۰
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۴

افزایش مرگ‌های کرونایی تا ۲۵ اردیبهشت

حریرچی با اشاره به اینکه موارد بستری در برخی موارد کاهشی شده است، گفت: اما متاسفانه تا ۲ هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی خواهد بود
افزایش مرگ‌های کرونایی تا ۲۵ اردیبهشت
حریرچی با اشاره به اینکه موارد بستری در برخی موارد کاهشی شده است، گفت: اما متاسفانه تا ۲ هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی خواهد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداختند.
حریرچی با اشاره به اینکه امروز بدترین روز کرونایی کشور بود گفت: در تاریخ ۱۴ ماه اخیر به کانال ۴۹۰ وارد نشده بودیم، متاسفانه پیش‌بینی من این است که هنوز روند مرگ افزایشی خواهد بود، گرچه به دلیل رعایت‌هایی که در دو، سه هفته اخیر شد موارد ابتلای سرپایی کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۹ هزار نفر رسیده است.
او با اشاره به اینکه موارد بستری خوشبختانه در اکثر استان‌ها و شهر‌های کشور سرعت رشد کاهنده داشته است، افزود: در برخی مناطق رشد منفی را تجربه کرده‌ایم و ظرف امشب یا فردا تعدادی از شهر‌ها از قرمز به نارنجی تبدیل خواهد شد.
معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: خبر بد این است که حداقل تا دو هفته آینده روند مرگ و میر صعودی خواهد بود و روند نزولی  یا نسبتاً نزولی بسیار شکننده است، شهر قرمز، زرد و نارنجی که تا الان اعمال می‌شود با آن چیزی که در مصوبات برای شهر قرمز و نارنجی و زرد وجود دارد بسیار تفاوت دارد لذا مصوبه داریم، ولی اجرا نمی‌شود.
توضیح درباره انتشار فیلم منسوب به بیماران کرونایی هندی
حریرچی اظهار کرد: باید تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سلامت را به مسئولان مربوطه بسپاریم از ۴۵۳ فرمانداری که داریم درخواست می‌کنم درست است که بالاترین مقام شهرستان هستند، اما به توصیه رئیس شبکه دقیق عمل کنید، استانداران با کوله باری از تجربه بالاترین مقام استان هستند، اما روسای دانشگاه‌ها حتی اگر جوان باشند،بهترین فردی هستند که می‌توانند شبکه بهداشت و درمان را اداره کنند.
او اظهار کرد: در تمام سطوح باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، در دو سه ماه گذشته اظهارات مقامات بالا و نخست وزیران سایر کشور‌ها را ببینید که در حال برگزاری جشن شکست کرونا بودند، اما الان ملاحظه می‌کنید که سه نفر روی یک تخت می‌خوابند و کپسول اکسیژن با هواپیما و با ماشین‌های حمل خواص و اسکورت پلیس می‌برند.
معاون کل وزیر بهداشت افزود: در فضای مجازی فیلمی پربیننده‌ترین فیلم در خصوص موضوع هند شد در حالی که موضوع مربوط به انفجار شیمیایی دو سال اخیر بود، مردم نگران نباشند، ولی به آن‌ها هشدار می‌دهیم که هوشیاری آگاهانه داشته باشند.
حریرچی ادامه داد: اگر دوباره به ورطه ساده انگاری دچار شویم، دوباره موارد سرپایی افزایش پیدا خواهد کرد و موارد بستری افزایش پیدا می‌کند.
او اظهار کرد: دانشگاه واشنگتن یکی از معتبرترین مراکز پیش‌بینی بیماری‌ها اعلام کرده  است که تا ۲۵ اردیبهشت افزایش موارد مرگ تا حدود ۷۰۰ مورد برسد و بعد روند نزولی در اواخر خرداد به ۲۰۰ مورد می‌رسد، لذا امیدواریم این پیش بینی کاملا نادرست باشد.
بهترین واکسن کرونا چیست؟
معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بهترین واکسن اولین واکسنی است که در دسترس قرار دارد، گفت: این حرف رئیس سازمان بهداشت جهانی است، در مورد واکسن‌های در دسترس مطمئن باشید، در کشور ما چه واکسن داخلی وقتی اجازه تزریق عمومی گرفت و چه واکسن خارجی حتماً استاندارد‌های لازم را دارد لذا انتخاب مردم ما انتخاب تزریق واکسن است.
او بیان کرد: تذکر می‌دهم هیچ کس به خودش نه از لحاظ اخلاقی، نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ ملی اجازه ندهد که اصالت واکسیناسیون را زیر سوال ببرد، هر کسی برای خود مخاطب دارد، مطمئن باشید که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به هیچ وجه معیار‌های علمی و معیار‌های اخلاقی را در تایید واکسن زیرپا نخواهند گذاشت، واکسنی که تایید شد حتماً قابل تزریق است.
کرونا را سیاسی نکنید
معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: از دوگانه سازی و چندگانه سازی در مورد واکسن‌ها باید اجتناب شود، حتی در مورد واکسن داخلی و خارجی، هر واکسنی که خدمتگزاران شما تامین کردند آن را بلافاصله تزریق کنید، تعهد اخلاقی و علمی داریم، دستگاه‌های نظارتی اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای در معیار‌های علمی وارد شود با آن برخورد می‌کنند لذا به سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد و حتماً اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بهترین روش مقابله با کرونا چیست باید بگوییم که واکسیناسیون است البته باید واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌ها باشد.
حریرچی افزود: خواهش من این است که کرونا را سیاسی نکنید و اختلافات را بگذارید برای بعد، الان همه به وزارت بهداشت اعتماد و کمک کنند.
او اظهار کرد: وزارت بهداشت این بار سنگین را اداره می‌کند و وظیفه دینی و ملی ماست این اجازه را بدهیم که در این سه، چهار ماهی که از عمر دولت باقیست، بتوانیم کارهایمان را به خوبی انجام دهیم و واکسیناسیون را با واردات و تولیدات داخلی به سطح قابل قبولی برسانیم.
کرونای هندی هنوز وارد کشور نشده است
معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کرونای هندی تا این لحظه وارد ایران نشده است، تصریح کرد: ویروس جهش یافته در هیچ کشوری باقی نمی‌ماند، ویروس ووهان چین در عرض چند ماه همه کشور‌ها را درنوردید، ویروس آفریقایی و هندی خطر بسیار شدیدی است حتی ویروس برزیلی مطرح است که ممکن است در کشور‌های منطقه باشد.
او با اشاره به اینکه دیر یا زود انواع ویروس‌های جهش یافته وارد همه کشور‌ها خواهد شد، عنوان کرد: همه کشور‌های دنیا جهش‌های خاص خودشان را تجربه خواهند کرد، اطمینان می‌دهم با اقداماتی که همکارانم انجام داده‌اند، مطمئناً ویروس هندی تا به این لحظه وارد کشور نشده است، اما اگر رعایت نکنیم ممکن است ورود پیدا کند، از سپاه در مرز‌های شرقی کمک گرفته ایم و برای سواحل جنوبی هم اقدامات سفت و سختی انجام خواهد شد.
حریرچی با اشاره به اینکه ژن خوب، vip، قوم برتر، آقازاده در واکسیناسیون کرونا نداریم گفت: اجازه نمی‌دهیم که کسی به دلیل پولدار بودن بتواند واکسن تزریق کند، ۹۷ درصد کسانی که واکسن تزریق کردند هیچ عارضه‌ای نداشتند.
واکسیناسیون افراد سالم زیر  ۵۵ سال در پاییز
معاون کل وزیر بهداشت گفت:امیدواریم تا پایان تابستان فاز ٣ را به اتمام برسانیم و در پاییز افراد زیر ۵۵ سال بدون بیماری زمینه‌ای واکسن تزریق کنند. ظرف روزهای آینده شرایط واکسیناسیون بیماران خاص ١۵ تا ۶۴ سال و کودکان مبتلا به بیماری خاص اعلام خواهد شد.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: هیچ کس به خودش نه از لحاظ اخلاقی، نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ ملی اجازه ندهد که اصالت واکسن‌ها و واکسیناسیون را زیر سوال ببرد. به هیچ وجه معیارهای علمی و اخلاقی را در تایید واکسن زیرپا نخواهیم گذاشت، واکسنی که تایید شد حتماً قابل تزریق است. از دوگانه و چندگانه سازی در مورد واکسن های داخلی و خارجی اجتناب شود.
حریرچی بیان کرد: بهترین روش مقابله با کرونا واکسیناسیون وسیع در حد ایمنی جمعی است.ما نمی‌توانیم خیلی به واکسن خارجی اتکا کنیم البته هرکسی بتواند واکسن بیاورد از آن استقبال خواهیم کرد اما واکسیناسیون وسیع با واکسن‌های ایرانی خواهد بود.
در حال آمادگی برای تولید واکسن در خرداد هستیم
در ادامه بیگلری رئیس انستیتو پاستور در ادامه برنامه گفت: امروز واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا را تزریق کردم و هیچ مشکلی ندارم.
او  اظهار کرد: از امروز در هفت استان و ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور ۲۴ هزار نفر وارد مطالعه فاز سوم تست انسانی واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با کشور کوبا شدند امیدواریم پس از بررسی این واکسن، آن را وارد واکسیناسیون عمومی کنیم و در حال آمادگی برای تولید واکسن در خردادماه هستیم.
رئیس انستیتو پاستور با بیان این‌که هر زمانی که وزارت بهداشت مجوز بدهد تولید واکسن را آغاز می‌کنیم، اظهار کرد: در امر تولید واکسن خیلی از کشور‌ها با هم مشارکت می‌کنند مانند واکسن آسترازنکا که یک شرکت سوئدی با دانشگاه آکسفورد همکاری کرده است.
او گفت: این واکسن نوترکیب و پروتئینی است و این نوع واکسن‌ها عموماً بی خطر و کم عارضه هستند، قطعاتی از ویروس کرونا روی یک حامل سوار شده است.
بیگلری اظهار کرد: این واکسن اثر بخشی بهتری دارد، واکسن در رنج سنی ۱۸ تا ۸۰ سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برنامه داریم تا در سنین پایین‌تر یعنی ۵ تا ۱۸ سال برای کودکان و نوجوانان اقدام به مطالعه تا بتوانیم در این گروه سنی هم واکسیناسیون انجام دهیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در مواردی که فرد به دلیل شرایط سنی و یا شرایط خاصی که دارد نتواند از واکسن‌های دیگر استفاده کند این واکسن از سوی مردم با خیال آسوده‌تر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، واقعاً باعث افتخار است که کشور در اوج تحریم‌ها و در سخت‌ترین شرایط حداقل دو واکسن را در فاز ۳ پیش می‌برد، پیش بینی‌های اولیه می‌گوید در هفته دوم یا سوم خرداد ماه می‌توانیم تحلیل اولیه را داشته باشیم و با توجه به نتایج، وزارت بهداشت ممکن است مجوز استفاده اضطراری را صادر کند.
کد مطلب: 148687
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *