۰
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۲
«بلینکن» به زودی وزیرخارجه آمریکا می‌شود

دیپلمات پیچیده و مداخله‌گر آمریکایی

دیپلمات پیچیده و مداخله‌گر آمریکایی
با پیروزی «جوبایدن» قطعا سیاست‌های آمریکا دست خوش تغییرات فاحشی در راستای تامین منافع ایالات متحده می‌شود. حالا، چشم‌ها به وزیر امورخارجه آینده ایالات متحده دوخته شده است.  «آنتونی جی بلینکن»  به زودی جانشین «مایک پمپئو» خواهد شد. 
بلینکن یک دیپلمات باهوش است. او نزدیک به ۲۰ سال در سمت‌های مختلف فعالیت داشته است. وزیرخارجه آینده آمریکا، سال‌ها به عنوان رییس کارکنان سیاست خارجی سنا برای «جو بایدن » فعالیت کرده است.  او در دولت «بیل کلینتون» راهی کاخ سفید شد تا کارمند شورای امنیت ملی شود . بلینکن در دولت « باراک اوباما » تا قائم‌مقام مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری و بعد هم قائم‌مقامی وزارت خارجه آمریکا پیش رفت. 
بلینکن از پایین ترین درجات تا عالی ترین مقام، پله به پله پیش رفت. او تجربه حضور در همه پست‌ها را در رزومه خود دارد ؛ از اطاق ترور بن لادن تا طراحی تفاهم جام، بلینکن همه جا بوده است. 
حالا دست راست بایدن که همکاری خوبی با « جان کری» داشت ؛ آماده رهبری ارکستر دیپلماسی ایالات متحده شده است.
رییس جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید: «ایالات متحده دوباره باز می‌گردد.» 
بلینکن دقیقا نقطه مقابل یکجانبه گرایی « دونالد ترامپ » است. او به توسعه واکنش آمریکا در برابر آشوب‌های سیاسی و بی ثباتی متعاقب آن در سرتاسر خاورمیانه کمک کرده و نتایج متفاوتی را در مصر، عراق، سوریه و لیبی به دست آورده است.
بلینکن بهترین فرد برای اجرای نظم  آمریکایی پس از بی نظمی آمریکایی در عرصه روابط بین الملل است . بلینکن در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۵ گفت: «در زمان بحران یا مصیبت همه پیش از هر چیز به آمریکا روی می‌آورند.»
وی همچنین گفت: «همیشه حق با ماست و ما می‌توانیم نتایج را تعیین کنیم، این به این دلیل است که ما به بهترین وجه تلاش می‌کنیم تا اقدامات خود را با اصول خود همسو کنیم و به این دلیل است که رهبری آمریکا توانایی منحصر به فردی در بسیج دیگران و ایجاد تغییرات دارد.»
اروپایی‌ها از آمدن بلینکن در پوست خود نمی‌گنجند، او طرفدار سرسخت چندجانبه گرایی و همکاری واشنگتن با بروکسل است. او می‌خواهد نشان دهد که واشنگتن آماده پیوستن مجدد به توافق نامه‌ها و معاهدات جهانی از جمله توافقنامه آب و هوایی پاریس، توافق هسته‌ای ایران و سازمان بهداشت جهانی است که پیشتر ترامپ از آن‌ها خارج شده بود.
بنا به نوشته نیویورک تایمز، با توجه به اظهارات بلینکن در مورد چین، آمریکا در دوران وزارت او احتمالاً زمان دیپلماتیک بیشتری را صرف برقراری روابط قوی‌تر با هند و در سراسر منطقه اقیانوس آرام کند، البته نباید فراموش کرد که اخیراً ۱۴ کشور منطقه اقیانوس آرام یکی از بزرگترین توافق نامه تجارت آزاد جهان را با چین امضا کردند. تلاش‌های بلینکن همچنین می‌تواند شامل کوشش برای تعمیق تعامل در سراسر آفریقا، جایی که چین با تکنولوژی و سرمایه گذاری‌های زیربنایی وارد آنجا شده هم باشد.
بلینکن به عنوان یک چهره «مداخله‌گرا» شناخته می‌شود؛ او همچنین سعی در کاهش بحران پناهندگان و مهاجرت داشته است. وی چندی پیش گفته که به دنبال کمک بیشتر به گواتمالا، هندوراس، السالوادور و کشور‌های مثلث شمالی آمریکای مرکزی خواهد بود تا مهاجران را متقاعد سازد که با ماندن در خانه شرایط‌شان بهتر خواهد شد.
وی گفته که احتمالاً همه این‌ها زمان و منابع کمتری را برای خاورمیانه باقی می‌گذارند، اگرچه این منطقه سیاست مصرف بلینکن در سال‌های پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله ۲۰۰۳ به عراق بود. وی از حامیان پیشنهاد بایدن در سنا برای ایجاد سه منطقه خودمختار در عراق بر اساس دین و مذهب بود. در زمان دولت اوباما، بلینکن یکی از بازیگران اصلی تلاش‌های دیپلماتیک برای ائتلاف بیش از ۶۰ کشور برای مقابله با داعش در عراق و سوریه به حساب می‌آمد.
بلینکن بر خلاف برخی از همکاران خود در دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ با خبرنگاران در بغداد گفتگو کرد و دیدگاه‌هایی فراتر از آنچه همه تصور می‌کردند ارائه داد. قبل از کار در دفتر سیاست خارجی وزارت امور خارجه در سال ۱۹۹۳، بلینکن آرزو داشت که روزنامه نگار یا تهیه کننده باشد. وی مهارت‌های رسانه‌ای خود را با تبدیل شدن به نویسنده سخنرانی سیاست خارجی رئیس جمهور بیل کلینتون و بعداً نظارت بر سیاست‌های اروپا و کانادا در شورای امنیت ملی کاخ سفید بهبود بخشید.
بلینکن در نیویورک و پاریس بزرگ شده و از دانشگاه‌هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیا فارغ التحصیل گردیده است. او همچنین پسرخوانده یک بازمانده هولوکاست است و اغلب از الگوی اخلاقی آمریکا برای بقیه جهان صحبت به میان می‌آورد.
بلینکن، دیپلمات دیپلمات‌های آمریکایی است.
او همه  ذکاوت وزرای خارجه دموکرات‌ها را یکجا دارد . حرف‌های زیادی درباره «اوبامای کوچک» وجود دارد  اما آنچه که مشخص است ؛ رفتار آمریکا پیچیده تر و هوشمندانه تر خواهد شد.

علی ودایع
کد مطلب: 140529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *