۱
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۸
چرا پاری‌سن‌ژرمن قهرمان اروپا نشد؟

یک شب تا تکمیل هزار و یکشب

فرانسه در سال ۱۹۰۷ به فیفا و سپس در سال ۱۹۵۴ به یوفا پیوست اما فدراسیونش در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده بود. ژول ریمه فقید سالها ریاست فیفا را بر عهده داشت و جام جهانی با همت وی شکل گرفت و بعد از فوتش، نام کاپ قهرمانی جهان را تا سالها ژول ریمه گذاشتند.
یک شب تا تکمیل هزار و یکشب
فرانسه در سال ۱۹۰۷ به فیفا و سپس در سال ۱۹۵۴ به یوفا پیوست اما فدراسیونش در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده بود. ژول ریمه فقید سالها ریاست فیفا را بر عهده داشت و جام جهانی با همت وی شکل گرفت و بعد از فوتش، نام کاپ قهرمانی جهان را تا سالها ژول ریمه گذاشتند.
لیگ برتر فرانسه با نام لوشامپیونه در سال ۱۹۳۲ تشکیل شده است تا یکی از قدیمیترین لیگهای اروپایی را داشته باشد. رکورد بیشترین گل زده در یک جام جهانی هم متعلق به ژوست فونتن است که با کفش‌هایی که متعلق به خودش هم نبود در جام جهانی ۱۹۵۸، ۱۳ گل به ثمر رساند تا یک رکورد دست نیافتنی به ثبت برساند. فوتبال فرانسه اما بر خلاف سینمایش دیر به اوج رسید و آلن دلون زودتر در قلب مردم دیگر کشورها نفوذ کرد تا ستاره‌ای مانند میشل پلاتینی. تیم‌های فرانسوی در اروپا حرفی برای گفتن نداشتند و به رغم سه بار صعود به فینال بازنده بودند، مانند تیم سنت اتین که در سال ۱۹۷۶ مغلوب بایرن مونیخ شد. اما با ظهور ستاره‌ای مانند میشل پلاتینی، ورق کاملا برگشت.
 تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۱۹۸۲ با بدشانسی به فینال نرسید اما فاتح جام ملتهای اروپا در ۱۹۸۴ شد تا بالاخره خروسها در بام اروپا قرار گیرند. درسال ۱۹۹۱ تیم المپیک مارسی یکبار در فینال لیگ قهرمانان مقابل ستاره سرخ بلگراد در ضربات پنالتی شکست خورد اما دو سال بعد با مربیگری ریموند گوتالس که به بازیخوانی حریف معروف بود آث میلان را شکست داد تا تبدیل به نخستین تیم فرانسوی فاتح لیگ قهرمانان شوند تا فرانسه هم سری میان سرها شود. در ادامه هم با ظهور اسطوره هایی نظیر زیدان، پتیت، ترزگه و تورام آنها جام جهانی ۱۹۹۸ و یورو ۲۰۰۰ را هم فتح کردند. در دهه پیشین هم با کمک امباپه، گریزمان، واران، لوریس و ژیرود یک نایب قهرمانی اروپا و یک جام جهانی را کسب کردند. در ۲۰ سال گذشته پول زیادی وارد فوتبال شده است، روندی که با انتقال زیدان با مبلغ بسیار هنگفت ۷۴ میلیون یورو از یوونتوس به رئال مادرید آغاز شد، در ادامه هم رومن آبراموویچ، میلیاردر نفتی اهل روسیه، باشگاه چلسی را خرید و با استخدام مورینو و رکورد شکنی و فتح مسابقات، نشان دهد که دوره جدیدی در فوتبال آغاز شده است، دوره ای که می‌توان بیخیال تیم آکادمی شد و با یک خرید پر سر و صدا به فکر فتح بزرگترین افتخارات باشیم.
در سال ۲۰۱۱ ناصر الخلیفی، تاجر قطری و بازیکن سابق تنیس، باشگاه پاریسن ژرمن را خرید و به پشتوانه خزانه بسیار عظیمش به فکر تبدیل کردن پاریسن ژرمن به یک امپراتوری افتاد و در قدم اول در سال ۲۰۱۱ کارلو آنچلوتی افسانه‌ای را به پاریس آورد اما آنها لیگ را به مون پولیه واگذار کردند. در آن تابستان اما عزم جزم پاریسی‌ها برای رسیدن به اوج نمایان شد و یک دوجین ستاره نظیر، ابراهیموویچ، کاوانی، لاوزی و تیاگو سیلوا را خریدند تا بعد از ۱۹ سال بار دیگر فاتح لوشامپیونا شوند. تا پیش از ریاست خلیفی پاریس سه بار فاتح لیگ شده بود و در اروپا هم در جامهای سطح پایینتری نظیر اینترتوتو به قهرمانی رسیده بود. کارلتو اما بعد از یکسال راهی رئال مادرید شد و جایش را به لوران بلان داد. اصلی‌ترین هدف پاریس و همه تیم‌ها فتح لیگ قهرمانان است، آنها دو بار پیاپی در دور یک چهارم، یکبار مقابل بارسلونا و بار دیگر مقابل چلسی شکست خوردند. خریدهای این تیم اما کاملا موثر بودند و ابراهیموویچ در ۱۷۰ مسابقه، ۱۵۶ گل برای آنها به ثمر رساند تا تبدیل به بهترین گلزن این تیم شود. در ادامه بلان جایش را به اونای امری یعنی شگفتی ساز لیگ اروپا داد اما او هم نتوانست رویای لیگ قهرمانان اروپا را برای آنها محقق کند. پاریسن ژرمن در طی فصول گذشته یکبار لیگ را به مون پولیه و یکبار به موناکو واگذار کرد. آنها اما با شکستن رکورد نقل و انتقالات با خرید نیمار به مبلغ ۲۲۲ میلیون یورو از بارسا و خرید کیلیان امباپه، پدیده باشگاه موناکو به مبلغ ۱۸۰ میلیون یورو آخرین تیر‌های خشاب خود را برای فتح اروپا شلیک کردند. در دو سال اول مغلوب رئال مادرید و منچستر یونایتد شدند اما در فصل گذشته به سرمربیگری توماس توخل آلمانی تمام رقابت‌های داخلی را فتح کردند و در اروپا هم در کمال شگفتی به فینال رسیدند اما مغلوب بایرن شدند. نکته منفی آن دیدار بازی‌های فاجعه نیمار و امباپه بوده است، بازیکنانی که هزینه انتقالشان معادل بودجه چند سال برخی باشگاه هاست، مخصوصا نیمار که با کلی ادعا به پاریس آمده بود و قبل از بازی هم از تحقق رویای پاریسی‌ها حرف میزد اما او و امباپه چند موقعیت مسلم را از دست دادند. در طرف مقابل اما شاکله بایرن از ۹۳ میلیون یورو تشکیل شده بود و مولر از تیم آکادمی و لواندوفسکی به عنوان بازیکن آزاد راهی بایرن شده بودند و نشان دادند دود کماکان از کنده بلند می‌شود.
تیم پاریس به رغم تمام این خرجها دارای یک شخصیت شده است اما اتکایش بر پول وجهه آنها را هیچوقت جالب نکرده است و رها کردن آکادمی، باعث وابستگی به بقیه تیم ها شده است، در حالیکه بازیکنان آکادمی ریشه یک تیم را تشکیل می‌دهند و کومان یعنی زننده گل قهرمانی در آکادمی پاریسی‌ها رشد کرد اما از این تیم جدا شد. پول، مغز را به افق‌های دورتری راهنمایی می‌کند اما لازمه‌اش کار پایه‌ای است، شاید لازم است خلیفی کتاب رهبری به سبک فرگوسن را بخواند تا بتواند تیم را از پایه و در تمام مراتب تکمیل کند.
سید مهدی داودی
کد مطلب: 135330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *