۰
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۴

توسعه فرهنگی مرز زمینه ساز امنیت پایدار است

جانشین فرمانده مرزبانی استان کردستان به مشارکت مردم مرزنشین در برقراری امنیت تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی در مرز زمینه فراهم ساختن امنیت پایدار را به دنبال دارد و امنیت پایدار نیز زمینه ساز استقرار و توسعه در سایر حوزه ها است.
جانشین فرمانده مرزبانی استان کردستان به مشارکت مردم مرزنشین در برقراری امنیت تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی در مرز زمینه فراهم ساختن امنیت پایدار را به دنبال دارد و امنیت پایدار نیز زمینه ساز استقرار و توسعه در سایر حوزه ها است.
سرهنگ سپهری امروز دوشنبه (اول دی ماه) در اختتامیه همایش ملی مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی که به صورت مجازی و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: رصد علمی مرز می تواند به رفع مشکلات مرز کمک کند و امید است که خروجی همایش ملی مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی در کردستان نیز زمینه تغییر دیدگاه و رویکرد دست اندرکاران مرز را فراهم کرده و آن را به جایگاه واقعی خود برساند.
وی با اشاره به مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی که محوریت اصلی این همایش است، افزود: رسالت اصلی مرزبانی کنترل و امنیت مرز است اما معتقدیم با توجه به تجربه های کسب شده در مرز، اگر از ظرفیت های موجود به جز ظرفیت های سخت افزاری و امنیتی استفاده شود می توانیم به امنیت پایدار برسیم.
جانشین فرمانده مرزبانی استان کردستان با اشاره به وجود 227 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه در استان فرهنگی کردستان بیان کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه فرهنگی در مرز وجود دارد که بهره مندی از آن ها می تواند در بسیاری از موارد و نابسامانی های مرز تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه مرزهای استان کردستان ظرفیت های بسیار خوبی به لحاظ گردشگری دارد که تا کنون بلا استفاده مانده است ادامه داد: بسیاری از موضوعات و نابسامانی هایی که ریشه در اقتصاد دارد و معیشت مرزنشینان را تحت تاثیر قرار داده است را می توان با بهره مندی از این ظرفیت ها رفع کرد.
به گفته سرهنگ سپهری با مدیریت موضوعات اقتصادی و معیشت مرزنشینان می توان بسیاری از مسایل فرهنگی را مدیریت کرد، چراکه در مناسبات اجتماعی و فرهنگی مرزنشینان اولین جامعه ای هستند که به لحاظ کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آن درگیر شده و تحت تاثیر قرار می گیرند.
وی افزود: اکنون دیگر از دهکده جهانی عبور کرده و به یک اتاق شیشه ای رسیده ایم و همه اتفاقات جهان در کمترین زمان ممکن به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار می گیرد، لذا می طلبد که حساسیت ها و توجهات را نسبت به مرز افزایش دهیم.
جانشین فرمانده مرزبانی استان کردستان اعلام کرد: با مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی و بهره مندی از ظرفیت ها مناطق مرزی و همچنین بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی که در مردم مرزنشین که مردمانی اصیل و با فرهنگی هستند می توانیم امنیت را برقرار کنیم.
وی به مشارکت مردم مرزنشین در برقرار امنیت تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی در مرز زمینه فراهم ساختن امنیت پایدار را به دنبال دارد و امنیت پایدار نیز زمینه ساز استقرار و توسعه در سایر حوزه ها است.
به گفته سرهنگ سپهری، توسعه فرهنگی موضوعی بسیار مهم است و از قدیم بین مردمان مرزنشین مراودات و ارتباطات فرهنگی و اقتصادی وجود داشته است، لذا موضوع این همایش می تواند به موضوعات فراسرزمینی کمک کند.
وی تصریح کرد: زمانی که وضعیت مردمان مرزنشین به حد مطلوب و قابل قبولی برسد و در همه بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برتر شوند، قطعا بسیاری از نابسامانی ها رفع می شود.
جانشین فرمانده مرزبانی استان کردستان خاطرنشان کرد: حضور پررنگ تر در زمینه های اجتماعی و فرهنگی و کمک به این حوزه ها رویکرد اصلی در مرزبانی است تا بتوانیم امنیت را با دخیل کردن مردم به حد قابل قبولی برسانیم.
کد مطلب: 141840
برچسب ها: کردستان مرزها
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *