۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۷
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر:

عدم تخلیه اجناس در کشتی‌ها بوی رانت می‌دهد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه تعدادی از کشتی‌های حامل اجناس و کالا متعلق به کشورمان مدت‌های مدیدی است روی آب مانده و تخلیه نشده که این اقدام و عدم توزیع آن در شرایطی که نیازمند آن هستیم بوی رانت می‌دهد.
عدم تخلیه اجناس در کشتی‌ها بوی رانت می‌دهد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه تعدادی از کشتی‌های حامل اجناس و کالا متعلق به کشورمان مدت‌های مدیدی است روی آب مانده و تخلیه نشده که این اقدام و عدم توزیع آن در شرایطی که نیازمند آن هستیم بوی رانت می‌دهد.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره جولان دلالان در بازار محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول در کشورمان به صورت ناقص اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت لازم که در حوزه آمار دارد از اقشار ضعیف حمایت کند، اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت ماهانه آزمون وسع که اطلاعات بسیار دقیقی دارد را انجام می‌دهد، ضمن اینکه مرکز آمار ایران هم اطلاعات خوبی دارد و بر همین اساس دولت می‌تواند برنامه‌ریزی لازم را برای تامین بازار انجام داده و با استفاده از روش‌های مختلف مانند کالابرگ و کوپن الکترونیکی از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند.
** معطلی نهاده‌های دامی در گمرکات
وی گفت:‌دولت باید با افزایش نظارت بر بازار کاری کند که دست واسطه‌گر و دلال قطع شده،‌اجناس و کالاها را به دست نیازمندان واقعی برساند.
 نماینده مردم ملایر در مجلس افزود:‌ برخی کالاها مانند گندم برای کشورمان استراتژیک است و بر این اساس لازم است وزارت جهاد کشاورزی تدبیر لازم را به خرج داده و با استفاده از ظرفیت لازم در فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌ها نیازهای مردم را تامین کرده و مازاد بر آن را با شرایطی خاص صادر کند. ولی در مجموع نباید کاری کنیم که درگاه صادراتی کشورمان بسته باشد.
آزادیخواه درباره ضعف موجود در گمرک و سامانه‌های شفافیت واردات کالا، خاطرنشان کرد: گروهی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به برخی بنادر و لنگرگاه‌ها اعزام شدند و بعد از گزارشات ارسالی به صحن کمیسیون متوجه شدیم اتفاقات خوبی در آن مناطق رخ نمی‌دهد به طوری که برخی نهاده‌ها در انبارهای گمرک معطل مانده و موجب فساد خیلی از این نهاده‌ها شده است.
**امکان تهیه آسان نهاده‌های دامی برای صاحبان دام و طیور وجود ندارد
وی گفت: متاسفانه تعدادی کشتی مدت‌های مدیدی است روی آب مانده و اجناس و کالاهای آن که عمدتا اساسی است تخلیه نشده و در حال تخریب است که این اقدام بوی رانت می‌دهد.
 نماینده مردم ملایر در مجلس  با بیان اینکه سابقه ارز 4200 تومانی در اقتصاد کشور در سال گذشته وجود دارد که متولی آن وزارت صمت و گمرک است و نه وزارت جهاد کشاورزی، باید تلاش کنیم اجناس موجود در گمرکات خیلی سریع ترخیص شده و به دست نیازمندان واقعی برسد.
آزادیخواه گفت: امروز در کشورمان عنوان می‌کنند که کنجاله سویا و ذرت به عنوان نهاده‌های دامی وجود ندارد در حالی که این سؤال وجود دارد که چرا این مواد در بازار آزاد با چند برابر قیمت است و هر مقدار که بخواهید وجود دارد اما دولت امکان تهیه نهاده‌های دامی برای صاحبان دام و طیور را ندارد.
**دولت باید ریشه دلال بازی و رانت در توزیع نهاده‌های دامی را بخشکاند
وی گفت: این سؤال برای اعضای کمیسیون کشاورزی وجود دارد که چرا هیچکدام از دولتمردان نتوانسته‌اند اعضای این کمیسیون را قانع کنند که دولت ضعفی در تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی، ‌ندارد. در حالی که ما شاهد رانت، سوء استفاده و حیف و میل منابع زیادی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای واردات این اجناس هستیم.
 نماینده مردم ملایر در مجلس افزود:‌دولت باید همه همت خود را به کار گیرد تا ریشه دلال بازی و رانت در توزیع نهاده‌های دامی را بخشکاند و بازار این نهاده‌ها را به حالت تعادل در بیاورد و اگر غیر از این باشد جفا در حق مردم است.
** بودجه سال آینده در واردات و تامین کالای اساسی بسیار دقیق خواهد بود
آزادیخواه خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که از دو ماه آینده که بودجه سال 1400 به مجلس یازدهم ارسال خواهد شد، تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم که این بودجه به نحوی تنظیم شود که یک دلار از ارز 4200 تومان حیف و میل نشود به همین دلیل اعلام می‌کنم که رویکرد بودجه ریزی ما در سال آتی کاملا منظم بوده و شاهد نظام واردات، برنامه‌ریزی و تامین کالاهای اساسی کاملا دقیق خواهد بود که می‌تواند منجربه تحول در جامعه شود.
وی گفت: مجلس یازدهم در امر مبارزه با فساد و حیف و میل بیت‌المال و رانت با هیچ کسی شوخی نداشته و ریشه آن را خواهد خشکاند چرا که این مجلس مجلس امید و انتظار است و حتما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا چنین اتفاقی رخ دهد.
 نماینده مردم ملایر در مجلس  گفت:‌ تا آذر ماه که بودجه سال آتی به مجلس بیاید ما این قول را داده‌ایم که فقط طرح‌ها و لوایح اقتصادی را بررسی کنیم.
**می‌کوشیم با تعامل با دولت مشکلات مردم را به حداقل برسانیم
آزادیخواه با اشاره به عمر یک ساله باقیمانده از فعالیت دولت فعلی خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس تعامل فیمابین داشته باشند و برای حل مشکلات مردم یکدل و یکصدا باشند معضلات رفع خواهد شد این در حالی است که مجلس شورای اسلامی چنین توان و ظرفیتی دارد.
وی گفت:‌نمایندگان مجلس یازدهم افرادی با ظرفیت‌های بالا و با انگیزه بوده و تجارب گرانبهایی دارند لذا می‌کوشیم با تعامل با دولت مشکلات مردم را به حداقل رسانده و در مدت زمان باقی مانده به سؤال، استیضاح و استفاده از ابزارهای قانونی اینچنینی جواب نخواهد داشت و فقط باید با  دولت از در تعامل وارد شد تا مشکلات مردم حل و فصل شود.
کد مطلب: 136082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *