۰
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶
قطعه‌سازان باید بدون تخصیص ارز اجازه واردات ورق فولاد بگیرند

کاهش تولید خودرو در پی قطعی برق و کمبود تراشه

مطابق با گزارشی که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ارائه شده است، نیازی نبود که کل زنجیره فولاد با قطع برق مواجه شود. لازم است خودروسازان در خصوص برنامه های تولیدی خود بازنگری داشته باشند
کاهش تولید خودرو در پی قطعی برق و کمبود تراشه
 
مطابق با گزارشی که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ارائه شده است، نیازی نبود که کل زنجیره فولاد با قطع برق مواجه شود. لازم است خودروسازان در خصوص برنامه های تولیدی خود بازنگری داشته باشند.
 
 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: امیدوار بودیم به بخش‌هایی از صنعت فولاد که برق کمتری مصرف می‌کنند اجازه تولید داده شود اما در این مورد تاکنون اقدام عملی دیده نشده است.
حسین مقیسه  بیان کرد: مطابق با گزارشی که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ارائه شده است، نیازی نبود که کل زنجیره فولاد با قطع برق مواجه شود، چراکه مصرف برق در بخش‌های مختلف این زنجیره متفاوت است.
وی عنوان کرد: برای مثال در کنستا‌نتره‌سازی مصرف برق ۳۳۷ مگاوات در هر ساعت است. در گندله‌سازی ۴۴۵ مگاوات، در احیای مستقیم آهن‌اسفنجی ۴۶۸ مگاوات و در ذوب و فولاسازی مصرف به ۳۷۱۷ مگاوات در ساعت می‌رسد.
وی ادامه داد: همچنین در بخش مقاطع طویل مانند میلگرد، نبشی و ناودانی نیز مصرف برق در حدود ۱۷۸ مگاوات است. این اعداد نشان ‌می‌دهد کاهش مصرف برق با مدیریت صحیح، در کل زنجیره قابل توزیع است و راهکار بهینه، قطعی برق ‌کل صنعت نیست.
وی گفت: انتظار می‌رفت به آن قسمت‌ از فولادسازی‌ها که مصرف برق زیادی ندارند برای زمان‌هایی که پیک مصرف برق محسوب نمی‌شود اجازه تولید داده شود.


لزوم صدور اجازه واردات برای جبران کمبود فولاد
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر تمهیداتی چیده نشود در تولید ورق فولادی با مشکل مواجه خواهیم شد.
مقیسه گفت: هنوز تولید قطعه بر اثر کمبود فولاد کم نشده است اما در دو ماه آینده عرضه ورق فولادی در بورس کاهش پیدا می‌کند.
۱۴۰۰
وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته گاهی پیش می‌آمد که صنایع فولادی به دلیل کمبود برق با تعطیلی دستوری روبه‌رو می شدند اما در آن زمان به آنها اجازه فعالیت شبانه داده می‌شد.
وی با بیان اینکه اکنون شرایط کشور با سال‌های گذشته متفاوت است، اظهار کرد: پیش‌بینی می شود قطعی برق تا پایان سال و حتی در ماه‌های سرد نیز ادامه داشته باشد که این موضوع باعث کاهش تولید فولاد خواهد شد.
مقیسه: علت کمبود تراشه، شیوع ویروس کرونا و استفاده از این تراشه‌ها در استخراج رمزارزها است. این موضوع در کنار کمبود برق، بر صنعت خودروی کشور تاثیر جدی خواهد داشت.
به گفته مقیسه، راهکار کاهش تولید فولاد و کمبود عرضه این است که به فعالان صنعت خودرو، یعنی قطعه‌سازان و خودروسازان اجازه بدهند بدون تخصیص ارز ورق مورد نیاز خود را وارد کند.
وی گفت: اکنون قیمت ورق فولادی نسبت به زمستان ۹۸ چهار برابر شده است و دلیل آن هم کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت جهانی فولاد است. قیمت جهانی ورق فولادی در یک سال گذشته دو برابر شده است.
تراشه‌های الکتریکی هم‌پای قطعی برق به صنعت خودرو ضربه می‌زند
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، تولیدکنندگان خودرو در جهان برای تامین تراشه‌های الکتریکی با مشکل روبه‌رو شده‌اند و کمبود در این زمینه با تاخیر در بازار ایران خود را نشان خواهد داد و در نیمه دوم سال برای تولید خودرو به دلیل کمبود چنین قطعاتی به مشکل برخواهیم خورد.
مقیسه علت کمبود تراشه را شیوع ویروس کرونا و استفاده از این تراشه ها در استخراج رمزارزها دانست و افزود: این موضوع هم‌پای کمبود برق بر صنعت خودروی کشور اثر خواهد داشت.
وی تاکید کرد: با توجه به تمامی شرایط حال حاضر از جمله کمبود ورق فولادی و تراشه‌های الکترونیکی لازم است خودروسازان در خصوص برنامه های تولیدی خود بازنگری داشته باشند تا از تولید خودروی ناقص کف کارخانه جلوگیری شود.
منبع: قطعه نیوز
کد مطلب: 154302
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *