۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۹

ایران در نمایشگاه صنایع دستی میلان شركت می كند

مدیر كل امور بازرگانی معاونت صنایع دستی كشور گفت كه ایران در نمایشگاه صنایع دستی میلان كه بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در جهان محسوب می‌شود، شركت می‌كند.
'احمد بالان' روز سه‌شنبه در نشست مسوولان بانك های عامل اجرای طرح اختصاص جوایز نقدی به كالاهای صنایع دستی افزود: بر اساس مصوبه دولت، بانك ها موظف شدند بخشی از جوایز خود را به صنایع دستی اختصاص دهند كه این طرح سال گذشته با استقبال بانك های عامل رو به رو شد.

بالان با بیان اینكه بانك ها سال گذشته چهار میلیارد تومان از جوایز خود را به صنایع دستی اختصاص دادند، گفت: اتحادیه سراسری صنایع دستی در تعامل با بانك‌های عامل، برندگان بانك ها را به فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی هدایت می كند تا آنان بتوانند خرید خود را انجام دهند.

بالان با بیان اینكه دو میلیون هنرمند صنایع دستی در كشور وجود دارد و در مجموع حدود پنج میلیون نفر در كشور از این مسیر امرار معاش می كنند،افزود: رییس جمهوری بخشی از اعتبارات صندوق توسعه ملی را برای حمایت از تولید صنایع دستی در كشور اختصاص داد.

مدیركل امور بازرگانی صنایع دستی اختصاص بن خرید صنایع دستی از سوی بانك‌ها را گامی برای حمایت از فروش و بازرگانی صنایع دستی ایرانی و هنرمندان این عرصه عنوان كرد و افزود: جمع كل اعتبار تخصیصی بانك‌ها به كالاهای صنایع دستی در سال ۹۰ بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال بود كه ۸/۳ درصد رشد داشت.

وی حجم صادرات صنایع در سال ۹۰ را بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار ذكر كرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متعهد شده است كه این عدد را در سال جاری به ۵/۱ میلیارد دلار افزایش دهد.

مدیر كل امور بازرگانی معاونت صنایع دستی از آغاز به كار میز ویژه صنایع دستی در سازمان توسعه تجارت از هفته آینده خبر داد و گفت: شورای حمایت از صادرات صنایع دستی نیز اواخر مرداد ماه تشكیل جلسه می‌دهد.

مدیركل بازرگانی معاونت صنایع دستی از حضور هنرمندان صنایع دستی كشور در نمایشگاه میلان به عنوان بزرگترین نمایشگاه جهانی صنایع دستی خبر داد.

** صنایع دستی به اندازه پفك نمكی هم سیستم توزیع ندارد

'منوچهر عبدلی' مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی كشور نیز در این نشست با انتقاد از نبود سیستم مناسبت توزیع این محصولات گفت: صنایع دستی به اندازه پفك هم شبكه توزیع در كشور ندارد.

وی با بیان اینكه این اتحادیه ۱۵۳ هزار عضو فعال در سراسر كشور دارد، گفت: حتی كشورهایی كه دارای اقتصاد رقابتی و آزاد هستند نیز در مواجهه با صنایع دستی به شكل حاكمیتی و حمایتی برخورد می كنند.

عبدلی به سهم سه درصدی صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی در بسیاری از كشورهای جهان اشاره كرد و یادآورشد: شش سال پیش دولت مصوبه ای برای اختصاص جوایز بانك‌ها به صنایع دستی داشت كه در چند سال نخست به دلیل نبود سیستم یكپارچه و مناسب این ظرفیت به شكل لازم ساماندهی نشد.

وی گفت: بهتر است برای اینكه جوایز پرداختی بانك‌ها برای خرید صنایع دستی صرف خرید این محصولات شود، سطوح قیمتی مختلفی تعریف شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی توضیح داد: اكنون امكان خرید محصول از طریق پایگاه اینترتی این اتحادیه فراهم شده است و بسیاری از سازمان‌ها نیز برای صرف اعتبار مربوط به خرید محصولات هنری كه در بودجه سال گذشته لحاظ شده بود، از طریق همین پایگاه اقدام به خرید كالا كردند.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه كارت‌های خرید الكترونیكی ویژه صنایع دستی طراحی شود كه دارندگان این كارتها بتوانند از فروشگاه های صنایع دستی در سراسر كشور خرید خود را انجام دهند زیرا امكان تولید انبوه محصولات صنایع دستی در یك بازه زمانی كوتاه وجود ندارد.

در این نشست نمایندگان بانك‌های عامل نیز مشكلات موجود بر اهدای صنایع دستی به برندگان حساب های قرض الحسنه را مطرح كردند؛ لزوم ارایه فهرستی از فروشگاه‌های معتبر صنایع دستی، راه‌اندازی بازارچه‌های فروش و نیز نبود چنین فروشگاه‌هایی در شهرها و روستاهای دورافتاده از مشكلاتی بود كه نمایندگان بانك های عامل مطرح كردند.

محمدرضا طالبی دبیر شورای هماهنگی بانك‌ها نیز در این نشست از مسوولان صنایع دستی كشور خواست تا حضور فعالی در جمعه‌بازارهای صنایع دستی كه در تهران برپا می شود، داشته باشند و پیشنهاد كرد كه در میادین شهرها و در مكان‌های پر تردد صنایع دستی در معرض دید عموم قرار گیرد.

نماینده بانك ملت در این نشست از مشكلات موجود در مسیر نگهداری صنایع دستی گلایه كرد و افزود: در عرصه صنایع دستی قمیت گذاری مشخصی وجود ندارد و دو كالای مشابه كه ساخته دست دو هنرمند مختلف باشند، با قیمت های متفاوتی در بازار به فروش می رسند.

وی همچنین از تجربه تلخ این بانك برای اختصاص فرش دستباف به برندگان خود سخن گفت كه در یكی از شهرها، فروشگاهی كه از نهاد مربوطه معرفی شده بود، یك مكان مخروبه بود كه برندگان جرات ورود به آن مكان را نداشتند.

وی خواستار ساماندهی فروشگاههای صنایع دستی و نظارت مستمر اتحادیه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر این مراكز شد.
کد مطلب: 1388
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *