۰
شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۳

هشدار بروز پیک پنجم کرونا

یک اپیدمیولوژیست درباره بروز پیک پنجم کرونا با واریانت‌های چینی و آفریقایی بر اثر نادیده گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی هشدار داد.
هشدار بروز پیک پنجم کرونا
یک اپیدمیولوژیست درباره بروز پیک پنجم کرونا با واریانت‌های چینی و آفریقایی بر اثر نادیده گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی هشدار داد.
احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش شهر‌های قرمز در نوار جنوبی و حرکت آن به سمت مرکز کشور اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش رعایت دستورالعمل‌ها طی مسافرت‌ها و تجمعات آخر خرداد شهر‌های قرمز در حال افزایش بوده و این روند سرعت گرفته است.
او ادامه داد: با توجه به توالی یابی‌های انجام گرفته شده در کشور نگران بروز پیک پنجم کرونا با واریانت‌های جدید از جمله هندی یا حتی آفریقایی هستیم و نظام سلامت باید به شدت نگران بروز پیک بیماری با نوع جهش یافته هندی یا آفریقایی باشد.
مهری بیان کرد: براساس شواهد پیش بینی می‌شود در چند روز آینده درگیر پیک بعدی بیماری در سراسر کشور باشیم و مشخص نیست که در پیک بعدی، شاهد افزایش مرگ و میر یا موارد بستری در بیمارستان‌ها خواهیم بود یاخیر؛ البته با انجام واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال این احتمال وجود دارد که کاهش مرگ و میر این افراد به دلیل دریافت واکسن کرونا در سراسر کشور را تجربه کنیم.
او تاکید کرد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که کرونا در کشور هنوز تمام نشده و هرگونه عادی انگاری عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. تازمانی که ۷۰ درصد از جامعه به سرعت واکسینه نشده اند،  ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون در کشور ایجاد نمی‌شود و مردم باید دستورالعمل‌ها را به طور دقیقی رعایت کنند.
مهری ادامه داد: هنوز مشخص نیست که پیک پنجم بیماری کرونا ما را دچار چه مشکلاتی خواهد کرد؛  سرعت چرخش و انتقال بیماری کرونا بالا است و با انجام هرگونه سفر یا تجمعات ویروس به سرعت به دیگر مناطق کشور منتقل خواهد شد و شاید به همین دلیل است که تعدادشهر‌های قرمز در کشور به سرعت در حال افزایش است حتی این احتمال وجود دارد در آینده وضعیت شهر تهران به دلیل مسافرت‌ها دوباره قرمز شود.
او‌ بیان کرد: محتمل است که شرایط حاکم بر هند بر اثر شیوع کرونای جهش یافته هندی در ایران نیز اتفاق بیفتد،  وقتی قسمتی از کشور دچار پیک بعدی بیماری کرونا باشد و ویروس جدیدتر از انواع غالب در جامعه در حال چرخش باشد پیش بینی می‌شود که در روز‌های آینده استان‌های مختلف کشور به ویژه تهران و مناطق شمالی درگیر با این ویروس جهش یافته جدید شوند.
کد مطلب: 152778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *