; ?>; ?> آغاز تحول ساختاری نظام صنفی کشاورزی - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۰
دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی خبر داد:

آغاز تحول ساختاری نظام صنفی کشاورزی

دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران گفت:‌ تحول ساختاری در نظام صنفی کشاورزی تشکیل اتاق های اصناف کشاورزی با تصویب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی آغاز می‌شود.
آغاز تحول ساختاری نظام صنفی کشاورزی
 دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران گفت:‌ تحول ساختاری در نظام صنفی کشاورزی تشکیل اتاق های اصناف کشاورزی با تصویب هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی آغاز می‌شود.
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «مسعود عدل‌طلب» افزود: با حکم وزیر جهاد کشاورزی اصلاحیه آیین‌نامه نظام صنفی کشاورزی و اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن برای اجرا به معاونان وزیر، روسا و مدیران عامل سازمان‌های ستادی و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های کشور ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی، فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی در کشور محسوب می شود، گفت: در موضوع اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی و تصویب اساسنامه ها و دستورالعمل ها و نظارت بر اجرای این ساختار، وزارتخانه های جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، نیرو، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دخیل بوده اند و اسناد مذکور توسط وزاری عضو هیات عالی نظارت تایید و تصویب شده است.
این مسوول اظهار داشت: تشکیل اتاق‌های اصناف کشاورزی، فرصتی تازه و تاریخی برای توسعه بخش کشاورزی و هویت بخشی به شاغلان و مشاغل بخش کشاورزی برای دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه ای و پیگیری مطالبات قانونی کشاورزان و بهره برداران و حضور نمایندگان آنان در مراجع سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کشور است.
عدل‌طلب گفت: در ساختار جدید، افراد و واحدهای صنفی کشاورزی در هر شهرستان با رعایت حد نصاب لازم تعداد اعضا در هفت زمینه موضوعی بخش کشاورزی در قالب هفت اتحادیه صنفی کشاورزی سازماندهی می شوند. اعضای هیات مدیره این اتحادیه ها، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و نمایندگان منتخب هیئت رئیسه اتاق شهرستان‌ها، اتاق اصناف کشاورزی ایران را تشکیل خواهند داد.
مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد افزود: بر اساس این ابلاغیه، دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران مستقر در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و کمیسیون های نظارت بر اصناف کشاورزی مستقر در سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها اقدامات لازم برای استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی را مطابق آیین نامه، اساسنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی به عمل می آورند.
وی خاطر نشان کرد: در ساختار جدید، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان رییس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان رییس کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان دارای وظایف هستند.
دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران ادامه‌داد: بنا بر ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، دبیرخانه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان در مدیریت تعاون روستایی استان استقرار می‌یابد و مدیر تعاون روستایی استان با حکم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان دبیر کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان منصوب می‌شود.
عدل طلب بر نقش و جایگاه مهم سازمان جهاد کشاورزی استانها در اجرا و تحقق ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی طبق مفاد ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و همچنین لزوم تقویت بخشی بر تعاملات تعاون روستایی و جهاد کشاورزی برای حمایت و پشتیبانی در این ارتباط تاکید کرد.
وی یادآور شد: اکنون یک دهه از فعالیت نظام صنفی کشاورزی می گذرد، این نظام در تمامی شهرستان ها و استان های کشور تشکیل شده و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کشاورزان کشور به عضویت این نظام درآمده و پروانه فعالیت شغلی دریافت داشته اند.
به گزارش ایرنا، سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی که با هدف ایجاد، سازماندهی، ساماندهی، کارآمدسازی و توسعه کمی و کیفی تعاونی ها و تشکل های روستایی و کشاورزی و سایر تشکل های مربوطه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور شکل گرفت، هرچند در دو دهه گذشته به دلیل چرخش ساختار جمعیت روستایی و شهری، توسعه عمرانی،  اجتماعی، اقتصادی و انسانی در سطح روستاها و روستائیان، تشکیل شد و توسعه بنگاه‌های موازی خدمات رسان وظایف تعاون روستایی در سطح روستاها و بخش کشاورزی و عدم کاربست استراتژی‌های رقابتی در مواجهه با رقبا و رویکرد انفعالی را در پیش گرفته بود، اما در طول سال «جهش تولید» (۱۳۹۹)، اقدام‌های تحولی گسترده و درعین حال زیر بنایی برای کارآمدسازی شبکه در حوزه ترویج تعاون و تعاون گری به سرانجام رساند.
کد مطلب: 150534
برچسب ها: کشاورزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *