۰
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲

بارندگی در هند عامل گرانی تخم مرغ در ایران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه البرز ۱۰ درصد از تخم مرغ کشور را تولید می‌کند، گفت: مقدار زیادی سویا اخیراً از کشور هند خریداری شده اما بارگیری و ارسال آن به تأخیر افتاده و همین باعث کمبود خوراک طیور برای واحدهای مرغ تخمگذار و افت میزان تولید تخم مرغ در کشور شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه البرز ۱۰ درصد از تخم مرغ کشور را تولید می‌کند، گفت: مقدار زیادی سویا اخیراً از کشور هند خریداری شده اما بارگیری و ارسال آن به تأخیر افتاده و همین باعث کمبود خوراک طیور برای واحدهای مرغ تخمگذار و افت میزان تولید تخم مرغ در کشور شده است.
مجتبی تقی‌زاده در گفت و گو با ایسنا، در خصوص افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: مقایسه قیمت‌های کنونی با قیمت‌های اول سال مقایسه نادرستی است و واقعیت این است که الان گرانی حس نمی‌کنیم.
مرغ گران نیست
وی افزود: برنامه وزارت کشاورزی در فروردین ماه این بود که نیاز مردم برای مهمانی‌های عید تأمین شود اما به علت شیوع کرونا ما با مازاد تولید مواجه شدیم و شاهد قیمت‌های پایین و کاذبی بودیم که قیمت اصلی مرغ نبود، بنابراین اینکه قیمت‌های کنونی با فروردین مقایسه شود درست نیست.
تقی‌زاده تصریح کرد: الان قیمت مرغ یک قیمت متناسب است به طوری که قیمت مرغ زنده ۱۱ هزار و ۷۰۰ و درب کشتارگاه با اشاره به افت ۲۵ تا ۲۷ درصدی وزن مرغ کشتار شده نسبت به مرغ زنده، ۱۶ هزار و ۷۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است.
وی ادامه داد: اینکه مرغ بعد از کشتارگاه و در بازار با چه قیمتی فروخته می‌شود در حوزه وزارت صمت قرار می‌گیرد.
مشکل اصلی تخم مرغ تأمین نشدن خوراک است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز در خصوص بازار تخم مرغ هم با بیان اینکه در بخش تخم مرغ نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولید به طور کامل تأمین نشده است، گفت: البرز ۱۰ درصد از تولید تخم مرغ کشور را در اختیار دارد و بر این اساس باید ۱۰ درصد از از نهاده‌هایی که برای مرغ تخمگذار کشور برنامه ریزی می‌شود در اختیار استان البرز قرار بگیرد اما متأسفانه ما نتوانسته‌ایم این میزان را تأمین کنیم و بنابراین با افت تولید مواجه شده‌ایم چون در این شرایط مرغدار مجبور می‌شود از خوراک جایگزین مثل جو استفاده کند و چون خوراک جایگزین ۲۰ درصد کمتر از خوراک اصلی انرژی دارد تقریباً با ۲۰ درصد افت تولید مواجه شده‌ایم.
وی با بیان اینکه در تولید تخم مرغ مشکل اصلی تأمین نهاده‌های تولید است گفت: چنانچه نهاده‌ها به صورت کامل تأمین شود در همین شرایط تولید تخم مرغ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها هم متعادل می‌شود.
۷۵ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است
وی مشکلات ارزی را عامل اصلی اختلال در تأمین نهاده‌های مورد نیاز عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۷۵ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود و به همین دلیل با مشکلات ارزی این بخش هم با مشکل مواجه شده است. اینکه تخصیص ارز برای تأمین نیازهای جهاد کشاورزی توسط وزارت صمت صورت می‌گیرد هم در این موضوع بی تأثیر نبوده و به همین دلیل دولت به دنبال این است تا دوباره تخصیص ارز این بخش در اختیار جهاد کشاورزی قرار بگیرد.
بارندگی‌های شدید در هند ورود نهاده‌های خریداری شده را به تأخیر انداخته است
وی در خصوص اینکه مشکل تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشور تا کجا ادامه خواهد داشت گفت: در حال حاضر مقدار زیادی سویا که بخش اصلی تولید نهاده دامی است از کشور هند خریداری اما به علت بارندگی‌های شدیدی که اخیراً در این کشور رخ داده با مشکل بارگیری مواجه شده است و به احتمال زیاد تا دو هفته دیگر به کشور می‎‌رسد و بخش زیادی از مشکل را حل خواهد کرد.
تقی‌زاده افزود: با تأمین نهاده‌های مورد نیاز واحدهای مرغ تخمگذار، قیمت تخم مرغ در بازار متعادل خواهد شد.
قیمت شیر تغییر نکرده اما کره را گران کرده‌اند!
تقی‌زاده در خصوص افزایش قیمت کره طی چند روز اخیر هم گفت: قیمت لبنیات و فرآورده‌های لبنی در حوزه وزارت صمت قرار دارد و اینکه قیمت‌ این محصولات تغییر می‌کند در حوزه جهاد کشاورزی نیست، البته جالب اینجاست که ما در کشور نه مشکل تولید شیر داریم و نه قیمت شیر تغییر کرده است و با همان قیمت پایه ۲۹۵۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود.
وی در پایان به وضعیت تولید گوشت قرمز هم اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر دیگر گوشت قرمز از خارج کشور وارد نمی‌شود و تمام نیاز کشور توسط داخل تأمین می‌شود.
کد مطلب: 136562
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *