۰
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۲

بازداشت منتقد پوتین هنگام بازگشت به روسیه

آلکسی ناوالنی، معترض روس که در کشورش مسموم شده و برای درمان به آلمان رفته بود، شامگاه یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه در کشورش بازداشت شد.
بازداشت منتقد پوتین هنگام بازگشت به روسیه
آلکسی ناوالنی، معترض روس که در کشورش مسموم شده و برای درمان به آلمان رفته بود، شامگاه یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه در کشورش بازداشت شد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، هواپیمای حامل آلکسی ناوالنی، از مخالفان سیاسی سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ابتدا قرار بود در فرودگاه ونوکووا مسکو فرود بیاید، اما در آخرین لحظات تغییر مسیر داد و حوالی ساعت ۶ عصر در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو در مسکو به زمین نشست.
خبرنگارانی که در هواپیمای حامل ناوالنی از برلین با او همراه بودند، گفته‌اند که خلبان ابتدا ۳۰ دقیقه تأخیر به دلیل «مشکل فنی» اعلام کرد، اما بعد از آن گفت که هواپیما به سمت شرمتیوو در حرکت است و در فرودگاه ونوکوو فرود نخواهد آمد.
ناوالنی که در مدت اقامت خود در آلمان بهبود یافته بود، روز چهارشنبه از قصد خود برای بازگشت به کشورش خبر داده بود.
به ناوالنی پیش از بازگشت در مورد دستگیر و زندانی شدن هشدار داده شده بود، زیرا او در کشورش پرونده‌ای گشوده دارد که بر پایه آن در سال ۲۰۱۴ به حبس تعلیقی محکوم شده است. این معترض روسی بر مبنای محکومیت قبلی‌اش می‌بایست هر ماه دو بار خود را به مقامات قضایی معرفی می‌کرد و به او گفته شده بود که چون در مدت اقامتش در آلمان نتوانسته خود را معرفی کند، به همین دلیل در بازگشت بازداشت می‌شود.
در ماه دسامبر گذشته نیز پرونده دیگری با اتهام کلاهبرداری علیه ناوالنی در روسیه گشوده شد. این مخالف سیاسی ۴۴ ساله در این پرونده متهم شده است که ۳۵۶ میلیون روبل (حدود ۳.۹ میلیون یورو) پول دریافتی برای تشکیلات مبارزه با فسادی که خودش ایجاد کرده، برای خودش برداشته است.
ناوالنی پیش از عزیمت از برلین از دوستانش خواسته بود به استقبال او بیایند. عصر یکشنبه در فرودگاه ونوکووا هم حدود ۲۰۰ نفر از دوستان او و هم نیروهای پلیس ضد شورش در انتظارش بودند و پس از بازداشت او در فرودگاه دیگر، شماری از دوستانش نیز در فرودگاهی که حاضر بودند به دست پلیس و نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند.
او در گفتگو با خبرنگاران ابتدا از پزشکان و پرستارانی که وی را درمان کردند تشکر کرد و گفت که امروز بهترین روز برای او طی 5 ماه گذشته است. او گفت: اینجا خانه من است من نمی ترسم. 
اما هنگام ورود و گذر از گیت چهار افسر پلیس ماسک زده از او خواستند همراهشان برود. ناوالنی به آنها گفت: مرا دستگیر می کنید؟ شما مرا دستگیر کرده اید بارها.
یولیا همسر او پس از این رویداد در دیدار با حامیان ناوالنی گفت: الکسی امروز گفت که نمی ترسد من هم نمی ترسم از شما هم میخواهم نترسید .
مقاماهای فرودگاهی روسیه از پیش گفته بودند که به دلیل شرایط کرونا اجازه حضور خبرنگاران در سالن را نمی‌دهند. ناوالنی قبل از برخاستن هواپیمایش از برلین در پیامی اینستاگرامی در واکنش به این ممنوعیت، مقامات روسی را «ترسو، رقت‌انگیز و مضحک» خواند.
پیش از ورود ناوالنی بیش دو هزار نفر در فیس‌ بوک اعلام کرده بودند که قصد استقبال از او را دارند، اما وزارت دادگستری روسیه در واکنش به این فراخوان‌ها، درباره شرکت در هر گونه «رویداد عمومی» غیر مجاز به شهروندان هشدار داد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، گروهی از کنشگرانی که قرار بود برای استقبال از ناوالنی از سن پترزبورگ به مسکو پرواز کنند، قبل از عزیمت به دست پلیس متوقف شدند.
در سوی دیگر نیز برخی گروه‌های ملی‌گرا که از دشمنان سرسخت ناوالنی هستند، تهدید کرده بودند که با پاشیدن اسپری از او استقبال می‌کنند.
ناوالنی تا کنون بارها به زندان افتاده و در سال ۲۰۱۸ نیز دولت با ارجاع به پرونده محکومیت قضایی او، از ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرد.
از نظر برخی کارشناسان، بازگشت ناوالنی به روسیه استخوانی در گلوی کرملین است زیرا از سویی آزاد گذاشتن وی نمایانگر ضعف دولت در برابر رقیبانش خواهد بود و از سوی دیگر زندانی کردن او خطر ایجاد یک رسوایی جدید را هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی برای دولت به همراه خواهد داشت.
کد مطلب: 143357
برچسب ها: آلکسی ناوالنی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *