۰
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۹

راهکارهای افزایش درآمد گردشگری گلستان

کارگزار اشتغال استان گلستان، آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان این صنعت و تنوع در معرفی پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری را از راهکارهای افزایش درآمد این استان در بخش گردشگری عنوان کرد.
راهکارهای افزایش درآمد گردشگری گلستان
 
کارگزار اشتغال استان گلستان، آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان این صنعت و تنوع در معرفی پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری را از راهکارهای افزایش درآمد این استان در بخش گردشگری عنوان کرد.
مریم رزاقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان گلستان با دارا بودن تنوع اقلیمی و نژادی می‌تواند به‌عنوان استان هدف گردشگری موردتوجه قرار گیرد. این استان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل‌توجه یکی از قطب‌های مهم گردشگری به شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه اقلیم‌های متنوع و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی‌های بارز استان گلستان است، افزود: این استان به لحاظ موقعیت مکانی دارای عناصر مهم جذب گردشگر چون منابع طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه‌دار می‌تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها در این حوزه برای ایجاد فرصت شغلی گام‌های بلند و استواری بردارد.
وی دریا، جنگل، آبشار، صحرا، کوهستان، تالاب، پارک جنگلی و گل‌فشان‌ها را از جاذبه‌های طبیعی استان گلستان برشمرد و گفت:  استان گلستان از جمله استان‌های سرشار از منابع جنگلی است و وسعت جنگل در این استان به ۳۸۰ هزار هکتار می‌رسد.
کارگزار اشتغال استان گلستان خاطرنشان کرد: جزیره آشوراده که در این استان واقع شده، به‌عنوان یک جزیره ارزشمند دریای خزر بستر مناسبی برای محیط زیست جانوری است و برای فعالیت‌های شیلاتی و اقتصادی، بستر مناسبی فراهم کرده است که از گذشته‌های دور موردتوجه گردشگران بوده است. در این استان فرهنگ و تمدن غنی ترکمن را داریم که مجموعه کاملی از لباس محلی، زیورآلات، غذاهای سنتی، موسیقی سنتی، صنایع‌دستی مانند سوزن‌دوزی، نمد مالی، بافت قالی و قالیچه و فرش ترکمن، که همه را با هم و یکجا و به‌صورت کامل فرهنگ ترکمن و زندگی سنتی ترکمن را در خود جای داده است.
رزاقی یادآور شد: استان گلستان دارای بافت روستایی متنوعی در منطقه حاشیه جنگل، دشت و صحرا، ساحل و کوهستان است که با حضور در هر کدام از این مناطق می‌توان با معماری متفاوت و فرهنگ و آداب‌ورسوم مختلف روبه‌رو شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گلستان مقصد گردشگری است؟، گفت: گلستان به دلیل قرار گرفتن حدواسط بین استان ساحلی و گردشگر مازندران و خراسان با جاذبه‌های مذهبی و خاصش باعث شده که مسافران زیادی از استان گلستان عبور کنند و با توجه به توانمندی‌های گلستان سهم استان از منابع درآمد گردشگری بسیار ناچیز است.
کارگزار طرح تکاپو در استان گلستان در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای افزایش درآمد گلستان در گردشگری، تصریح کرد: خوشبختانه مهمان‌نوازی ایرانیان زبانزد است و تا به حال هم از طرف دستگاه‌های ذیربط این کار انجام شده اما نیاز به آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد تا بتوان به‌واسطه آن از صنعت گردشگری کسب درآمد کرد.
رزاقی با تأکید بر اهمیت معرفی و بازاریابی گردشگری، گفت: بایستی از راه‌های متنوعی در معرفی پتانسیل‌ها و جاذبه‌های استان گلستان استفاده کرد. مثلاً می‌توان در سایت‌هایی مانند تریپ ادوایزر خارجی پتانسیل‌های گردشگری را معرفی کرد. وقتی شخصی اقامتگاه بومگردی خود را به‌طور صحیح در تریپ ادوایزر ثبت کند، گردشگران و مخاطبان این سایت می‌توانند به جزییات و اطلاعات کسب‌وکارها از جمله موقعیت خانه بومگردی، اقامت در خانه‌های بومگردی و اطلاعات تماس دسترسی داشته باشند و با این کار می‌توان کسب‌وکار و اطلاعات دقیق از جاذبه‌های گردشگری استان، روستا و منطقه را به دنیا معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه عمل تکاپو در سال ۱۳۹۹ ایجاد مرکز جامع خدمات گردشگری، مدیریت مقصد و ارتقاء مهارت گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.
کارگزار طرح تکاپو در استان گلستان بیان کرد: اکنون که شرایط خاص شیوع کرونا را داریم باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا در آینده‌ای نزدیک با ریشه‌کنی کرونا، شاهد توسعه پایدار گردشگری روستایی و اشتغال‌زایی آن در سطح منطقه و کشور باشیم.
رزاقی به برگزاری نشست مجازی انجمن علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد که با عنوان «فرصت‌های اشتغال‌زایی در گردشگری روستایی و توانمندسازی جامعه محلی» با همکاری تیم تکاپوی استان‌های یزد، گلستان و چهارمحال و بختیاری که هفته گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این نشست مجازی دکتر رضا تازیکی، مدیر ملی طرح تکاپوی کشور به بیان پتانسیل‌های گردشگری خصوصاً گردشگری روستایی پرداخت و راهکارهای توسعه آن را بیان کرد.
کد مطلب: 141203
برچسب ها: گردشگری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *