۰
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰

بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران

کمتر از یک روز پس از آنکه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعاهای جدیدی درباره برنامه هسته ای ایران مطرح شد، اخباری از برنامه ایالات متحده برای تشدید تحریم های علیه ایران در میان مطبوعات جهان به چشم می خورد.
در همین راستا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از طرح سناتورهای آمریکایی برای تصویب دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «باب مندز»، سنانور دموکرات و «مارک کرک»، سناتور جمهوری خواه از تهیه یک بسته تحریمی جدید خبر داده اند که بخش های انرژی، بنادر، کشتی رانی و کشتی سازی ایران را به عنوان بخش های مرتبط با اشاعه هسته ای و همچنین تبادل موارد تحریمی در نظر گرفته و مجازات هایی را برای این بخش ها تصویب می کند. مندز در این رابطه اظهار داشته هرچند تحریم های پیشین علیه ایران، موثر بوده اند، اما ایران همچنان به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد. وی گفته ایالات متحده باید پیامی به ایران بفرستد مبنی بر اینکه این کشور نمی توان آمریکا را منتظر بگذارد.
اما در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از تصمیم ایالات متحده برای تمدید معافیت خریداران آسیایی نفت ایران از تحریم های تصویب شده علیه بخش انرژی کشور خبر داده است. بر این اساس، اعلام شده کشورهای کره جنوبی، چین و هند، از مهمترین خریداران نفت ایران، همچنان از تحریم های آمریکا معاف خواهند بود. رویترز به نقل از منابع دولتی آمریکا مدعی شده دلیل این امر، کاهش قابل توجه خرید نفت این کشورها از ایران بوده است. به این ترتیب، در معافیت های جدید ایالات متحده که قرار است اوایل دسامبر اعلام شود، معافیت این سه کشور به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.
سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» هم نوشت: ایهود باراک گفته با وجود تأثیرگذاری تحریمها، وی فکر نمی کند که این تحریم ها برای متوقف کردن ایران از ساخت ساح هسته ای توقف تهدید صلح در منطقه از سوی این کشور کافی بوده باشد. وی گفته در این رابطه باید گزینه حمله نظامی همچنان روی میز باشد و هرگز نباید این گزینه را کنار گذاشت.
گفتني است نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی عصر روز گذشته در وین برگزار شد که همان گونه که انتظار می رفت، فضاسازی های پیشین رسانه ای و سیاسی، در این نشست به اوج خود رسید. در همین راستا، ایالات متحده اعلام کرده ایران تنها تا ماه مارس آینده فرصت دارد تا به همکاری جدی با آژانس بپردازد. «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس نیز پیش از وی مدعی عدم پیشرفت در شفاف‌سازی برنامه اتمی ایران شده بود.
کد مطلب: 15162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *