۰
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰

مهمترین محل انتقال کرونا در تهران کجاست؟

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین محل برای انتقال ویروس کووید-۱۹ است.
مهمترین محل انتقال کرونا در تهران کجاست؟
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین محل برای انتقال ویروس کووید-۱۹ است.
«علیرضا زالی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در تهران تمام عوامل خطری که در موج سوم شیوع کرونا، موجب افزایش بار بیماری شده، شناسایی و سهم و وزن اثربخشی آنها مشخص شده است.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل همچنان وسایط نقلیه عمومی است، یادآورشد: متاسفانه به دلیل مشکلات زیر ساختی، با وجود تلاش‌های شبانه روزی در شهرداری تهران، فاصله گذاری اجتماعی در مترو با محدودیت های بسیار جدی مواجه است.
زالی در این باره افزود: به خصوص در ساعات پیک که شهروندان از مترو استفاده می کنند فاصله گذاری اجتماعی مخدوش می شود و مساله مدیریت فضای مترو نیازمند یک عزم جدی برای فراهم سازی زیرساخت های مناسب در مترو و حمل و نقل عمومی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دوستان در مترو در تلاش هستند که با یک سری اقدامات مانند ضد عفونی مستمر واگن‌ها این مساله را بهبود بخشند.
به گفته وی، سهم حمل و نقل عمومی در شیوع بیماری کرونا در حدود ۳۵ درصد است.
زالی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، همچنان مساله و دغدغه جدی ما، بحث تجمعات خانوادگی است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: در موج سوم تفاوت میزان مبتلایان و مراجعان به مراکز بهداشتی در این بود که اعضای خانواده بیشتر با هم مبتلا شده بودند که این نشان دهنده سهم قابل توجه دورهمی های خانوادگی در ابتلا به این بیماری است.
وی ادامه داد: نکته سوم موثر در انتقال ویروس کرونا حضور افراد در فضاهای سربسته به علت قرار گرفتن در فصل سرماست.
زالی اضافه کرد: در فصل سرما بسیاری از فرصت های فضای باز را از دست داده ایم و مردم اکنون چون مجبورند در فضای مسقف و سربسته دورهم جمع شوند، احتمال شیوع بیماری افرایش می یابد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مساله دیگر عدم انجام صحیح و کامل محدودیت ها در تهران است گفت: این موضوع به ویژه در تغییر ساعت کار کارمندان و به خصوص عدم همکاری بخش خصوصی در تقلیل تعداد کارمندان و ساعت کار آنان، مشهود و موثر بوده است.
وی اعلام کرد: شلوغی سطح شهر و ترددهای بالایی که در سطح شهر رخ می دهد با وجود رعایت ۸۵ درصدی پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نیز در شیوع بیماری موثر است.
زالی افزود: استفاده از ماسک در کاهش میزان مرگ و میر کمک کرد اما این خود به تنهایی کافی نیست و مهمترین فاکتور در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی این است که زمینه مراودات اجتماعی به حداقل برسد.
کد مطلب: 142679
برچسب ها: حمل‌ونقل عمومی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *