۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۴

۳ دلیل تجاوز اسرائیل به غزه

وزیر و رئیس سابق حزب «الکتائب» لبنان به تشریح دلایل تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان پرداخت و گفت: اختلافات داخلی اسرائیل، مانع تحقق توافقنامه آتش بس شده است.
«کریم بقرادونی» رئیس سابق حزب «الکتائب» لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت گفت: بینامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل با خطرات متعددی از جمله دسته بندی های میدانی و نیز شروط جنبش حماس برای آتش بس روبه رو است و همین مسائل آتش بس را به تاخیر انداخته است.
بقرادونی افزود: همچنین نتانیاهو شروط غیر قابل قبولی را برای حماس مطرح کرده است تا جایی که حماس در صدد است در این خصوص با مصر گفت‌وگو کند و در این وضعیت به نظر می رسد که این موضوع همچنان در لبه پرتگاه قرار دارد.
وی گفت اسرائیل به سه دلیل به غزه حمله کرد؛ نخست اینکه انتخابات آینده موضوع مهمی است به این معنی که ائتلاف لیبرمن- نتانیاهو شانسی برای پیروزی در انتخابات نمی دید مگر اینکه جنگی را علیه فلسطینی ها آغاز کند.
دوم اینکه، اسرائیل با حمله به غزه می کوشد سیاست مصر پس از انقلاب به ریاست جمهوری محمد مرسی را به بوته آزمایش در آورد.
بقرادونی افزود: بی تردید مرسی در خصوص نحوه ارتباط با اسرائیل همان مشی قبلی را ادامه خوهد داد.
دلیل سوم نیز این است که حمله به غزه ، اقدامی پیشگیرانه است به این معنی که اسرائیل از بیم اینکه مبادا اوباما به سیاست دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی روی آورد کوشید با حمله به غزه این احتمال را از بین ببرد به گونه ای که اوباما هیچ اقدامی در این خصوص و در نتیجه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای آن انجام ندهد، این رویکرد اسرائیل حاکی از تنش روابط با آمریکا است.
بقرادونی در مورد دلیل آمادگی اسرائیل برای آتش بس گفت: نمی توان گفت که اسرائیل به دنبال آتش بس است بلکه می کوشد با طرح برخی شروط، از گفت‌وگو با فلسطینی ها شانه خالی کند.
وی با اشاره به اینکه جنگ غزه بسیار شبیه جنگ ۲۰۰۶ است، گفت: اسرائیل می داند که نمی تواند در حمله به غزه، دستاوردی را از آن خود کند و درست به همین دلیل در تلاش برای آتش بس است.
وزیر سابق لبنان تصریح کرد، افکار عمومی اسرائیل نیز سیاست جنگ را درک کرده و صلح و حل و فصل مسائل خواستار است نه جنگ. از سوی دیگر ارتش اسرائیل نیز نمی خواهد در مقابل نیروهای آماده به شهادت مقاومت، جان خود را از دست بدهد.
این سیاستمدار لبنانی افزود: در صورتی که توافقی در مورد آتش بس حاصل نشود پیش بینی می شود که اسرائیل حمله زمینی محدودی را با پشتبیانی حملات گسترده هوایی به غزه آغاز کند و چه بسا در صدد ایجاد نواری در درون غزه شبه نوار داخل لبنان برآید.
بقرادونی در پایان تاکید کرد که نفوذ زمینی گسترده به غزه بعید است زیرا اسرائیل با این کار ارتش خود را در مقابل نیروهای مقاومت به نابودی می کشاند.
کد مطلب: 14587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *