۰
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰

رمزگشایی از زیان انباشته بیمه میهن

چند روزی از برگزاری مجمع سالانه شرکت بیمه میهن نمی گذرد که زیان انباشته یکصد میلیاردی این شرکت موضوع بحث محافل شده و در این بین برخی تلاش می‌کنند عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل وقت شرکت را مبهم نشان داده و زیر سوال ببرند، اما بررسی سوابق و اطلاعات منتشره از این شرکت در سامانه کدال ، واقعیت شرکت بیمه میهن را به گونه دیگری نشان می دهد
رمزگشایی از زیان انباشته بیمه میهن


چند روزی از برگزاری مجمع سالانه شرکت بیمه میهن نمی گذرد که زیان انباشته یکصد میلیاردی این شرکت موضوع بحث محافل شده و در این بین برخی تلاش می‌کنند عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل وقت شرکت را مبهم نشان داده و زیر سوال ببرند، اما بررسی سوابق و اطلاعات منتشره از این شرکت در سامانه کدال ، واقعیت شرکت بیمه میهن را به گونه دیگری نشان می دهد.

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از  اقتصاد ملی آنلاین، بررسی سوابق نشان می دهد که مشکلات شرکت بیمه میهن به سالهایی باز می گردد که فروش بی محابای بیمه شخص ثالث در دستور کار این شرکت قرار گرفت و سهم این رشته از پورتفوی شرکت به طرز اعجاب آوری افزایش یافت، به گونه ای که سهم ثالث در پورتفوی شرکت در سال ۹۳ بیش از۶۳% و در سال ۹۴ بیش از۵۱% بوده است.
عدم توجه به عواقب ثالث فروشی موجب شد که زیان انباشته شرکت طبق صورتهای مالی در۳۱/۶/۹۶  بالغ بر۳۷/۴ میلیارد تومان و در۳۰/۹/۹۶ بالغ بر۴۷/۴ میلیارد تومان شود درحالی که سرمایه شرکت تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده است.
مشکلات مدیریتی بیمه میهن در پاییز۹۶ به اوج خود رسید و مذاکره با برخی مدیران صنعت برای بدست گرفتن سکان هدایت این شرکت از جمله سهامیان رییس هیات مدیره فعلی بیمه تعاون، حیدری مدیرعامل فعلی بیمه کارآفرین و هادی مدیرعامل فعلی بیمه باران بجایی نرسید تا اینکه مجید بنویدی در دیماه سال۹۶ بعنوان مدیرعامل این شرکت بیمه ای انتخاب شد. لیکن زیان انباشته سیر صعودی خود را ادامه داد به گونه ای که صورتهای مالی حسابرسی شده پایان سال۹۶، زیان انباشته شرکت را ۶۸/۲ میلیارد تومان نشان می دهد که نسبت به زیان انباشته شش ماهه ۹۶ افزایش ۸۲ درصدی را نشان می دهد.
گزارش بازرسی بیمه مرکزی نیز حاکی از مشکلات متعدد شرکت بیمه میهن در تمامی حوزه ها به ویژه خسارات معوق ثالث در دوره مدیریتی قبل از استقرار مجید بنویدی بوده است.
حضور بنویدی درشرکت بیمه میهن به یکسال نینجامید و با اجماع سهامداران این شرکت، ابراهیم حمیدی و داریوش محمدی در آذرماه ۹۷  بعنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل منصوب شدند. صورتهای مالی منتشر شده پس از ورود این دو نفر زیان انباشته شرکت را مبلغ ۷۰/۹ میلیارد تومان در پایان سال ۹۷ و ۱۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۸ نشان می دهد. اما چرا زیان انباشته شرکت در طول این سالها صعودی بوده است؟
بنظر می رسد ریشه زیان انباشته بیمه میهن را بایستی در خسارات معوق ثالث جستجو کرد. بررسی خبرنگار ما نشان می دهد که در ۵ سال اخیر خسارات معوق ثالث این شرکت همواره بیش از ۹۰% خسارات پرداختی ثالث را به خود اختصاص داده است:
 
رمزگشایی از زیان انباشته بیمه میهن-۱
موضوعی که همواره در تحلیل عملکرد مدیریتی چند سال اخیر شرکت بیمه میهن مغفول مانده این است که این شرکت در۵ سال اخیر بطور مستمر گرفتار تسویه خسارات معوق ثالث بوده است ، اما آنچه که انتظار می رود از دید کارشناسان و نخبگان صنعت مغفول نماند نحوه انتساب موضوعات به عملکرد مدیران در این مقطع است .
در سالهای۹۴ و ۹۵ علی رغم صدور غیرقابل قبول شرکت در رشته ثالث هیچگونه کسری ذخیره ای برای شرکت محاسبه و درنظر گرفته نشده است.  همچنین در سال ۹۶ و همزمان با آغاز مدیریت بنویدی، افزایش ۳۰ میلیارد تومانی زیان انباشته در پایان سال ۹۶ نسبت به شهریور ماه ۹۶ را شاهد هستیم که از نظرها دور مانده است. در اقدامی تامل برانگیز و عجیب، در پایان سال ۹۶ هیات مدیره بیش از ۲۰ میلیارد تومان از ذخایر شرکت را آزاد کرده است که اگر آزاد نمی شد زیان انباشته شرکت به طور قطع از میزان سرمایه ثبت شده شرکت فراتر می رفت.
به نظر می رسد تحلیل افزایش ذخایر خسارت معوق در پایان سال ۹۸ و متعاقب آن افزایش زیان انباشته از۷۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان و انتساب آن به عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل وقت شرکت، بدون توجه به موارد سه گانه زیر تحلیل مبتنی بر واقعیات بیمه میهن نبوده و دلایل دیگری دارد که از نگاه تحلیلگران ، کارشناسان صنعت و نهاد ناظر دور نخواهد ماند:
الف- سابقه پرداخت خسارت معوق متاثر از عدم مدیریت ریسک در سنوات گذشته به ویژه در رشته ثالث.
ب- سابقه ۵ سال گذشته کسری ذخایر شرکت و محاسبه نکردن کسری ذخایر برای سالهای ۹۴ و ۹۵
پ- آزاد شدن تامل برانگیز بیش از۲۰ میلیارد تومان از ذخایر در برخی سرفصل ها در پایان سال ۹۶ علی رغم زیان قابل توجه شرکت.
در پایان لازم به ذکر است با توجه به ادامه دار بودن روند تسویه و پرداخت خسارات ثالث سنوات قبل در سال جاری، باید منتظرافزایش زیان انباشته و تخریب عملکرد هیات مدیره مستقر و‌ مدیرعامل فعلی این شرکت در پایان سال ۹۹ نیز باشیم.
منبع اقتصاد ملی آنلاین
کد مطلب: 139423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *