۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶

تکلیف سفر در نوروز ۱۴۰۰ چیست؟

در حالی آمار ابتلا به کرونا به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال افزایش است که برخی درصدد برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی هستند؛ اما باید منتظر بود و دید که آیا امکان سفر در آن روزها وجود دارد یا خیر.
تکلیف سفر در نوروز ۱۴۰۰ چیست؟
در حالی آمار ابتلا به کرونا به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال افزایش است که برخی درصدد برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی هستند؛ اما باید منتظر بود و دید که آیا امکان سفر در آن روزها وجود دارد یا خیر.
نوروز در کنار دید و بازدیدش همواره یادآور سفر و گردشگری است اما نوروز ۱۴۰۰، دومین نوروزی می‌شود که همه‌گیری کرونا سفر رفتن را مختل کرده است.
به جز ضررهای چند هزار میلیاردی صنعت گردشگری، نبود نشاط اجتماعی از جمله آسیب های این روزهای کشور است مسئولان گردشگری در این راستا ‌به جز ارائه تسهیلات به فعالان صنعت گردشگری، مجوزهایی را برای سفر مشروط در نوروز ۱۴۰۰ از ستاد مقابله ملی مقابله با کرونا گرفتند در این راستا نیز مدل‌هایی برای رفتن سفر ارائه دادند.

 شرایط سفر در نوروز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهیا است
 علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید براینکه ارتباط بسیار خوبی بین استان‌های مختلف، آژانس‌ها و مجموعه‌های گردشگری ایجاد شده است، گفت: امیدوارم در همان چارچوبی که با ستاد ملی مقابله با کرونا توافق کردیم، بتوانیم نوروز را برگزار کنیم و شاهد رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باشیم.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: ارتباط بسیار خوبی بین استان‌های مختلف، آژانس‌ها و مجموعه‌های گردشگری ایجاد شده که امیدوارم با رعایت مردم بتوانیم ایام نوروز خوبی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.
او ادامه داد: تقاضای ما این است تا زمان موعد، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به امید خدا بتوانیم نوروز خوبی داشته باشیم.
ولی تیموری معاون گردشگری کشور درباره وضعیت سفرهای نوروزی گفت: در این خصوص جلساتی با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در آن نشست‌ها به صورت مفصل موضوعات را بررسی کردیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ما دو مدل سفر را پیشنهاد دادیم که می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اجرایی شود.
تیموری افزود: مدل اول سفر با تور است؛ در این مدل از سفر گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتماً در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند کرد که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.
در مدل دوم سفر، افراد تور خریداری نمی‌کنند اما در سفر به شهر مقصد حتماً باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت کنند تا تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و سلامتی مردم حفظ شود.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها و … ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.
اما آنچه همواره مسئولان وزارت گردشگری و وزارت بهداشت تاکید داشتند، برقراری شرایط عادی ایام نوروز در مقاصد گردشگری است اما حالا این روزهای با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور اخباری مبتنی بر احتمال لغو سفرها هم به گوش می رسد.
اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود، شاید بتوان به سفر هوشمند رفت
علی رضا رئیسی معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که میزان افراد بستری به دلیل کرونا روزی کمتر از هزار و حدود ۷۰۰ نفر است، گفت: این روزها شاهد رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی در بسیاری از شهرها هستیم و این اتفاق می تواند موجب پیک چهارم کرونا در فرودین ماه شود.
وی افزود: اگر شرایط رعایت شیوه نامه های بهداشتی به همین میزان باشد؛ سفرهای نوروزی منتفی است. یا این که در این دو، سه هفته پایانی سال رعایت شیوه نامه های بهداشتی افزایش یابد و میزان شهرهای (به اصطلاح) آبی افزایش پیدا کند.
رئیسی با اشاره به این که ممنوعیت هوشمند در صورت منتفی بودن سفرها انجام می ‌شود، گفت: یعنی امکان ورود به شهرهای قرمز و نارنجی و حتی امکان سفر به شهرهای مسافر پذیر زرد نیز ممنوع می شود.
وی افزود: می دانیم مردم سه سال است به دلیل سیل و کرونا سفر نرفتند و نیاز به نشاط اجتماعی دارند اما با شرایط کنونی به نظر نمی رسد امکان رفتن سفر وجود داشته باشد.
معاون وزیر بهداشت همچنین در بخشی دیگری از صحبت‌هایش از مردم خواسته است فعلا برای سفر رزرو نکنند و بگذارند شرایط کشور از منظر میزان شیوع کرونا مشخص شود.
رئیسی دیشب نیز در برنامه نگاه یک تلویزیون، تصمیم گیری درباره سفرهای نوروزی را به شرایط دو هفته آینده مشروط کرد و بستگی به دو هفته آینده مشروط کرد.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در ایران نیز، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.
به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
کد مطلب: 145655
برچسب ها: ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *