۰
يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹

ترکیه یونان را به جنگ تهدید کرد

« مولود چاووش اوغلو » وزیر خارجه ترکیه، یونان را به « جنگ» تهدید کرد. این تهدید به تنش موجود میان دو کشور به طور بی سابقه ای شدت می بخشد.
ترکیه یونان را به جنگ تهدید کرد
« مولود چاووش اوغلو » وزیر خارجه ترکیه، یونان را به « جنگ» تهدید کرد. این تهدید به تنش موجود میان دو کشور به طور بی سابقه ای شدت می بخشد.
به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رسمی ترکیه " آناتولی "، چاووش اوغلو شب گذشته گفت: یونان نمی تواند قلمرو منطقه ای آب های خود را به ۱۲ مایل در دریای « اژه» توسعه بخشد و این امر منجر به جنگ خواهد شد.
از سوی دیگر « فؤاد اوکتای » معاون رئیس‌جمهور ترکیه نیز دیروز (شنبه) در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت‌های آنکارا در مدیترانه شرقی را «فاقد صمیمیت» خواند.
پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با « ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیرامون مسائل منطقه‌ای به‌ ویژه تحولات دریای مدیترانه شرقی تلفنی گفت‌وگو کرد.
اردوغان در این گفت وگوی تلفنی ضمن اشاره به اینکه ترکیه خواهان یافتن یک راه‌حل عادلانه برای مسئله مدیترانه شرقی است، تاکید کرد: به حفاظت از حقوق و منافع ملی کشورمان در هر زمان و مکانی ادامه خواهیم داد.
وی در این گفت‌وگوی تلفنی با استولتنبرگ همچنین اظهار داشت: ناتو باید به مسئولیت خود در قبال نقض قوانین بین‌المللی و اقدامات یک جانبه‌ای که به صلح منطقه‌ای آسیب می‌رساند، عمل کند.
این در حالی است که «جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اقدام اتحادیه برای آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه، خبر داده است.
بورل در یک کنفرانس خبری مشترک با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در برلین، افزود: این تحریم ها ممکن است شامل افراد، کشتی‌ها یا استفاده ترکیه از بنادر اروپایی و تحریم اقتصاد آن کشور باشد.
وی اظهار کرد: این تحریم‌ها بر «فعالیت‌هایی که ما غیرقانونی می‌دانیم»، متمرکز است.
بورل و ماس تأکید کردند که اتحادیه اروپا ابتدا خواهان گفت ‌وگو برای کاهش تنش میان یونان و ترکیه است.
تنش‌های میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه که به ویژه در هفته‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته، باعث شد که پس از تقویت حضور نظامی فرانسه در این منطقه، آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آبهای نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کند.
کد مطلب: 135478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *