۰
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
نماینده سابق مجلس:

ترکیه تروریست‌های داعشی را به قره‌باغ آورد

بیانه ۴ ائمه جمعه دیدگاه شخصی است، آنان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیستند
منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و مستشار نظامی حیدر علی‌اف، رئیس جمهوری سابق جمهوری آذربایجان با انتقاد از موضع ائمه جمعه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و آذربایجان درباره نبرد نظامی ایجاد شده در قره‌باغ، از نقش گروهک تروریستی داعش در این جنگ و همراهی آنان با ترکیه و آذربایجان سخن گفت.
ترکیه تروریست‌های داعشی را به قره‌باغ آورد
منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و مستشار نظامی حیدر علی‌اف، رئیس جمهوری سابق جمهوری آذربایجان با انتقاد از موضع ائمه جمعه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و آذربایجان درباره نبرد نظامی ایجاد شده در قره‌باغ، از نقش گروهک تروریستی داعش در این جنگ و همراهی آنان با ترکیه و آذربایجان سخن گفت.
منصور حقیقت پور  با اشاره به درگیری نظامی ایجاد شده بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ اظهار کرد: اوضاع در داخل قره باغ و آذربایجان پیچیده شده ولی واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که آذربایجان حق دارد برای بازگرداندن قطعه‌ای جدا شده از سرزمین خود و آزادسازی آن از دست اشغالگران اقدام کند.
او ادامه داد: آزادی قره‌باغ در حقیقت هدفی درست و مقدسی برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود ولی آنچه امروز آذربایجان انجام می‌دهد، نه برپایه این اراده اصیل بلکه برای ایجاد اغتشاش در منطقه است. این کشور نیاز داشت برای دست‌یابی به اهداف خود قائله‌ای را در منطقه ایجاد کند که از قره‌باغ برای این مهم استفاده کرد.
حقیقت پور ادامه داد: ترکیه در ماه‌های گذشته اقدامات فرا منطقه‌ای بسیاری همچون لشگرکشی به لیبی برای تعیین تکلیف دولت این کشور و اعزام نیرو به شرق مدیترانه برای تسلط بر منابع نفت و گاز را در دستور کار خود داشته ولی نکته قابل توجه آن این است که نمی تواند به مردم بگوید پول‌های شما را استفاده کردیم ولی دستاوردی نداشتیم به همین دلیل افکار عمومی را متوجه قره‌باغی می‌کند که میان مسلمانان محلی مقدس به شمار می‌رود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه «مقامات ترکیه سودای لیدری اهل سنت را دارند و می‌کوشند خود را به عنوان بزرگ جهان آنان عرض اندام کنند»، گفت: تفکراتی از این دست باعث شده تا ترک‌ها امروز در منطقه قره‌باغ حاضر شوند و واقعیت آن است که آنان در حال مهندسی اقدامات در این منطقه هستند. ترکیه با استفاده از مزدوران داعشی و تروریست خود که آنان را از سوریه و لیبی به قره‌باغ کشانده، با همراهی چند افسر نظامی در حال ایفای نقش در این منطقه است.
این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از گفته‌هایش به رویکرد جمهوری اسلامی درباره این منطقه اشاره و اظهار کرد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر ۲ جزء همسایگان ایران به شمار رفته و جمهوری اسلامی در گذشته بر لزوم بازگشت قره‌باغ به آذربایجان تاکید کرده ولی در شرایط کنونی اوضاع متفاوت است و باتوجه به نگرانی‌های موجود، ایران باید در سیاست خارجی خود روشی عقلانی را در پیش بگیرد نه احساسی. خروج نیروهای داعش از عراق به معنای حضور آنان در شمال غرب ایران است. در چنین شرایطی ممکن است که نیروهای ایرانی با این تروریست‌ها تنها به اندازه یک رودخانه فاصله داشته باشند. حال سوال اینجاست ما می‌تواند آزادسازی قره‌باغ توسط تروریست‌ها را تایید کرده و کنار آنان ایستاده و بجنگیم؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه تلویحا به انتقاد از بیانیه ائمه جمعه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان در مورد قره‌باغ پرداخت و تصریح کرد: امامان جمعه برای همه ما محترم هستند ولی سخنگوی سیاست خارجی ایران نیستند. نزاع قره‌باغ از جمله مواردی است که تعیین تکلیف و اتخاذ موضع درباره آن در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دارد و باید توجه داشت ائمه جمعه سخنگوی این نهاد نبوده و تنها و تنها دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
حقیقت پور متذکر شد: در این میان باید توجه داشت که اوضاع به شدت پیچیده است و هرگونه موضع گیری و اقدامی از سوی جمهوری اسلامی باید همراه با عقلانیت و بدون شتاب‌زدگی‌های مرسوم باشد. امروز نباید به وزارت امور خارجه فشار آورد و آنان را ملزم به موضع‌گیری‌های ناپخته کرد همانطور که نباید موضع‌گیری شتابزده ائمه جمعه را تایید کرد. علاقنیت و صبوری باید در دستور کار نهادهای مربوطه قرارگیرد.
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با بیان اینکه «درست است که آذربایجان روزگاری جزئی از خاک ایران بوده و امروز نیز کشوری مسلمان و شیعه محسوب می‌شود ولی هرگز برای جمهوری اسلامی دوست صادقی به شمار نرفته است»، گفت: همین جمهوری آذربایجان بود که اسرائیل را به منطقه آورد. مگر تروریست‌هایی که شهید شهریاری و بچه‌های هسته ای ایران را ترور کردند، از آذربایجان نیامده بودند؟ مگر پهباد جاسوسی «هرمس» که متعلق به اسرائیل بود و در نطنز اقداماتی را ترتیب داد از آذربایجان بلند نشده بود؟
او در خاتمه به روزهای حضور خود در آذربایجان اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که بنده در آذربایجان مشغول آموزش نظامی به آنان بودم و به عنوان مشاور نظامی مقامات مسئول این کشور فعالیت می‌کردم، می‌گفتند که جمهوری اسلامی در حال کمک به ارمنستان است اما دروغ می‌گفتند، هنوز هم دروغ می‌گویند. جمهوری آذربایجان امروز می‌گوید چرا ایران اجازه عبور ۶۰۰ کامیون را به سمت ارمنستان داده حال آنکه ۳۰ سال است که ایران مرز خود را در اختیار به آذربایجان قرار داده و آنان از آستارا و بیله‌سوار وارد نخجوان می‌شوند و همزمان بخشی از خاک ایران نیز در اختیار آنان قرار گرفته است. آنان باید بدانند که قرار نیست که نمک بخورند و نمکدان بشکنند. ما همچنان معتقدیم که قره‌باغ منطقه‌ای مقدس است ولی تروریست‌های داعشی حق ورود به منطقه را ندارند.
منبع: سایت مدارا
کد مطلب: 137557
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *