۰
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۸

استفاده بانوان سنگ نورد از کوه ممنوع شد!

رئیس هیات کوه‌نوردی استان اصفهان گفت: بانوان کوه‌نورد و سنگ نورد فعلا به دلیل حساسیت های ایجاد شده نمی توانند از سایت سنگ نوردی درچه استفاده کنند و باید به سالن شهید حریری مراجعه کنند تا در آینده ای نزدیک بتوانیم با کمک شهرداری درچه مسیر و فضای جدید و متفاوت از مسیر اصلی بسازیم.
استفاده بانوان سنگ نورد از کوه ممنوع شد!
رئیس هیات کوه‌نوردی استان اصفهان گفت: بانوان کوه‌نورد و سنگ نورد فعلا به دلیل حساسیت های ایجاد شده نمی توانند از سایت سنگ نوردی درچه استفاده کنند و باید به سالن شهید حریری مراجعه کنند تا در آینده ای نزدیک بتوانیم با کمک شهرداری درچه مسیر و فضای جدید و متفاوت از مسیر اصلی بسازیم.
مهدی نصر اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ممنوعیت استفاده بانوان از سایت کوه سفید درچه پس از اتفاق چند روز پیش برای یک تیم سنگ نوردی، اظهار کرد: در اصفهان سه سایت کوه نوردی داریم که کار فنی‌کوه‌نوردی در آن‌ها انجام می‌شود و یکی از این سایت‌ها کوه سفید درچه است. سایت کوه سفید در حال حاضر برای استفاده دره نوردان و گروه‌های فنی آقایان آزاد است و می‌توانند استفاده کنند. مشکلی در بحث استفاده آقایان نداریم. با توجه به این که سایت درچه در کنار پایگاه فرهنگی و مزار شهدای گمنام قرار دارد و به یک پایگاه زیارتی برای مردم محل تبدیل شده است، تعصبات منطقه‌ای و محلی روی ممنوعیت استفاده بانوان بی تأثیر نیست و باعث ایجاد حساسیت روی این موضوع شده است.
وی افزود: ما دنبال این هستیم که با فرماندار خمینی شهر، امام جمعه درچه و متولیان این موضوع جلساتی برگزار کنیم تا بتوانیم با کمک شهرداری درچه مسیر و فضای جدید و متفاوت از مسیر اصلی بسازیم تا در آینده‌ای نزدیک زنان بتوانند از آن استفاده کنند. فعلاً با توجه به حساسیت‌های پیش آمده، بانوان سنگ‌نورد و دره‌نورد از این سایت استفاده نکنند و به سالن شهید حریری مراجعه کنند.
نصر ضمن تاکید بر این که سایت کوه سفید درچه بیشتر در بخش فنی مانند سنگ‌نوردی و دره‌نوردی فعالیت دارد تا کوه‌نوردی، گفت: کوه‌نوردی مانند زمانی است که افراد به کوه‌های صفه، کرکس یا کوه‌های اطراف می‌روند که این کوه‌ها و مسیرها همچون گذشته در دسترس همگان است، اما کوه سفید یک سایت آموزشی صرفاً برای بحث‌های فنی در حوزه سنگ‌نوردی در طبیعت و دره نوردی است که کار آموزشی در این کوه انجام می‌شود. ان‌شاءالله این مشکل برطرف می‌شود و در آینده بانوان نیز می‌توانند از این سایت استفاده کنند. البته این اتفاق نیازمند این است که فرآیندها و مسیرهایی که باهم تداخل پیدا کرده‌اند اصلاح شود.
رئیس هیئت کوه نوردی استان اصفهان تاکید کرد: هیئت کوه نوردی استان به عنوان متولی جامعه کوه‌نوردی استان اصفهان دنبال رفع این چالش است. بهتر است به صورت احساسی با موضوع برخورد نشود تا در آینده نزدیک بانوان نیز بتوانند همچون گذشته از این سایت استفاده کنند.
وی با اشاره به سایت‌های دیگر کوه‌نوردی استان، بیان کرد: بانوان دره‌نورد و سنگ‌نورد می‌توانند از سایتی که در سه راه مبارکه قرار دارد استفاده کنند و استفاده بقیه کوه‌ها نیز همچون گذشته است. کوه سفید به واسطه نزدیکی با مجموعه فرهنگی و گلزار شهدا، باعث حساسیت‌های مردمی شده که به زودی برطرف می‌شود.
نصر با اشاره به یکی بودن مسیر سایت کوه نوردی و فضاهای فرهنگی کوه سفید، تصریح کرد: بین فضای فرهنگی تا سایت کوه‌نوردی تنها ۲۰۰ متر فاصله است. این فاصله نزدیک و تداخل مسیر ایجاد حساسیت کرده است. هیئت کوه نوردی استان دنبال این است که با مسئولان شهر درچه و خمینی شهر به یک جمع بندی برسد که این مشکل برای همیشه حل شود و بانوان بتوانند از این سایت استفاده کنند.
به گزارش ایمنا، کوه سفید دورچه به خاطر سبک و سختی برای صعود یکی از سایت‌های آموزشی صخره نوردان استان اصفهان است که همه ساله پذیرای صخره نوردان استان و کشور بود؛ چندی پیش گروهی متشکل از بانوان و آقایان صخره نورد برای انجام تمرینات ویژه صخره نوردی به سایت کوه سفید درچه رفتند که یک فرد با این گروه درگیر فیزیکی داشته و به حضور بانوان و نوع پوشش آنها معترض شد که فیلم اعتراض این شخص در صفحات مجازی بازنشر گسترده ای پیدا کرد.
بعد از بازنشر این فیلم موضوع در شهرستان دورچه بسیار حساس شد تا جایی که حجت السلام موسوی امام جمعه دورچه به این مسئله واکنش نشان داد.
کد مطلب: 145820
برچسب ها: سنگنوردی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *