۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸

دومین واحد گازی نیروگاه قشم آماده افتتاح رسمی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه دومین واحد گازی نیروگاه قشم در شهریورماه با شبکه سنکرون شده و اکنون آماده افتتاح رسمی است، گفت: نیاز سوخت گاز نیروگاه قشم ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت است که تاکنون نیمی از آن تأمین شده است.
دومین واحد گازی نیروگاه قشم آماده افتتاح رسمی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه دومین واحد گازی نیروگاه قشم در شهریورماه با شبکه سنکرون شده و اکنون آماده افتتاح رسمی است، گفت: نیاز سوخت گاز نیروگاه قشم ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت است که تاکنون نیمی از آن تأمین شده است.
به گزارش  تسنیم ، سید فریدالدین معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در نشستی خبری اظهار داشت: نیروگاهی 500 مگاواتی در جزیره قشم با توان داخلی در حال ساخت است که در تابستان امسال دو واحد گازی آن به مجموع ظرفیت 340 مگاوات به مدار بهره برداری وارد شده است.
وی افزود: دومین واحد گازی این نیروگاه در تاریخ 28 شهریورماه با شبکه سراسری سنکرون شده و هشتم آبان ماه، افتتاح رسمی خواهد شد.
معصومی پیشرفت فیزیک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم را 60 درصد اعلام کرد و گفت: بهره برداری از واحد بخار این نیروگاه و رسیدن ظرفیت تولید برق آن به 500 مگاوات در نیمه نخست سال 1400 محقق می شود.
وی ادامه داد: جزیره قشم در ایام تابستان بین 280 تا 300 مگاوات و در دیگر ایام سال بین 80 تا 100 مگاوات نیاز مصرف برق دارد، در حالی که بدون نیروگاه قشم، ظرفیت تولید برق در این جزیره در تابستان 80 مگاوات و در زمستان حدود 40 مگاوات بود؛ با بهره برداری از دو واحد گازی نیروگاه قشم، نه تنها این جزیره در تأمین برق مورد نیاز خود، خودکفا شده است، بلکه اکنون ظرفیت صادرات برق به سرزمین اصلی (استان هرمزگان) نیز به وجود آمده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به اینکه پیش از این قول عرضه سهام نیروگاه گیلان را در تابستان سال جاری داده بودیم، گفت: در تاریخ هشتم مردادماه سال جاری، 6 درصد سهام این نیروگاه در بازار دوم فرابورس با قیمت هر سهم 2400 تومان عرضه شد.
وی افزود: عرضه سهام نیروگاه هرمز نیز در دستور کار است به طوری که درخواست عرضه سهام آن به فرابورس ارائه شده است.
معصومی تصریح کرد: عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز پس از تعیین تکلیف وضعیت بدهی‌های نیروگاه بهبهان انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر از تبدیل پست نیروگاه قشم از AIS به GIS با درخواست وزارت نیرو خبر داد و گفت: پس از آنکه این تبدیل صورت گرفت و پست GIS آماده راه اندازی شد، شرکت چینی که سوپروایزر راه اندازی این پست بود به دلیل شرایط کرونا اعلام کرد که در حال حاضر امکان حضور در ایران را ندارد و اگر می خواستیم منتظر حضور سوپروایزر بمانیم، حداقل 5 یا 6 ماه تأخیر به پروژه تحمیل می شد؛ از اینرو با قبول ریسک 18 میلیون دلاری (ارزش پست) کار راه اندازی آن را به دست متخصصان داخلی با موفقیت انجام دادیم و با وجود کرونا و تحریم، رکوردی قابل توجه در زمان راه اندازی پست GIS نیروگاه قشم به ثبت رساندیم.
وی ادامه داد: به طور معمول زمان راه اندازی یک پست GIS یکصد و 50 روز به طور می انجامد، در حالی که این پست در زمانی 62 روزه راه اندازی شد.
معصومی با بیان اینکه نیاز سوخت گاز نیروگاه قشم 100 هزار مترمکعب در ساعت است، گفت: وزارت نیرو متعهد شده بود که این میزان گاز را برای سوخت نیروگاه تأمین کند اما در حال حاضر 50 هزار مترمکعب در ساعت سوخت گاز برای نیروگاه تأمین شده و انتظار داریم که وزارت نیرو بقیه نیاز نیروگاه قشم را نیز با همکاری منطقه آزاد قشم، تأمین کند.
کد مطلب: 138789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *