۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۱۷

همه چیز درباره خالکوبی موقت هوشمند

دانشمندان از دانشگاه کالج لندن و موسسه‌ی فناوری ایتالیا یک خالکوبی موقت ساخته‌اند که از فناوری تولید نور تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند در آن استفاده شده که راه را برای نسل جدیدی از خالکوبی‌های هوشمند با کاربردهای مختلف باز می‌کند.
همه چیز درباره خالکوبی موقت هوشمند
دانشمندان از دانشگاه کالج لندن و موسسه‌ی فناوری ایتالیا یک خالکوبی موقت ساخته‌اند که از فناوری تولید نور تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند در آن استفاده شده که راه را برای نسل جدیدی از خالکوبی‌های هوشمند با کاربردهای مختلف باز می‌کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، این فناوری که در آن "دیود نورگسیل ارگانیک"(OLEDs) استفاده شده مانند تتوهای موقت معمولی بر روی بدن خالکوبی می‌شود. این دیودها روی یک کاغذ تتوی معمولی قرار می‌گیرد و به وسیله‌ی مرطوب کردن به پوست منتقل شده و می‌چسبد.
محققان که این روند را در مقاله‌ای در مجله‌ی "Advanced Electronic Materials" توصیف کرده‌اند می‌گویند: این فناوری می‌تواند با سایر خالکوبی‌های الکترونیکی دیگر ترکیب شده و به طور مثال هنگامی که ورزشکاری دچار کم‌آبی شده و یا باید برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی از نور خورشید دور بماند شروع به درخشیدن کند. همچنین این تتوها می‌توانند روی بسته‌بندی میوه‌ها قرار گیرند تا زمانی که تاریخ‌ انقضای محصول گذشته یا نزدیک است اطلاع دهد یا به عنوان تتوی درخشان در عرصه‌ی مد استفاده شود.
پروفسور فرانکو کاسیالی(Franco Cacialli)، نویسنده‌ی اصلی مقاله می‌گوید: این نوع تتوی دیود دار که برای اولین بار تولید کرده‌ایم می‌تواند در مقیاس زیاد و با قیمت ارزان ساخته شود.
اثبات این مطالعه مرحله‌ی اول است و پس از آن چالش‌های دیگری در آینده در پیش داریم از جمله قرار دادن دیودها در محفظه‌ای برای جلوگیری از تخریب آن‌ها در اثر برخورد با هوا و همچنین افزودن باتری و ابرخازن به این دستگاه.
این دستگاه به طور کلی ۲.۳ میکرومتر ضخامت دارد(کمتر از یک چهارصدم میلی‌متر) چیزی حدود یک سوم طول یک گلبول قرمز و از یک پلیمر الکترولومینسنت(electroluminescent) در میان چند الکترود تشکیل شده است. این پلیمر در هنگام اعمال جریان الکتریکی می‌درخشد. یک لایه عایق نیز بین الکترودها و کاغذ تتو قرار دارد.
این پلیمر ساطع کننده‌ی نور ۷۶ نانومتر ضخامت دارد(یک نانومتر یک میلیون برابر کوچک‌تر از میلی‌متر است) این پلیمر با استفاده از روش "پوشش دورانی" تولید شده است. در این روش پلیمر بر روی یک زیرلایه قرار می‌گیرد و با سرعت زیاد می‌چرخد تا سطحی بسیار نازک و یکنواخت ایجاد شود.
محققان پس از تولید تتوی دیود داری که نور سبز منتشر می‌کرد، آن را بر روی شیشه، بطری پلاستیکی، پرتقال و یک کاغذ بسته‌بندی نصب کردند.
پروفسور ویرجیلیو ماتولی(Virgilio Mattoli)، محقق ارشد از موسسه‌ی فناوری ایتالیا می‌گوید: تتوهای الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند. ما پیش از این در موسسه‌ی فناوری ایتالیا الکترودهایی تولید کرده‌ایم که بر روی پوست افراد قرار می‌گیرد و از آن‌ها برای آزمایش‌های تشخیصی مثل گرفتن نوار قلب استفاده می‌شود. مزیت این فناوری ارزان بودن آن، استفاده راحت و قابلیت جدا کردن آن با شسشتو با آب و صابون است.
دیود نورگسیل ارگانیک اولین بار ۲۰ سال پیش در تلوزیون‌های تخت مورد استفاده قرار گرفتند. از دیگر مزایای این فناوری انعطاف‌پذیری آن و قابلیت استفاده در سطوح دارای انحنا است و آن‌ها را می‌توان از حلال‌های مایع تولید کرد که این به معنای امکان پرینت آن‌ها و هزینه‌ی پایین تولید است.
کد مطلب: 145651
برچسب ها: خالکوبی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *