۰
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۱

افزایش ۲۰ درصدی شهریه دانشگاه علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ در سال جاری نیز افزایش ۲۰ درصدی شهریه را خواهیم داشت و با توجه به تورم بالا این مقدار افزایش معقول است.
افزایش ۲۰ درصدی شهریه دانشگاه علمی کاربردی
 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ در سال جاری نیز افزایش ۲۰ درصدی شهریه را خواهیم داشت و با توجه به تورم بالا این مقدار افزایش معقول است.
محمدحسین امید ظهر امروز ۵ شهریور در سفر به قزوین طی نشست با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و طی این مدت بیش از ۲ میلیون نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در سراسر کشور در مراکز این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: ۶۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع کاردانی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ در سال جاری نیز افزایش ۲۰ درصدی شهریه را خواهیم داشت و با توجه به تورم بالا این مقدار افزایش معقول است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد اهداف تعیین‌شده در برنامه چهارساله دانشگاه علمی کاربردی محقق شده است و اکنون در حال تدوین برنامه برای دوره جدید هستیم که توسعه کیفی آموزشگاه‌های علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد.
تحقق جهش تولید با پشتوانه مهارتی
وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران می‌توانند کمک بسزایی در توسعه گفتمان مهارت‌آموزی داشته باشند، قطعاً جهش تولید با نگاه علمی و پشتوانه مهارتی برای افرادی که در بخش‌های تولیدی هستند محقق خواهد شد.
امید گفت: آمارها نشان می‌دهد توجه به مراکز و واحدهای استانی به ارتقای کیفیت و تضمین آن کمک می‌کند؛ بر اساس آمار تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی دانشگاه جامع علمی کاربردی که شغل و رشته آنان متناسب است از ۲۰ به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تا چهار سال گذشته هیچ‌یک از مراکز این دانشگاه اساسنامه نداشتند ولی امروز همه مراکز غیردولتی علمی کاربردی دارای اساسنامه هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: این آمادگی را داریم تا در استان قزوین در چهار حوزه تخصصی «صنعت»، «کشاورزی»، «فرهنگ و هنر» و «مدیریتی و خدمات اجتماعی» ورود پیدا کرده و مجوز راه‌اندازی مراکز را صادر کنیم، همچنین این آمادگی وجود دارد به مراکز فرهنگی- هنری و گردشگری مجوز تأسیس اعطا کنیم.
کیفیت؛ خط قرمز دانشگاه علمی کاربردی است
وی با تأکید بر اینکه کیفیت؛ خط قرمز دانشگاه جامع علمی کاربردی است، تشریح کرد: تا چند سال پیش ۹۳ هزار نفر به‌عنوان مدرس در این دانشگاه مشغول خدمت بودند که ۹۵ درصد آنان بدون ارزیابی و صلاحیت‌های علمی و عمومی تدریس می‌کردند؛ این مدرسان در قالب طرح ساماندهی، ارزیابی شدند و از ۹۳ هزار نفر دارای کدمدرسی تنها ۲۵ هزار نفر باقی ماندند.
امید افزود: از سال ۹۵ به بعد فرآیند به‌کارگیری مدرسان روندی قانونی و مشخص دارد در اولین فراخوان ۴۶ هزار نفر شرکت کردند که ۶۰۰۰ نفر پذیرفته شدند، در سال ۹۷ طی فراخوان دوم نیز کمتر از ۴۰۰۰ نفر پذیرفته شدند؛ در فراخوان سوم که در سال ۹۸ انجام شد به دلیل تلاقی با شیوع کرونا نتایج با تأخیر اعلام شد طی این فرآیند از ۴۰ هزار ثبت‌نام اولیه حدود ۲۳۰۰ نفر پذیرش شدند؛ باید بگوییم که همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی به‌راحتی گذشته نیست و یک مدرس باید صلاحیت لازم را داشته باشد.
وی اشاره کرد: چهارمین فراخوان جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی هفته پایانی شهریور اعلام خواهد شد و نیازسنجی‌های لازم انجام شده است، شاید حدود ۸۰۰۰ نفر مدرس احتیاج داشته باشیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: ارتقای کیفیت درگرو محتوای آموزشی، مدرس و دانشجو است به همین جهت ارزیابی مدرسین در دستور کار قرار گرفت و در یک رقابت سالم انتخاب شدند. توسعه کیفی و ساماندهی مدرسین مراکز و خوشه‌بندی رشته‌ها انجام شده است. مأموریت مراکز مشخص بوده و توسعه کمی را به‌صورت آهسته در پیش‌گرفته‌ایم.
وی اظهار کرد: مراکز دانشگاه علمی کاربردی ساماندهی شدند که طی آن مراکز دولتی تعطیل و مراکز فاقد کیفیت نیز حذف شدند بدین ترتیب از ۱۰۷۰ مرکز ۶۰۰ مرکز مشغول تربیت دانشجو هستند که ۱۰ درصد از این تعداد دانشگاه نیز مراکزی هستند که به تازگی و برحسب آمایش استان‌ها و به‌صورت هدفمند تأسیس‌شده‌اند.
امید اظهار کرد: در گذشته شاغلین دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه علمی کاربردی سهمیه داشتند که به‌مرور این سهمیه را کاهش داده و در سال ۹۸ به صفر رساندیم تا هر کس که صلاحیت بیشتری دارد وارد دانشگاه شود و بدین ترتیب نیروهایی را برای بازار کار تربیت کنیم تا گامی برای حل مشکل کاهش بیکاری جامعه برداریم. برای شاغلان نیز دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تعریف خواهیم کرد.
فعالیت ۱۷۰ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی
وی تشریح کرد: بیش از ۱۷۰ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه‌اندازی شده است که در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر فعال هستند؛ این مراکز در ۲ سال اخیر استارت‌آپ‌هایی را برگزار کردند که تعداد زیادی ایده به مرحله قرارداد رسیده است. البته باید متذکر شویم که موافقت‌نامه‌های مراکز نوآوری مشروط و موقت است و اگر طی ۲ سال دستاورد مثبتی نداشته باشند حذف خواهند شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در استان قزوین مرکز نوآوری علمی کاربردی نیرومحرکه راه‌اندازی شده است تا به تحقیق و توسعه بپردازد بر همین اساس طی تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری قزوین مقرر شده است این مرکز متولی ارتقا و تولید گیربکس در کشور باشد و این قطعه را تأمین کند. تأکید ما این است که دانش‌آموختگان این دانشگاه بتوانند دانش و مهارت کسب کنند؛ هر دانشگاه باید خوداتکا بوده و ایده‌های خود را به کسب‌وکار تبدیل کند.
امید ادامه داد: طی ارتباطات بین‌المللی پیش از شیوع کرونا با یکی از دانشگاه‌های علمی کاربردی آلمان تفاهم کردیم تا دانشجو تبادل کنیم؛ در این روند دانشجویان در کشور مقابل دوره‌های مهارت افزایی را می‌گذرانند.
وی اعلام کرد: برای مرحله نخست افرادی را انتخاب و به دانشگاه آلمان معرفی کردیم و برای اعزام منتظر فروکش کردن اپیدمی کرونا هستیم؛ این دوره‌ها طی سه تا ۶ ماه برگزار و سری نخست دانشجویان به‌زودی اعزام خواهند شد. طرف آلمانی نیز علاقه‌مند است تا دانشجویانش در رشته‌های گردشگری و هنری تجربه کسب کنند.
سربازان در علمی کاربردی مهارت می‌بینند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: امسال ۲ موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم نخست آن‌که دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را برای علاقه‌مندان هر رشته برگزار خواهیم کرد و علاوه بر آن نیز طی تفاهم‌نامه با ستاد کل نیروهای مسلح مقررشده است تا سربازان از این دوره‌ها استفاده کنند و این فرصت برای سربازان نیز وجود دارد که پودمانی‌ها را تجمیع کرده و مدرک دریافت کنند.
وی اشاره کرد: در خصوص آموزش الکترونیک و مجازی باید بگوییم که تا پیش از شیوع کرونا آموزش مجازی جزو برنامه‌های این دانشگاه نبود و در حقیقت زیرساخت و تجربه لازم را نداشتیم ولی با شیوع کرونا زیرساخت‌ها راه‌اندازی شد و دانشجویان این دانشگاه از ۱۶ فروردین ۹۹ مطالب آموزشی را به‌صورت مجازی دریافت می‌کنند. از ۱۵ شهریور نیز ترم جدید تحصیلی آغاز می‌شود که آموزش مجازی را در این سال تحصیلی و در دوره پسا کرونا نیز خواهیم داشت.
امید تصریح کرد: آموزش مجازی به عدالت آموزشی کمک خواهد کرد و محتوای تولیدشده در فضای مجازی در اختیار دانشجویان سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان یادآور شد: دروس نظری به‌صورت مجازی ارائه خواهند شد و دروس عملی و کارگاهی به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 135336
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *