۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۸

تمدید پیمان "استارت ۳" بین مسکو و واشنگتن

روسیه و آمریکا امروز، چهارشنبه از آغاز اجرای تصمیم تمدید پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک هجومی "استارت ۳" به مدت پنج سال خبر دادند.
تمدید پیمان "استارت ۳" بین مسکو و واشنگتن
روسیه و آمریکا امروز، چهارشنبه از آغاز اجرای تصمیم تمدید پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک هجومی "استارت ۳" به مدت پنج سال خبر دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه راشاتودی، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امروز یادداشت‌هایی با سفارت آمریکا در مسکو در زمینه تکمیل تدابیر داخلی بحران اجرای توافقنامه امضا شده بین دو کشور در زمینه تمدید پیمان "استارت ۳" رد و بدل شد.
در این بیانیه اشاره شده است تصمیم اجرای تمدید پیمان نیواستارت یا استارت ۳ با همان چارچوب اصلی و هیچ تغییری از امروز تا پنجم ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.
وزارت خارجه روسیه اشاره کرد: تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی در ۲۶ ژانویه نقش اصلی در دستیابی به این توافق ایفا کرد.
در این بیانیه تاکید شد: تمدید این پیمان اجازه تضمین حفظ سازوکار محوری برای حمایت از ثبات استراتژیک و ادامه اجرای آن براساس برابری در کاهش زرادخانه موشکی هسته‌ای هر دو طرف می‌دهد.
در این بیانیه تاکید کرد: روسیه و آمریکا به عنوان بزرگترین کشورهای هسته‌ای در سطح جهان مسؤولیت خاصی در این زمینه دارند و تمدید استارت ۳ یا نیواستارت به منزله تصمیمی مهم برای حفظ سطح لازم شفافیت در این زمینه با تعهد قطعی به توازن منافع است.
وزارت خارجه روسیه ادامه داد: امیدواریم توافقنامه امضا شده با واشنگتن درباره سرنوشت پیمان که زیربنای امنیت ملی است در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های نابودگرانه آمریکا از رویکرد حاکم شده بر آن عبور کند.
وزارت خارجه روسیه با آمادگی مسکو برای قدم گذاشتن در این مسیر اشاره کرد: تلاش‌های قابل لمس مستلزم احیای مذاکرات روسیه و آمریکا در این زمینه به سوی مذاکرات پایدار و تحقق نتایج جدید برای امنیت ملی دو کشور و ثبات استراتژیک جهانی هستند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: تمدید استارت ۳ جهان را امن‌تر کرده و این تصمیم به منزله سرآغاز تلاش‌های دولت جدید آمریکا با هدف تضمین نظارت فعال بر تسلیحات است که از خطرات جنگ می‌کاهد و اجازه منع رقابت تسلیحاتی را می‌دهد.
پیمان استارت ۳ به رغم پیشنهادات مکرر روسیه برای تمدید پیمان که از سال ۲۰۱۱ اجرایی شده در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مرز فروپاشی قرار گرفت.
کد مطلب: 144344
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *