۰
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۵

انتخاب امسال نوبل ادبیات محتاطانه‌تر خواهد بود؟

تصمیم آکادمی نوبل برای انتخاب «پیتر هاندکه» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال گذشته انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت، از همین‌رو کارشناسان انتظار دارند در آخر هفته جاری شاهد انتخاب محتاطانه‌تری از آکادمی سوئدی باشند.
 
تصمیم آکادمی نوبل برای انتخاب «پیتر هاندکه» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال گذشته انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت، از همین‌رو کارشناسان انتظار دارند در آخر هفته جاری شاهد انتخاب محتاطانه‌تری از آکادمی سوئدی باشند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، کارشناسان و منتقدان ادبی با در نظر داشتن سه سال پرحاشیه اخیر برای آکادمی نوبل، نویسندگانی همچون «جامائیکا کینکید» نویسنده کارائیبی- آمریکایی و «آن کارسون» نویسنده و شاعر کانادایی را به عنوان انتخاب‌های محتاطانه امسال معرفی کرده‌اند.
در این بین نام‌هایی همچون «هاروکی موراکامی»، «مارگارت اتوود»، «ماریس کنده»، «نگوگی وا تیونگو» و «لیودمیلا اولیتسکایا» نیز مطرح شده است.
با تعویق اعلام برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸، حاشیه‌ها و انتقادهایی متوجه آکادمی نوبل شد و تصمیم سال گذشته آکادمی نوبل مبنی بر اعلام «پیتر هاندکه» نویسنده اتریشی به عنوان برنده نوبل ادبیات انتقادهای جدیدی را نیز متوجه این آکادمی کرد.
منتقدان به انتخاب «هاندکه» به عنوان برنده نوبل ادبیات، حمایت‌های پیشین او از «اسلوبودان میلوشویچ»، رئیس‌جمهور سابق صربستان و همچنین انکار نسل‌کشی سربرنیتسا را از دلایل نادرست بودن تصمیم آکادمی نوبل عنوان کردند.
«بیورن ویمن» دبیر بخش فرهنگی نشریه سوئدی «Dagens NyheteL» می‌گوید: «اطمینان دارم آکادمی نوبل از امکان وقوع مجادله‌های بزرگ در پی انتخاب «هاندکه» مطلع بود، که البته این اتفاق افتاد و عمق بحران را برای آکادمی بیشتر کرد... امسال سال مهمی برای جایزه نوبل خواهد بود چرا که به عقیده من آکادمی انتخاب محتاطانه‌تری خواهد داشت. آکادمی این جایزه را به یک نویسنده زن غیر اروپایی که از نظر ایدئولوژی، دیدگاه سیاسی و حتی از نظر ظاهری با هاندکه است متفاوت اهدا خواهد کرد.»
«ویمن» با اشاره به «کینکید» و «کارسون» به عنوان بخت‌های مناسب امسال افزود: «کینکید» از هر نظر انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. این جایزه به نویسنده برگزیده و نظراتش مشروعیت می‌بخشد. به همین دلیل است که سال گذشته بسیاری افراد با توجه به نظرات هاندکه درباره نسل‌کشی در بوسنی ناامید شدند و به همین دلیل است که امسال اهدای جایزه به «کنکید» زمان مناسبی است. اگر آکادمی انتخاب هوشمندانه را انجام دهد این یک پیروزی برای «کنکید» و آکادمی خواهد بود.»
با توجه به وصیت آلفرد نوبل، جایزه نوبل «به فردی اهدا می‌شود که در حوزه ادبیات برجسته‌ترین اثر را در مسیر ایده‌آل خلق کرده باشد».
تاکنون ۱۱۶ نویسنده به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شده‌اند که در این بین ۱۵ نفر را نویسندگان زن تشکیل داده‌اند.
کد مطلب: 137669
برچسب ها: نوبل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *