۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۵

نگرانی اصولگرایان از حضور اصلاحات

اینکه این روز‌ها اصولگرایان، جریان انحرافی را رقیب اصلی انتخاباتی خود می‌دانند، با واقعیت همخوانی ندارد
انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال ۹۲ باعث شده تا بحثهای مربوط به چگونگی حضور جریان‌های مختلف سیاسی در این اتفاق مهم به یکی از مباحث اصلی و ثابت ادبیات سیاسی ایران بدل شود. در این بین جریان اصلاحات با نوعی بلاتکلیفی مواجه است و به دلیل شرایط موجود هنوز به نتیجه نهایی در خصوص وارد شدن به انتخابات نرسیده است.
«اصلاح طلب‌ها به خوبی اشراف دارند که انتخابات ریاست جمهوری از چه درجه اهمیتی برخوردار است و به همین دلیل دنبال این هستند تا بتوانند با شرایط مطلوبی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری بروند.» قائم مقام حزب اعتماد ملی با گفتن این جمله از انگیزه جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات خبر می‌دهد.
گفتگوی عصر ایران با رسول منتجب نیا پیرامون بحث‌های انتخاباتی است.
*شرایط جبهه اصلاحات را در سال منتهی به انتخابات چطور می‌بینید؟
اصلاح طلب‌ها به خوبی اشراف دارند که انتخابات ریاست جمهوری از چه درجه اهمیتی برخوردار است و به همین دلیل دنبال این هستند تا بتوانند با شرایط مطلوبی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری بروند.
*چه نیازی را می‌توان نیاز ضروری و مهم اصلاحات در بحث مهمی چون انتخابات دانست؟
وحدت و یکصدایی اولویتی است که چهره‌های اصلاح طلب هم به آن پی برده‌اند و به همین دلیل اصرار و تاکیدمان این است که همه سلیقه‌هایی که عنوان اصلاح طلبی را یدک می‌کشند، زیر یک چتر واحد به انتخابات ورود پیدا کنند. به هر حال باید قبول کرد که واقعیت موجود این است که انتخابات را با اتحاد و یکپارچگی دنبال کنیم. به همین دلیل شاهد هستیم که گروه‌های مختلف اصلاح طلب به طور منظم و منسجم در جلسه‌های شورای هماهنگی اصلاحات شرکت می‌کنند تا بتوانند در ‌‌‌نهایت بهترین تصمیم ممکن را بگیرند.
*اما تشکل‌هایی چون مجمع روحانیون و... عضو شورای همکاری نیستند.
به دلایلی برخی از گروه‌ها هنوز به عضویت شورای همکاری اصلاحات نپیوسته‌اند اما این دلیل نمی‌شود تا این مسئله را نشانه‌ای از وجود انشقاق در جبهه اصلاحات تلقی کرد. همانطور که مشاهده شد در همایش چند هفته پیش حزب مردم سالاری نماینده همه گروه‌ها تاکید داشتند که باید شرایطی را به وجود آورد تا وحدت و یکصدایی تحت هیچ شرایطی به حاشیه نرود. همچنین قرار بر این شد که هیچ تحرکی که نشانه‌هایی از اختلاف داشته باشد، انجام نشود. به هر حال واقعیت موجود این است که چالش و تنش این فرصت را برای رقیب به وجود می‌آورد که سوء استفاده کند و ضربه بزند.
*دلیل اینکه تا به امروز کاندیدایی از طیف اصلاحات اعلام حضور نکرده، چیست؟
همانطور که گفتم جریان اصلاحات قرار را بر این گذاشته تا با چهره‌ای واحد به انتخابات وارد شود و دقیقا به همین دلیل گروه‌های مختلف اصلاحات حتی اگر به چهره خاصی تمایل داشته باشند؛ اعلام نمی‌کنند تا کاندیدای اصلاحات توسط خرد جمعی انتخاب شده و در معرض رای مردم قرار بگیرد. در همین راستا شورای هماهنگی اصلاحات هم قرار را بر این گذاشته است که در آینده‌ای نزدیک کنگره‌ای تشکیل دهد و همه گروه های اصلاح طلبی در آن گردهم بیایند و درباره چگونگی ورود به انتخابات به بحث و تبادل نظر بپردازند.
*البته شائبه‌هایی وجود دارد که نشانه وجود اختلاف در جبهه اصلاحات است.
اصولگرایان این روز‌ها دنبال این هستند تا به نوعی فضا را برای جریان اصلاحات ملتهب کنند و برای اینکه بین چهره‌های این طیف اختلاف به وجود بیاید، فعاالیت پررنگی دارند تا از این طریق بتوانند شانس موفقیت خود در انتخابات را بیشتر کنند. به همین دلیل باید حواسمان جمع باشد تا شرایط را برای خودمان دشوار نکنیم.
*البته اصولگرایان جریان موسوم به انحرافی را رقیب اصلی خود می‌دانند.
اینکه این روز‌ها اصولگرایان، جریان انحرافی را رقیب اصلی انتخاباتی خود می‌دانند، با واقعیت همخوانی ندارد. واقعیت موجود این است که جبهه اصولگرایی به خوبی می‌داند که اگر اصلاحات بتواند با شرایطی مطلوب پا به عرصه انتخابات بگذارد، رای مردم را به سمت خود هدایت خواهد کرد و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا کارشکنی کنند. تاکید می­ کنم که اصولگرایان نگران حضور اصلاحات هستند.
کد مطلب: 15467
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *