیین حرکت می‌کنند.
در این آیین مرسوم است که زنان چهل منبری روزه سکوت گرفته و جهت گم نکردن دوستان همراه خود در این این آیین چادرهای خود را به چادر دوستانشان گره می‌زنند و در طی برگزاری آیین هیچ حرفی زده نشده و تنها در دل راز و نیاز می‌کنند و ت‌ن‌ه‌ا ب‌ا ذک‌ر ک‌ل‌م‌ه‌ ‌ «الله» ‌ و ی‌ا ف‌رس‌ت‌ادن‌ ص‌ل‌وات‌ ب‌ر م‌ح‌م‌د(ص) و خ‌ان‌دان‌ پ‌اک‌ش‌ م‌س‌ی‌ر ح‌رک‌ت‌ خ‌ود را ‌ادام‌ه‌ م‌ی‌ده‌ن‌د.
این عزاداران با حضور در محله قدیمی شهر معمولاً بر درب منازل شهدای این محله تکیه‌ها و خیمه‌های جهت استقبال از زنان چهل منبری برپا شده است، زنان به ترتیب شمع‌های خود را روشن می‌کنند تا به منزل چهلم برسند.
در منزل چهلم آیین چهل منبری که بسته به مکان آغاز این آیین در محله مشخص شده برای آیین چهل منبری برای هر کدام از برگزار کنندگان این آیین متفاوت است، زنان و دختران حاجتمند پس از روش کردن شمع حزن چهلم و با قرائت دعاهای مختلف نقاب را از چهره برداشته و می‌توانند صحبت کنند.
در این آیین گاهی زنان چهل منبری با برداشتن یک شمع یا نقل از منبر چهلم به انتظار برآورده شده حاجت خود تا سال آینده می‌نشینند.
کد مطلب: 135005
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *