۰
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۸

هشدار وزیر خارجه چین به آمریکا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین از ایالات متحده خواست به منافع مردم چین احترام بگذارد و نسبت به توسعه چین دید صحیحی داشته باشد.
هشدار وزیر خارجه چین به آمریکا
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین از ایالات متحده خواست به منافع مردم چین احترام بگذارد و نسبت به توسعه چین دید صحیحی داشته باشد.
به گزارش ایرنا از شینهوا، وانگ روز دوشنبه در ادامه افزود: چین از گفتگو بر مبنای برابری و احترام متقابل استقبال می کند اما جهان نیاز به قیمومیت ندارد و پکن هم قبول ندارد که یک کشور حرف آخر را در امور جهانی بزند.
او اظهارات خود را بعد از دیدار با همتایان خود از سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین و جمهوری کره در استان فوجیان چین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مطرح کرد.
وانگ با اشاره به اینکه وزرای خارجه کشورهای مذکور  توسعه و رشد چین را یک ضرورت تاریخی دانسته اند، گفت: اعتقاد بر این است که توسعه چین مطابق با انتظارات مشترک و منافع بلند مدت همه کشورهای منطقه است که نباید جلوی آنها را گرفت.
 وی افزود: وزرای خارجه معتقدند که چین و آمریکا در مواجهه با چالش های جهانی سازی و دوران پسا اپیدمی باید در این منطقه گفتگو و همکاری بیشتری داشته باشند، به جای بازی و تقابل، تعهدات قدرت های بزرگ را انجام دهند و مسئولیت پذیر باشند.
وانگ گفت: "چین مایل است به انتظارات همه طرفها پاسخ دهد و در این راستا تلاش خود را ادامه می دهد. "
وانگ در مورد استدلال های رقابت، همکاری و تقابل که بارها و بارها توسط ایالات متحده در مورد روابط خود با چین مطرح شده، گفت که موضع چین ثابت و روشن است.
وزیر خارجه چین اضافه کرد: "چین در صورت لزوم از همکاری استقبال می کند، اما این همکاری باید نگرانی ها و سود متقابل یکدیگر را در نظر بگیرد. این نمی تواند به روشی باشد که یک طرف شرایط را یک جانبه تنظیم کند. "
وانگ گفت: چین در صورت نیاز از رقابت فرار نمی کند، اما رقابت باید منصفانه و عادلانه باشد و از قوانین بازار پیروی کند و از تعیین موانع، سوء استفاده از قدرت و سلب حق مشروع توسعه برای دیگران خودداری کند.
او افزود: "ما قاطعانه در برابر مداخله فاحش در امور داخلی چین مقاومت می کنیم و با قاطعیت بیشتری با تحریم های یک جانبه غیرقانونی که به دلیل دروغ و اطلاعات غلط وضع شده است، مخالف هستیم. "
 وی در مورد احتمال مقابله آمریکا نیز گفت: چین در این مسیر سازش یا عقب نشینی نخواهد کرد، زیرا به هنجارهای اساسی روابط بین الملل پایبند است و منافع بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کوچک و متوسط نیز در همین ‌است.  قطعاً چین حق دارد مقابله کند، زیرا باید از حاکمیت ملی و عزت ملی دفاع کند.
وانگ افزود: گفتگو و همکاری بهتر از رویارویی است.
وی از ایالات متحده خواست تا به طور فعال به انتظارات کشورهای منطقه و جامعه جهانی پاسخ دهد، با چین همکاری کند تا نشان دهد که یک قدرت بزرگ چگونه است و به طور مشترک صلح، ثبات و توسعه منطقه ای و جهانی را حفظ کنند.
کد مطلب: 147237
برچسب ها: چین آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *